Tält i vindriktning?

Håller på att få ett mindre anfall på hur jag ska placera tältet i vindriktningen!

I instruktionen står att man skall placera tältet med "vinden in mot framsidan"

Normalt sett så antar jag att framsidan=ingången och den brukar man inte vilja ha i vinden mot?

Att ha ingången i lä verkar ju smartare samtidigt som jag tycker att vinden borde ligga på mot den sida som motsvarar vänstra övre hörnet på bilden, så brukar väl den här typen av tält "normalt" stå? I det här fallet verkar det dock osannolikt då ventilationen sitter vid ingången samt på motsvarande sida. Kan någon vara övertydlig och säga vart vinden kommer ifrån om tältet står placerat som på bilden?

Den enda anledningen jag kan se att man vill ha vinden in mot ingången skall vara att det är större avstånd mellan ytter- och innertält där om vinden skulle ligga på. Någon som har nån bra tanke här? För mej känns tältet felbyggt helt enkelt... dvs ventlilationen är felplacerad!?
 

Bilagor

  • tält.jpg
    tält.jpg
    16.8 KB · Visningar: 1,727
Det er korrekt, hoved enden imod vinden, vanddråbe facon.

Indgangen er fejl placeret. :(

Se eventuelt det gamle svenske telt, model Tarfala.
 
Nu känner jag inte till just denna modell, men det stämmer nog att öppningen ska vara mot vinden. Dels stämmer det med pinnen som löper som en rygg, dels blir det bättre ventilation. Genom att du får in mer vind, så kommer luft att pressas ut och ta med sig kondens på ett mer effektivt sätt.

Mvh /Joel
 
se tältet som ett tunneltält med bara en båge, på ett tunneltält ska vinden INTE ligga över bågen, vid hård vind pressas bågen i vindriktningen och kan knäckas på läsidan.
Så det här tältet ska sättas upp med ingången 90 grader från vinden.
Hilleberg anger att man ska sätta ena absiden mot vinden vilket ger att vinden pressar mot sidan av bågen.
 
OK förvirrad igen alltså! Absiden är ju den man ser på bilden framifrån. Men jag är beredd på att hålla med Leffe att vinden borde komma in från vänster i bilden det verkar mest vettigt på nåt sätt. Dock sitter inte ventilation placerad så att det skulle vara rätt med detta tält. Men ett tunneltält skulle ju placeras som du anger. Jag hoppas att jag inte knäcker pinnen nu när jag är iväg för jag måste nog placera det med vinden in mot öppningen/absiden trots allt. Är det lät hänt att man knäcker pinnen?
 
Som Leffe357 skriver skall du inte placera tältet så att vinden blåser längs med bågen. På tält med flera bågar är absiden oftast placerad framför eller bakom dessa, vid tunnelns början och slut så att säga. Jag skulle säga att det inte är absidens (och ventilationens) placering som avgör hur tältet ska ställas mot vinden, utan istället tältets förmåga att tåla stark vind.

Vid svag vind kan man ju vända tältet och låta vinden blåsa in i tältet för bättre ventilation.
Här är ett videoklipp jag hittade med stark vind riktad mot ett tält av liknande typ som ditt. Vinden blåser mot ena kortsidan.
http://www.youtube.com/watch?v=8_YN9qUeQEk&feature=related

I ditt fall skulle jag antagligen placera ändan med everesttexten mot vinden.
/daniel
:)
 
se tältet som ett tunneltält med bara en båge, på ett tunneltält ska vinden INTE ligga över bågen, vid hård vind pressas bågen i vindriktningen och kan knäckas på läsidan.
Så det här tältet ska sättas upp med ingången 90 grader från vinden.
Hilleberg anger att man ska sätta ena absiden mot vinden vilket ger att vinden pressar mot sidan av bågen.

Jag förstod det som att frågeställaren menade just det. Problemet med tältkonstruktionen är snarare att om man sätter det så att vinden kommer från nedre högra hörnet på bilden, så blåser det rakt in i absiden. Sätter man tältet så att vinden kommer från övre vänstra hörnet, så hamnar öppningen i lä bakom bågen, men så även ventilen...

Eller har jag missuppfattat allt :)?

Jag kan ju tycka att det är trevligare att ha vinden från övre vänstra på bilden och kunna ha absiden lite öppen utan att det blåser rakt in. Så jag tycker konstruktionen är lite avig...

...tror iofs att man kan åstadkomma genomblås ändå, lägg ngt mellan mark och duk och ställ tältet åt andra hållet så blåser den in lågt och ventileras ut högt (ventilen).

//J
 
Om man ser på bilden så ska den vänstra delen vara mot vinden, det ger lä i absiden och största tåligheten.
Är det lite vind kan man med fördel vrida tältet så att man får bättre cirkulation (lite vind brukar det vara vid varm väder) så man slipper bastuvärme :)

Ser du bara till att tälta så mycket i lä som det bara går, undvik höga höjder så kommer du inte få några problem även om vinden skulle vända under natten.
 
Tack för era synpunkter. Jag provar att ställa det med vinden in från vänster i bilden. Det man inte ser på bilden är att ventilationen på andra sidan är vinklad så att den tar in vind vid sådan placering. Då kommer öppningen i lä också. Det jag är rädd för är att vid sådan placering kommer yttertältet att ligga mott innertältet vid stark vind. Hade man haft vinden längs med bågen hade det varit ett stort utrymme mellan ytter och innertält pga absiden. Men knäcker jag bågen får jag en jobbig vandring:) Vad gör man förresten om bågen knäcks ute på fjället? nåt tips nån?
 
Det brukar följa med en hylsa för just sådana händelser, är bågen i glasfiber är det kört då den splittras, tror inte det är glasfiber.
Skulle det inte följa med en hylsa så kollar du diametern och köper en från ett annat fabrikat, hylsa som hylsa så länge den pasar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.