tält

Hej, Jag har köpt ett tält "Asaklitt 3 personer" på Clas Ohlson (Artikelnummer 34-8858 )
Min fråga är om nån vet hur jag ska få ihop det, det är heltäckande golv, innertält och yttertält..
Hoppas nån vet så jag kan tälta i sommar..

Borde följa med en instruktion.
Vanligt tunneltält, tre bågar (en lång och två kortare, tror jag)
montera bågarna först resten löser sig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svaret, Men fattar inte när själva golvet ska på plats, före eller efter när jag rest tältet. det finns 3 st remmar som jag tycker ska ligga ovanpå golvet. sätter jag upp tältet först så hamnar dom under golvet..Vilken amatör jag är =)

Remmarna kan säkert vara under golvet. Kanske behöver du inte ens golvet. Innertältsgolvet har en vattenpelare på 5000mm, vilket bör vara tillräckligt. Men remmarna kan säkert ligga ovanpå också om du lägger ut golvet, den s k footprinten först. Jag har sett det göras på båda sätt. Det kan vara bra att packa footprinten för sig då den säkert blir smutsig och kanske blöt.
/daniel

Senast ändrad:
Golvet ska ligga underst, alltså sätter du upp tältet "ovanpå" det.
Men! Golvet behövs egentligen inte, det är tänkt som ett extra skydd för innertältsgolvet, ex om det är stenig mark, och för att ha ett golv i absiden/förtältet.
Jag skulle skippa extragolvet.

Faktiskt ett bra tält till priset. Men ja, instruktionen för att få upp tältet är bland det värsta jag skådat. Den visar i princip bara att man skall träda igenom de 3 pinnarna. Dock framgår det inte i instruktionerna att pinnarna inte har samma längd. Tog cirka en timme att få upp första gången.

Senast ändrad:
Clas Ohlsons kundtjänst borde kunna bistå med upplysningar om hur tältet är tänkt att resas. Tältets vikt är angivet till 6,2 kg. Det är för tungt för att bära med på någon längre tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips