Tält för nybörjare?

Hej! Jag är verkligen HELT grön på detta med friluftslivet, men har verkligen gillat det de få gångerna man har testat på det. Nu har jag tänkt mig att köpa ett tält (samt lite annan grundläggande utrustning) för att kunna ge mig ut i de mörka skogarna i Skåne (det som finns kvar av den iaf...) och ÖVERLEVA!
Jag är fattig student och har inte råd med den bästa och dyraste utrustningen, utan skulle vilja ha ett tält för 1000-1500 kr som passar för våren-sommaren-hösten för 2 personer.
Jag har hittat tält på http://www.friluftsvaror.se men har ingen känsla för kvalité på sånt här. Jämför man priser så är det ju jättebilligt, med andra butiker/märken. Finns det något där som är värt pengarna?
Hur är det med dessa vattenpelare jag läser om? Inner-och yttertält, vad ska jag tänka på?

Jättetacksam för svar! Har bara en månad kvar på feriearbetet och vill så snabbt som möjligt ut efter det!

Mvh Peter
 
Tarp med myggnät.

Efter ett par gånger ute kommer du att veta vad du vill ha. Sen kan du avancera till ett av den typen du köper på en mack för 300:- Bättre än att köpa tex ett dyrt kupoltält och sen komma på att du vill ha ett tunneltält, eller tvärt om.

Vart i Skåne "överlever" du? Dalby-skogen?
 
Lättviktstält?

Läste en produktbeskrivning på den refererade siten :)

"Stort lättviktstält på 21Kg med en unik och genomtänkt konstruktion."
 
hallå peter.

føre du kjøper ditt førsta tælt så se lite på vikten, prisen, vattenpelare og material. om du vill ha tunnel eller kupol ær en smksak men de størsta skillnaderna ær att tunnel har oftast større førtælt och kupol ær mer vindstabilt. sedan kommer det på storleken hvilket som ær rymligast. lyssna gjærna på vad de i buticken berættar om tæltet. men lita inte helt på detta! dær ær mycket struntprat! (ursækta stadium och intersport men ni kan mer om skor æn tælt)nær du hittat ett tælt soom du tror ær bra før deg och ok i pris kjøper du det.

sedan campar du!

nær du då ær ute och campar så ser du effter om du ær nøjd eller inte. ær du nøjd:gratulerar med ett gott kjøp, ær du inte nøjd så se effter vad du irreterar deg på med ditt nuvarande tælt och vad du vill ha annorlunda på ditt næsta tælt.

det besta ær om du kan låna ett tunnel och ett kupol tælt så vet du i allefall vilken typ tælt du vill ha. træna gjærna på att sætta upp tæltet en eller två ggr førre du går ut och campar. då mister du inte gløden nær du væl ær ute men får slått camp snabbt och lættt.

lycka till.
robert som har ett kupoltælt
 
Till vad och funktion?

Istället för att förköpa dig och inte få vad du vill för dina pengar skulle jag om jag nu var i dina kläder resonera utifrån funktion och vad vill jag ha, samt vad kan jag kombinera framåt.
Lätta tält är små och lättaste tälten är dessutom kostbara. I skogen blåser det inte som på fjället så ditt tält behöver antagligen inte vara stormsäkert, men vill du tälta vid havet kanske det behöver vara de ändå.
Avser du tälta i bergig skärgård är kupoltält bekvämare men inte nödvändiga, de är lite tyngre till samma bottenarea.
Vad du alltid kommer att vilja ha är mera tak utanför tältet, för vårt land är grönt och det regnar samt understundom lyser solen som nu hett. Du behöver en tarp, ÖB eller Rusta har vad du behöver först billigt. Är ni två så ta till 3 sovplatser, utrustningen fyller den med. En tarp kan du ha med som vindplank, sovplats och mycket mera, när du sen skaffar dig tält kan du ha med den som extratak. Låna därefter ryggås, tunnel och kupoltält och se efter vad du trivs med. Tänk på att den delen kan bli kostsam. Begagnade tält brukar bli väsentligt billigare. Kring terminsstart brukar vara en smart tid att köpa tält bl a, strax före jul är en annan.
Att läsa tälttrådarna här på utsidan kan bli kostsamt men råden och erfarenheterna är stora. Tält i Sök ger för många träffar men börja med resentionslistan och bena ut. Du har många goda timmar framför dig.

Go tur
 
Tack för många jättebra svar!

Jag har börjat fundera på tipsen ni har gett mig, och tills dess att jag har bestämt mig för att köpa ett eget, har jag lånat ett kupoltält (McKinley) av min bror, som tydligen skall fylla sin funktion alldeles utmärkt. Sovsäck likaså. Tunneltält skall jag absolut testa någon annan nång. Och bråttom att lämna tillbaka det har jag inte av två anledningar: han tältar aldrig, och han arbetar så han kan köpa ett nytt tält när han vill! =)
Nu har jag ordnat två vitala delar i utrustningen, utan att behöva betala en krona! Så jag kommer att lägga pengar på ett par nya kängor att vandra i!

Tack än en gång!

Mvh
 
L¨åter bra. Kängor är viktiga. Dina fötter ska må bra. Kom ihåg att gå in dem innan du tar ut dem på allvarliga vandringar bara,
 
Är lite sen på att svara, men vill gärna ge en kommentar. Jag har vandrat mycket i Skåne och har aldig haft ett tält med mig, då det finns fina vindskydd längs alla leder. Ett annat billigt tips är att köpa en pressening och lite surrgarn, så har du ett bra vindskydd i fullgott skick för det skånska vädret (bara att fästa mellan ett par träd).
Hoppas förövrigt att du hade en trevlig resa!
 
Nu har man fixat den där sista prylen så jag kan gå ner till en lättare ryggsäck, och får en basvikt på 6 kilo. Men så början man tänka att här borde gå att skära lite. Jag har en grön presänning av "bensinmackstyp" med mig och den väger 600 gram, lite drygt, inklusive ett "blått snöre" i varje hörn. Men jag är säker på att det måste finnas nått supermaterial typ silnylon eller nått som väger mindre. Så vilken tarp rekomenderar UL-experterna om man vill kapa ytterligare nått hekto?
 
Gör mer av det till mindre vikt!

Sålänge du håller dig nära skogen kan du mycket väl låta ditt tak vara din poncho. Du tar bort regnjackan ur utrustningen och kan gå med luftning om det till äventyrs skulle regna där du går.
FRs m fl gör poncho med huva och band för fäste av persiennlinorna (Viktspartips två!). Persiennlina köper du billigast på bobin hos Ö&B.
Till poncho bär du lämpligen lårlings, HH eller hemsydda enligt GDS (Se Anders Jonssons HMSa). (Vikt besparing tre och komforthöjare!) Hur många gram kan du nu spara?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.