Tält för max 2000:-

Hej hej!

Jag är ute efter ett nytt tält till sommarens fjälläventyr. Ett tält som jag fastnat rejält för på internet är Hilleberg Akto, dock är det alldeles för långt utanför min budget.

Det jag har som krav är att man ska kunna ha utsikt på sidan som på Akto, eller liknande iaf, samt att det max får väga 2.5kg, 1 eller 2-manna.

Kvalitén behöver inte vara jättebra, då jag troligen byter upp mig om ett par år.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ett liknande är Exped Vela I eller II, leta på begagnademarknaden.
Enbågestält från Tältcentralen eller Friluftsvaror är kanske ett annat alternativ.
Vid <2,5 kg brukar tält börja bli dyrbarare.

Jag gillar mitt tält, Terra Nova Laser Competition. Gav 3000 för det i somras, köpte det från nåt ställe i Storbrittanien. Lite dyrt kanske, men jag tror att det är ett tält du kan ha länge. Ser ut som Aktot, men väger bara 1050 g.

Tack för svaren! De jag känner mig mest intresserad av just nu är Terra Nova Laser Competition och Exped Vela I. Jag ska forska vidare och se vilken det blir =)

Om du vill är du välkommen att komma och kolla på mitt tält, ser att vi iaf bor i samma län. Exped tältet tror jag att de har på naturkompaniet.

Om du vill är du välkommen att komma och kolla på mitt tält, ser att vi iaf bor i samma län. Exped tältet tror jag att de har på naturkompaniet.

Ja det skulle kunna vara intressant. Planerar dock inte att inhandla ett tält förrän till våren, men kontaktar dig när det kan bli aktuellt, såvida du inte bor väldigt nära mig, då kan jag nog inte hålla mig, hehe :)

Jag försökte kolla på Terra Nova tältet på Naturkompaniet, det vid NK. Men de vägrade visa det (tror inte att de hade det hemma heller). De kunde bara rekommendera Aktot. Trots att det var både dyrare och tyngre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips