Tält med två absider & ingångar

OK. Fast en absid som är 40 cm djup, räcker det?
Sist vi vandrade (10 dgar i Sarek i slutet av september) hade vi en 80 L rygga och en 100 L rygga. Och så vill man kanske laga mat i absiden vid dåligt väder...

Vi hade ett Hilleberg Unna på den turen och vi uppskattade verkligen att ha vars en absid då.

Jo det är ju inte jättestort.
Sväljer nog 80 l rygga men där går nog gränsen.
Å andra sidan så har vi sovit tre fullvuxna grabbar i det utan problem, så är man två finns det bra med plats över till att ha ryggorna inne i tältet.

Exped Vela II

Väger under tre kilo, är inte jättedyrt och har väldigt bra ventilation. Jag fick mitt för under 3000kr. Innertältet har en suverän ligglängd och är lagom brett för två. Två absider, likadana, en på varje sida. Inget problem att laga mat och ändå ha plats för en väska.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Har kommit på ett krav till:
-> Man ska inte behöva resa innertältet först, innan man sätter på yttertältet.
(dåligt när det regnar...)[/QUOTE]

Det behöver du inte om du till tex Black Diamond Mesa köper med ground cloth - då kan du resa yttertältet först. Den väger ca:300-400g vilket gör att du fortfarande ligger under 3kg totalt.

Haglöfs genius 20 har absid på sidorna, yttertältet kan man resa separat och då får man dessutom golv. Det tillverkas inte längre,tror jag, men borde gå att hitta ändå.

/erik

Exped

Har ett Exped orion extrem som jag är väldigt nöjd med! den har två ingångar var av den ena är så pass stor att det ryms att sitta två i bredd!

Ventilationen fungerar väldigt bra och den har bra takhöjd med ett gearnett inne i tältet samt ett gearnett ute i den "lilla" absiden.

Helt underbart med två ingångar! och två absider... lätta att hålla ordning på utrustning och du behöver inte klättra genom hela tältet för att nå grejerna...

Enda är att det kostar mer än de 4000 du vill lägga ut för tältet då... men jag anser att priset var värt det.

/Krister

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips