Tält med nästan raka kortsidor?

Jag har ett Reinsfjell (superlight) och det har jag använt i hårt väder sommartid utan problem med vare sig kondens eller andra problem. Så titta på kupoltält, så kommer du hitta det du letar efter. Det är jätteskönt att ha två ingångar.
Vi upplevde stormen Sarek i mitten av augusti i år. Vi klarade oss pga skyddat läge men det var ett tillfälle jag skänkte en tanke av saknad till mitt Namnatj som låg hemma pga bl a sina 10 mm stänger.
Dagen efter mötte vi fyra killar som tvingades avbryta sin vandring pga sönderblåsta tält strax söder om Gukkesvaggebron. De berättade hur de försökt rädda tälten genom att stödja stängerna med sina egna kroppar på natten
men till slut brast såväl stänger, stormlinor och tom sömmarna i tälten. De hade två Fjellheimen Superlight.
.
 
Senast ändrad:
Blåser det tillräckligt håller inga tält.

Var tältet slås upp och vilket tält spelar förstås roll. Bosse Hilleberg var själv pedant när han reste sina tält.

Thure
 
Nu har det av olika skäl blivit ensamturer de senaste åren med ett Akto, men mitt favorittält är helt klart Kaitum 2. Gott om plats för två. Dessutom otroligt snyggt.
 
Utpräglade lättviktstält är inget jag önskar när det brallar på. Har själv ett Soulo med uppgraderade stänger. Dock som sagts tidigare, storm och blötsnö knäcker det mesta i tältväg.
 
Vi upplevde stormen Sarek i mitten av augusti i år. Vi klarade oss pga skyddat läge men det var ett tillfälle jag skänkte en tanke av saknad till mitt Namnatj som låg hemma pga bl a sina 10 mm stänger.
Dagen efter mötte vi fyra killar som tvingades avbryta sin vandring pga sönderblåsta tält strax söder om Gukkesvaggebron. De berättade hur de försökt rädda tälten genom att stödja stängerna med sina egna kroppar på natten
men till slut brast såväl stänger, stormlinor och tom sömmarna i tälten. De hade två Fjellheimen Superlight.
.
OT - Jag har haft mitt Reinsfjell superlight i vindar strax under storm (18-22 m/s) och oskyddat läge samt regn utan problem.
 
Man kan fixa någon typ av enkelt skydd till fotändan av sovsäcken oxå, typ nedre 1/4-delen av ett goretex sovsäcksöverdrag.
 
Vi upplevde stormen Sarek i mitten av augusti i år. Vi klarade oss pga skyddat läge men det var ett tillfälle jag skänkte en tanke av saknad till mitt Namnatj som låg hemma pga bl a sina 10 mm stänger.
Dagen efter mötte vi fyra killar som tvingades avbryta sin vandring pga sönderblåsta tält strax söder om Gukkesvaggebron. De berättade hur de försökt rädda tälten genom att stödja stängerna med sina egna kroppar på natten
men till slut brast såväl stänger, stormlinor och tom sömmarna i tälten. De hade två Fjellheimen Superlight.
.

Jag förstår att du tänkte på 4säsongstältet när det brakade lös😊 Verkar som att det var osedvanligt stormigt för årstiden. SMHI slog svenskt vindrekord för månaden i Tarfala den 16/8 - 20.

Sedan är kanske Reinsfjell SL bättre mot vindar som ev ändrar lite riktning med sin mera kupolliknande form? Ett tunnetält mår inte så bra om vinden plötsligt trycker på mot långsidan.

Ett starkare tält gör marginalerna betydligt bättre men som Thure säger så är handhavandet också väldigt viktigt. De finns ju historier om skidor som gått av pga vind och då kan man fråga sig vilket tält som klarar det. Felaktigt förankrat förmodligen.
 
Jag förstår att du tänkte på 4säsongstältet när det brakade lös😊 Verkar som att det var osedvanligt stormigt för årstiden. SMHI slog svenskt vindrekord för månaden i Tarfala den 16/8 - 20.

Sedan är kanske Reinsfjell SL bättre mot vindar som ev ändrar lite riktning med sin mera kupolliknande form? Ett tunnetält mår inte så bra om vinden plötsligt trycker på mot långsidan.

Ett starkare tält gör marginalerna betydligt bättre men som Thure säger så är handhavandet också väldigt viktigt. De finns ju historier om skidor som gått av pga vind och då kan man fråga sig vilket tält som klarar det. Felaktigt förankrat förmodligen.
Jo. det här var natten 15-16/8 och det var full storm i byarna. Inte heller rätt förankring räcker när stormlinorna går av eller fästena till stormlinorna på tältet brister som flera vandrare vi stötte på efter hade råkat ut för.

Kopierat från SMHI's hemsida:
"Ett undantag utgör de nordligaste fjällen. Den 16 augusti registrerades vid Tarfala vindbyar på 41,9 m/s, vilket är svenskt rekord för augusti. Vid samma tillfälle hade Stora Sjöfallet storm i medelvind med 24,6 m/s "
 
Senast ändrad:
Som alternativ till Kaitum 2 och 3 så borde även motsvarande i yellow label serien Helags 2 eller 3 kunna vara bra och lättare alternativ. De tälten är nyheter för 2021 och går inte att köpa ännu. Om du vågar byta koncept så ta en titt även Hillebergs Anaris eller kanske ännu hellre på Durston X-Mid 2p.
 
Tack för alla svar! Kanske hade jag givit för snäva ramar men det verkar som att Hilleberg är det som rekommenderas och då ett Kaitum 2.

Vad tror ni om Allak 2?

Fjellheimen, Reinsfjell har nämnts också. Ska kika mer på de!

Andra märken? Jag förstår att begränsningen med kopplade ytter-innertält begränsar. Jag är dock i princip alltid ensam till fjälls med barn. Behöver ha ett tält ”som inte krånglar när barnen krånglar för att vädret krånglar” 😁 Plus att jag då bär mycket själv...

Tack för engagemanget!
 
Tack för alla svar! Kanske hade jag givit för snäva ramar men det verkar som att Hilleberg är det som rekommenderas och då ett Kaitum 2.

Vad tror ni om Allak 2?

Fjellheimen, Reinsfjell har nämnts också. Ska kika mer på de!

Andra märken? Jag förstår att begränsningen med kopplade ytter-innertält begränsar. Jag är dock i princip alltid ensam till fjälls med barn. Behöver ha ett tält ”som inte krånglar när barnen krånglar för att vädret krånglar” 😁 Plus att jag då bär mycket själv...

Tack för engagemanget!

Jag fullkomligt älskar mitt Allak. Fantastisk kvalitet givetvis. Dock är det hyggligt tungt så det har jag bara under paddling.

Mitt nyvunna intresse för fjällvandring gav mig anledning att köpa lätt och valet föll efter noggrant detektivarbete på Durston X-mid 2P. Superlätt, ryyymligt och, vad jag läst mig till, vädertåligt. Och när det väl landar hemma beräknar jag kostnaden till kring 4000:-
X-Mid-2P-1-600x450.jpeg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...