Tält och cykel i Alperna?

Vi är två stycken som tänker cykla i Alperna till sommaren. Vilken prisklass på tält/cykel räcker för ändamålet?

Hur är det att köpa ett begagnat tält?
 
Niklas nästa inlägg säger att han redan har en MTB så då blir svaret nedan lite fånigt, men det kanske hjälper någon annan - eller kan bli ämne till diskussion!

Billigast möjliga cykel är en "icke-kvalitets-MTB". Bara bakpakethållaren är bra och man sätter på en "lowrider" fram (se inlägget om vätterncykel) ska det nog gå. MTB:n uppfyller ju i alla fall kraven på låg utväxling och kraftiga fälgbromsar.

Jag är inte säker på exakt vilka problem som kan uppstå med en billig cykel men det är rimligtvis viktigare att man kan meka med cykeln. Som alltid, men förstås speciellt när man cyklar i berg, gäller att ha full koll på hur bromsarna sköts!

Se till och stanna då och då i utförsbackarna och njut av omgivningen (som ju försvinner i farttunneln annars). Stoppen behövs även för att svalka fälgarna. Det räcker med en enda kraftig inbromsning från 50 km/h med fullpackad cykel för att fälgarna ska bli heta. Kör man riktigt klantigt (utan stopp) sägs det att slangen kan smälla...

När det gäller tält är rådet förstås att köpa ett riktigt tremanna fjälltält (prisklass fyra, fem tusen, jag vet inte riktigt). Om pengarna inte vill räcka kan semestern med lite tur säkert bli trevlig i ett billigare tält också.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Gärna en MTB med mycket låg utväxling och många låga växlar, 22t fram och 34t bak. Så sliper ni dra cyklarna i uppförsluten.

Fullgoda bromsar är naturligtvis viktigt. Bör vara V-bromsar.

Jag skulle också rekommendera keramik-belagda fälgar, som tål ändlösa nedförsbackar.

Undvik gärna alumnium räcken, köp hellre Tubus (cromoly stål) eftersom aliminum tenderar att bli skört när det är kallt. Prisklass, svårt att säga, men det lönar sig alltid att köpa bra grejor som håller.

Per
 
Utväxling är förstås en smaksak men i backar som inte är brantare än 10% behöver man inte 22-34 för att slippa leda cykeln.
 
22t och 34t, har det med storleken på kugghjulen att göra? Vad sitter normalt på en mtb?
 
Siffran står för antalet tänder på kransen. Har man lika många fram som bak rullar cykeln bara ungefär två meter (bakhjulets omkrets) för varje pedalvarv. Det är inte mycket!

Ett räkneexempel: med utväxlingen 52 fram och 13 bak (en typisk landsvägsutväxling för nerförsbacke eller medvind eller snabb cyklist) drivs bakhjulet fyra (52/13) varv för varje pedalvarv (dvs ca åtta meter). Ett lungt tramptempo på 60 varv per minut ger 8*60*60=28800 meter i timmen, dvs 28,8 km/h.

Jag tittade på Crescents webbplats http://www.crescent.se och fann att cykeln Oden (7000 kr) har utväxlingen 44-32-22 fram och niodelat 11-32 bak. Cykeln Orion (4000 kr) har 42-32-22 fram och sjudelat 13-28 bak.
 
Kan bekräfta ovanstående om att slangarna kan smälta efter för mycket bromsande.
Fick gå hem sista biten till stugan nedför en lång serpentinväg
(men det var jäkligt kul framtills det =)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips