Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats?

Oj, vilken megadiskussion för hur man packar ett tält...duken tar rimligen inte mer plats om den är nerknölad eller rullad, under förutsättning att all luft pressats ut. Så frågan är väl snarare hur man blir av med luften i påsen. Antingen rullar man hårt eller använder kompressionspåse, varför man använder både orginalpåse och kompressionspåse förstår jag inte. Jag använder en vattentät påse med rulltopp och luftventil, den korta tid tältet är komprimerat på detta sätt är inte skadligt om man tar ut det när man kommer hem.

/Anders
 
varför man använder både orginalpåse och kompressionspåse förstår jag inte.


Det är lättare att knöla ner tältet i originalpåsen på vintern. Sen kan man komprimera hela paketet. När man komprimerar tältet med enbart drybag på vintern tycker jag att det är svårt att undvika att alltför mycket duk eller stormlinor hamnar i själva rullen.
 
Det är lättare att knöla ner tältet i originalpåsen på vintern. Sen kan man komprimera hela paketet. När man komprimerar tältet med enbart drybag på vintern tycker jag att det är svårt att undvika att alltför mycket duk eller stormlinor hamnar i själva rullen.

Det är därför man ska ha luftventil på drybagen, typ Lundhags 25 liters-påse. Man rullar bara för att stänga påsen, sen pressar man ut all luft genom ventilen - fungerar alltid med bästa resultat, mindre packvolym går knappast att få.
 
Hej igen,

Tänkte bara meddela resultatet av mitt vika vs. knöla-test på mitt nya Urberg Rapadalen. Jag måste säga att jag blev lite förvånad....

Oavsett metod, och jag testade ett antal gånger, blev det någon skillnad. Vilket är märkligt för så upplever jag det inte med kompisens Fjällräven. Ska erkännas att han har komprissionspåse till sitt tält vilket har större effekt på knölat tält än vikt (tror jag).

Packpåsen till Urberg är ganska långsmal vilket passade perfekt till ett vikt o rullat tält, men gjorde det svårt att knöla ned i. Tror jag vid tillfälle ska testa med en bredare packpåse istället. För egentligen är det längden jag vill få ned så att jag kan lägga tältet på "tvären" i ruggsäcken och inte ställa det upp.

/lasse
 
Hur många gånger kan man vika ett tält, på exakt samma sätt, innan det går sönder?

Finns det några tester typ som gjorts med kökslådor därmed dras in och ut x antal tusen gånger?

Eller knölat om man föredrar det alternativet.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Tält är ju oftast sydda i nån form av syntet-tyg med en vattentät beläggning.

Det är regnkläder också. Regnkläder har ställen där de viks oavbrutet fram och tillbaka för varje steg man tar. De håller ganska länge. Alltså borde tält också hålla ganska länge.

Det främsta problemet med regnkläder är väl att beläggningen slits. Borde vara samma problem med tält.
 
Man kan jämföra med segel. Där är det vind speciellt fladder som sliter mest. Segelduk tål UV-ljus bättre än lättviktstält gör. Förutsatt att tält förvaras mörkt och torrt tror jag vikning/knölning betyder mindre än användningen.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.