Tält för nybörjare?

Hejdlöst roligt!

Sålänge du håller dig nära skogen kan du mycket väl låta ditt tak vara din poncho. Du tar bort regnjackan ur utrustningen och kan gå med luftning om det till äventyrs skulle regna där du går.
FRs m fl gör poncho med huva och band för fäste av persiennlinorna (Viktspartips två!). Persiennlina köper du billigast på bobin hos Ö&B.
Till poncho bär du lämpligen lårlings, HH eller hemsydda enligt GDS (Se Anders Jonssons HMSa). (Vikt besparing tre och komforthöjare!) Hur många gram kan du nu spara?

Jag börjar ana att seobserver är en stor komiker!

Sålänge du håller dig nära skogen kan du mycket väl låta ditt tak vara din poncho. Du tar bort regnjackan ur utrustningen och kan gå med luftning om det till äventyrs skulle regna där du går.
FRs m fl gör poncho med huva och band för fäste av persiennlinorna (Viktspartips två!). Persiennlina köper du billigast på bobin hos Ö&B.
Till poncho bär du lämpligen lårlings, HH eller hemsydda enligt GDS (Se Anders Jonssons HMSa). (Vikt besparing tre och komforthöjare!) Hur många gram kan du nu spara?

I mitt fall skulle det innebära att jag SKAFFADE en regnjacka. Hittils har jag gått i kläder som tåler lätt regn, och slår helt enkelt läger när det regnar för mycket. Höll på att tvingas tillbringa föregående natt på ett märkligt ställe mitt i en granodling, men det blev väderomslag och jag fick spendera natten på ett supernajsit ställe i stället. Vid en sjö med gammelskog. Men knepet skulle funka för jag går alltid i skogen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag köpte tyg från shelby.fi och övertalade min mor att sy upp en tarp på 4x2.80m . Tyget som införskaffades var http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29_165&products_id=220 Det här materialet var visst väldigt lätt att sy i.
När tarpen är hoprullad med samtliga linor är den ca 15cm i diameter och ca 22-23cm lång . Har inte vägt den än men den bör väga kring 850 gr komplett med linor och några tältpinnar

Nu är nästa tarp på skissbordet , den ska bli större än föregångar´n. Om någon undrar varför jag kör med stora tarpar så är det enkla svaret - Många som sitter under den på olika tillställningar samt att det är lätt att sätta upp tarpen till ett tält för 3 pers plus en 35kg American Bulldogg

Köp några meter tyg och låt någon sykunnig sätta ihop det till en tarp. Då får man den i vilket material man vill , får den sydd som man vill och så sparar man mycket pengar jämfört med att köpa en färdig produkt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips