Tält under 1k?

Ska till Färöarna i sommar en månad och kommer då sova i tält. Har tänkt mig ett tält för max 1000kr då min budget är rätt stram pga andra utgifter.
Någon som har några tips på det och sovsäckar?

med den budgeten hade jag nog satsat på ett bättre begagnat, tror jag...
eller kollat på typ sportbutikernas egna märken.
Sen vilket tält du ska ha beror ju såklart på hur många som ska bo i det, hur du ska använda det, om du ska bära runt på det mycket, eller bo på nästan samma ställe (vikt vs. utrymme och komfort) självstagande eller inte...

lite smågenerellt...
Enkel eller dubbelduk: enkel är lättare, men dubbel har bättre ventliation
Tunnel eller kupol: Tunnel brukar vara lättare i förhållande till yta, medan kupol är "självstagande". Sen finns det små en och tvåmannstält med bara en båge också, och små ryggåstält som spänns upp med typ vandrarstavar...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Man får nästan hem ett MSR skinny one för 1000 pix (1200)om man inte fastnar i tullen, då blir det några hundra till..
http://www.moontrail.com/msr-skinny-one.php

Skinny too är betydligt större dock, för inte så mycket till.. har ett själv :)

http://www.moontrail.com/msr-skinny-too.php

StyrmanKarlsson: Nej, varför skulle det bli det?
Enkelväv kan vara lite svårare att ventilera och sen så har man ju inget skyddande innertält som fångar eventuella kondens-droppar som faller ner.. Jag har dock inte upplevt nått problem med det..
Men att ett myggnät skulle isolera? Nja.

Svinbilligt tält

har jag sett (och köpt) på Classe O. Men det var för sommarbruk och någon längre användning har jag ingen erfarenhet av.

Märke Asaklitt.

Men billigt var det. OBS! Man byter lite sortiment då och då. Så det tältet jag köpte finns inte nu. Men Classe har andra tält också, billiga.

Mitt har funkat bra hittills.

Innan det kom tvåvävstält var alla tält enkelvävs, det gick mycket bra. Alla överlevde med råge. Dessutom fanns det inget annat än bomullsvävar. Ventile var lättast, tätast och mest kostsamt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips