Tält för långcykling

Vaude Power Lizard 2-3p

Om man som jag prioriterar utrymme och vikt samtidigt kan jag rekommendera Vaude Power Lizard SUL 2-3p.
Är 140/150 brett och 230 långt och väger 1400g. Känns väldigt lyxigt med så mycket plats själv men dessutom kan jag ta med barnen på lite äventyr med detta tält när jag vill. Betalade 3400:- men har sett betydligt högre pris oxå.
Finns även som 1p och 1-2p.........

http://www.vaude.com/en-FI/Products/Tents/3-Person/Power-Lizard-SUL-2-3P-green.html#tabs-0

Vaude Power Lizard 2-3p

Glömde att tillägga att innertältet sitter i yttertältet och är skyddat vid resningen och blir inte blött vid regn. Viktigt tycker jag.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Glömde att tillägga att innertältet sitter i yttertältet och är skyddat vid resningen och blir inte blött vid regn. Viktigt tycker jag.

Det faschinerande är att amerikanernas take på det är "om man har dukarna ihopsatta så kommer ju kondensen över på innertältet". Inte för att jag håller med, men det är ett spännande exempel på att ens egen kultur är bäst.

Destinationen kan säkerligen påverka vikten en del... 16 liter vatten väger några gram extra ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Varför skulle packningsmängden bero på vilket kön man har?
Min erfarenhet säger att kvinnor generellt sätt packar mer än vad män gör, när dom skall ut på resande fot. Men det kanske har ändrat sig över tid ?

Min avsikt var inte att vara fördomsfull, så om det föll sig så ber jag om ursäkt 😳.

Min erfarenhet säger att kvinnor generellt sätt packar mer än vad män gör, när dom skall ut på resande fot. Men det kanske har ändrat sig över tid ?

Mina egna fördomar säger att det är vi grabbar som tar med mest "bra och ha prylar" i form av verktyg och teknikprylar. När jag och min tjej åker har vi nog likvärdigt med packning och det blir mindre och mindre för varje cykelresa. Hon klarar sig på en tunn sommarklänning där jag måste ha skjorta och jeans för att se anständig ut i stan så på något sätt blir det kanske mer kläder för mig även om jag slipper sport-bh.

Sen har hon mer på vanliga resor men då är det ingen vits att packa lätt.

/G

Hittade ett Vaude Power Tokee på rea. Hade inte tänkt köpa så lätt - 900g, men det var billigare än tyngre. Det är ett rent 1-personerstält. Inte plats att sitta upp riktigt om man är över 180 cm, och kräver viss sträckning av linor för att få tillräckligt höjd i ändarna. Och kan ibland bilda kondens längst upp. Men annars förvånansvärt användbart och lättrest, och löjligt lätt. Kan rekommenderas för "snabbtouring" gissar jag - har haft med det + liggcykeldyna + lätt sovsäck på brevetlopp där andra inte unnat sig ordentlig sömn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips