Tält för mig och min hund?

Hej! Söker ett lämpligt tält för en person och en hund. Tips? Tänker mig ett robust tält, 3-säsong. Helst inte över 3 kg och kanske ca 140x220cm golvyta, men vill inte att sovsäcken ska komma i kontakt med tältduken. Är 182cm lång och hunden är schäfertik.

Tittade på Berangs kompakt 2.
 
Hej,

Det finns förstås många bra alternativ, och mitt förslag är inte originellt men däremot väl beprövat.

Hilleberg Nallo 2 GT. Just GT-absiden tycker jag är oslagbar när man har en (blöt) jycke, och samtidigt är tältet ifråga lätt och slitstarkt. Skulle du ta med en kompis så ryms hunden ändå mer än väl i jätteabsiden. Som 3-säsongstält är Nallo 2GT bra, på vintern kan kondens bli ett problem men på kortare turer fixar man det också.
 
Stor absid

Rekommenderar tält med stor absid när man vandrar med hund. Helst vill jag inte ha hunden inne i sovdelen av tältet eftersom det blir smutsigt och klorna kan skada duken. Med en stor absid får hunden en torr sovplats och närhet till matte/husse. Dessutom är det praktiskt om man vill minska myggplågan och kunna laga mat i dåligt väder.

Tidigare tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47643&page=2

"Från tidigare tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47004:

"Kan varmt rekommendera HB Nammatj 2 GT med förlängd absid. Under en sommarstorm i Vindelfjällen fick vi kvitto på kvaliteten. Kunde ha 2 ryggsäckar, medelstor hund och dessutom laga mat i absiden. Klar fördel om det är dåligt väder och på vintern. Inga problem med ventilationen. Väger visserligen brutto 3,5 kg men jag sparar hellre det kilot på något annat än ett bra och bekvämt tält om det blir busväder. Det är ju inte alltid man kan välja den optimala tältplatsen.

Hade tidigare Fjällrävens kupoltält men insåg efter några dagars ihållande regn under en tur i Femundsmarka att absiderna var för små för ryggsäckarna så att innehållet kunde hållas torrt. Att ha hund och laga mat i absiden var uteslutet."


Vill tillägga att den starkare väven och bättre ventilation gör det till ett bättre alternativ än Nallo om man inte primärt jagar gram."
 
Alla tält är förträffliga för dig och din hund så länge ni ryms.
Igår inhandlade jag ett nytt tält från http://www.northstar.se/. Deras eget Arctic Alpine Design för 3 personer. Jag tar för givet att det rymmer 2 personer och en hund.
Lars
 
Vill tillägga att den starkare väven och bättre ventilation gör det till ett bättre alternativ än Nallo om man inte primärt jagar gram."
Har du varit med om turer under de tre aktuella säsongerna då ett Nammatj stått och ett Nallo fallit? Det har iaf inte jag, och mitt Nallo har hittills inte gått bort pga för svag väv. För en nordpolsexpedition skulle jag tänka annorlunda, men inte med den ursprungliga frågeställningen.

Sen kan 900 gram - skillnaden mellan ett Nallo2 GT och ett Nammatj2 GT - göra en rätt stor skillnad. Det är nästan ett kilo. Ovanligt lönsam "gramjakt" i mina ögon.



Men som sagt, i stort sett vilket tält som helst med stor absid gör jobbet, det måste inte vara ett H-berg för 5-6000 kr.

Larsek: Northstar-tälten ser väldigt trevliga ut, återkom gärna med rapport! En kompis köpte f ö ett Jack Wolfskin med stor absid därifrån, 2-personers, vikt <3kg. Funkade hur bra som helst även i rätt hård vind och blåst. kostade 2500 spänn, vilket är rätt trevligt i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
schäfer+1

Jag har Nammatj2 och det fungerar bra för mig och Qvick. Ett tält av liknande storlek borde duga. Jag kan ha ryggsäcken + hund i absiden. Gasköket kör jag i tältet eller i absidingången med öppen dörr. Q sover i absiden på ett liggunderlag. Har bara behövt ta in honom en gång och då var det kopiöst med knott. Är 178 lång. Det är klart att en större absid ökar bekvämligheten, men även vikten.
mvh JM
 

Bilagor

  • Qvicktalt800x600.jpg
    Qvicktalt800x600.jpg
    68.4 KB · Visningar: 762
Jag har ett Nammatj 3 och har testat flickvän och hund (hunden fick ligga i absiden, inte flickvännen...). Det gick bra men hunden får nog sova med oss om det är mygg och knott. Det blir lite tight med absiden och ryggsäckar men funkar bra. Hade dock ingen tanke på tjej och hund på den tiden när jag köpte. Hunden ville vara med oss = så fort minsta glipa fanns försökte han smyga in = punka på mitt liggunderlag. Vet inte säkert om det var han men det blir nog annan setup i sommar.

PS. Hur klarar Hillebergs golv av klorna? Har ni något golvskydd? Jag har sett att det finns väldigt tunna liggunderlag som är dubbelt så breda och nästan fyller ut hela tältet. Har klurat lite på ett sånt inför sommaren.
 
PS. Hur klarar Hillebergs golv av klorna? Har ni något golvskydd? Jag har sett att det finns väldigt tunna liggunderlag som är dubbelt så breda och nästan fyller ut hela tältet. Har klurat lite på ett sånt inför sommaren.

Funderade också på det ifall hunden ska med in. Kanske en enkel lättpress att bre ut? Kostar inget, väger nästan inget och mycket enklare att byta ut än trasigt golv...
 
PS. Hur klarar Hillebergs golv av klorna? Har ni något golvskydd? Jag har sett att det finns väldigt tunna liggunderlag som är dubbelt så breda och nästan fyller ut hela tältet. Har klurat lite på ett sånt inför sommaren.

Har bara testat hund ett par nätter i mitt Nallo 3 GT, men det var inga problem. Han fick bara vara inne i tältet när jag var där och hade översikt, vilket gjorde att även mitt uppblåsbara underlag klarade sig. ;)
Att inte bara klippa klorna innan man ger sig iväg, utan även slipa dem så de är mjuka och fina kan nog vara en bra idé. Nyklippta klor brukar vara så vassa.
 
Exped Orion Extrem

Jag har ett Exped Orion Extrem tält med två stora absider och gillar tältet verkligen.. sommar som vinter!!

Den ena absiden har en mindre ingång men har torkloft och den andra har en stor ingång, så pass stor att man kan sitta två i bredd och njuta utsikten!

Bra sitthöjd inne i tältet och med gearloft inne i tältet och flera förvaringsfickor på sidorna.
Funkar väldigt bra när jag har ungarna med mig på turer.. blir ju en del spring ut och in samt blöta kläder som kan torkas inne i tältet, bra ventilationsmöjligheter oxå!

Enda jag ska köpa till är footprint som gör att ungarna lättare kan få på sig skorna själva utan att behöva hjälp genom öppningen... vilket gör att far kan ligga kvar i sovsäcken längre ;) samt att det kommer in mindre skit in i tältet..

Rekommenderas varmt men om det passar just dina förväntningar är ju upp till dig ;)

/Krister
 
Camphund=campinghund.

Har ett Nallo 3 som köptes direkt på fabriken i Hackås när det begav sig. Modellen var i princip ny så runt -90 -91 tror jag. Har nästan på varje tur haft minst en,ibland två camphundar i tältet utan att golvet tagit skada. Har alltid med en bit fäll som jag försöker få det lilla 35 kilos djuret att vara på med blandade framgångar. Men med tanke på att tältet är runt 18-19 år så får jag nog påstå att jag är mer än nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Jones Tält för mig som är 190 cm Bo och sova 40
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.