Tält tips?

Hej,

Jag är på jakt efter ett tält till mina föräldrar! De börjar bli ganska stela och vill ha ett tält med Bra tak höjd (=så man kan sitta upp i tältet på en liten pall eller liknande).
Var hittar man ett sånt?
Finns många familje tält men de är ju för stora. 2-3 personers tält vore bra!

Det ska givetvis vara billigt, men alla förslag uppskattas!

-John

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej!

Kanske vore läge att kolla in en kåta? Finns i olika prisklasser och storlekar, +att de är både sitt & ståvänliga! Sök i forumen, där finns mycket info om dessa trevliga bostäder.

Hälsningar
Punkarn

Ska det vara för camping nära fordon eller fjällvandring?
Om det inte ska bäras med så har McKinley (Intersport) några "familjetält" med ståhöjd, en kompis köpte ett sånt då han ska på bilsemester med familjen.
Annars håller jag med om att en kåta skulle vara något.

/Ulf

Röstar också på en kåta:)
När kylan kommer krypande uppskattar man möjligheten till öppen eld samt den överlägsna mysfaktorn.

Välj med omsorg!!

Joakim

Det ska ju inte vandras med men det ska ju in i packväskorna på en motorcykel.
Men jag ska kolla tack för tipsen!

Jag rekomenderar kupoltelt.

Endel av dem har innehøjd på 110-120 cm. Sedan ar det frågan om prisklass/kvalitet. Du hittar telt från 1500 och upp. såg att det skall ned i packvasckor på mc och då går jag ut från att det ar campingplats som ar tingen med en och annan "naturcamp".

Jag har ett riktigt bra telt som jag ar helnøjd med.Inner højd 110 cm och vikt 5 kilo med alla pinnar.(VE25)
minus: pris: så høgt att min mamma inte vet om det men jag fick massa rabat så det var bara till att slå till, liten førgård
Plus: vindstabilt, massa plats inne, två førgårdar, regntett osv osv

lycka till med kjøpet

robert

Holmeslet

Jag har ett Holmeslet Explorer (4 mans).
Är helnöjd med detta, ståhöjden inne är ca 180 cm.
Men det är dyrt !
Det tillverkas här i Norge, jag betalde 9.000:-
Blir nog ett dyrt tält i Sverige,frakt + den svenska kronan som är
15% mindre värd.

David i Lofoten.

Om mamma eller pappa kan hantera en symaskin kanske andersj:s recept på hemsnickrad kåta vore nåt, en sån får hon/han nog ihop för runt tusenlappen med golv i, och borde vara rätt utmärkt i storlek för 2 personer.

http://www.andersj.se/ klicka på "gör det själv" sen finns ritningen under "tältkåta nr1".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips