Tält för nybörjare?

Hej! Jag är verkligen HELT grön på detta med friluftslivet, men har verkligen gillat det de få gångerna man har testat på det. Nu har jag tänkt mig att köpa ett tält (samt lite annan grundläggande utrustning) för att kunna ge mig ut i de mörka skogarna i Skåne (det som finns kvar av den iaf...) och ÖVERLEVA!
Jag är fattig student och har inte råd med den bästa och dyraste utrustningen, utan skulle vilja ha ett tält för 1000-1500 kr som passar för våren-sommaren-hösten för 2 personer.
Jag har hittat tält på http://www.friluftsvaror.se men har ingen känsla för kvalité på sånt här. Jämför man priser så är det ju jättebilligt, med andra butiker/märken. Finns det något där som är värt pengarna?
Hur är det med dessa vattenpelare jag läser om? Inner-och yttertält, vad ska jag tänka på?

Jättetacksam för svar! Har bara en månad kvar på feriearbetet och vill så snabbt som möjligt ut efter det!

Mvh Peter
 
Tarp med myggnät.

Efter ett par gånger ute kommer du att veta vad du vill ha. Sen kan du avancera till ett av den typen du köper på en mack för 300:- Bättre än att köpa tex ett dyrt kupoltält och sen komma på att du vill ha ett tunneltält, eller tvärt om.

Vart i Skåne "överlever" du? Dalby-skogen?
 
Lättviktstält?

Läste en produktbeskrivning på den refererade siten :)

"Stort lättviktstält på 21Kg med en unik och genomtänkt konstruktion."
 
hallå peter.

føre du kjøper ditt førsta tælt så se lite på vikten, prisen, vattenpelare og material. om du vill ha tunnel eller kupol ær en smksak men de størsta skillnaderna ær att tunnel har oftast større førtælt och kupol ær mer vindstabilt. sedan kommer det på storleken hvilket som ær rymligast. lyssna gjærna på vad de i buticken berættar om tæltet. men lita inte helt på detta! dær ær mycket struntprat! (ursækta stadium och intersport men ni kan mer om skor æn tælt)nær du hittat ett tælt soom du tror ær bra før deg och ok i pris kjøper du det.

sedan campar du!