Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga.

Hej, jag är medveten om alla dessa trådar om "vilken cykel ska jag välja" och har kollat in väldigt väldigt många av dessa, så jag känner att jag har ett väldigt bra hum om vilka cyklar jag har att välja på. Jag undrar mer vilka av dessa cyklar ni skulle föredra, samt hur ni som har dessa fått tag på dem, jag har en budget på 22 tusen och ska ta mig ner till Italien, eventuella extra-utgifter kan jag fylla i om så behövs men ska väl hamna någonstans runt där. Resan drar jag med tält så tänker inte att det i sig bör kosta så mycket att åka, mer förberedelser.

Surly LHT http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker_complete/

MarinMuriwoods http://www.marinbikes.com/2010/bike_specs.php?serialnum=885

Thorn http://www.sjscycles.co.uk/thorn-sh...ck-powdercoat-ex-display-mrsp-1249-prod21880/

Samt Kona Sutra http://www.evanscycles.com/products/kona/sutra-2011-touring-bike-ec026548

Jag är fullt medveten om att vissa av dessa cyklar nog håller bättre kvalitet än andra, där jag fått intrycket av att thorn håller bäst standard, men som sagt så ligger min budget på 20-22, o då inkluderar det alla kostnader, jag tror också att en ny cykel med pakethållare och väskor kan dra ifrån rätt rejält bara det så jag skulle vilja ligga lågt med pengarna, för att vara säker. Om jag nu kör på någon av dessa, vilket jag definitivt tror. så undrar jag om ni vet ett bra sätt att komma undan billigt men framförallt få tag på det överhuvudtaget, bor i stockholmstrakten o har svårt o se någon hyfsad återförsäljare att ta mig till. Jag ursäktar mig för det faktum att ni hör dessa frågor konstant men jag har letat väldigt mycket och datumet för min avfärd börjar närma sig. Är fullt seriös med cykling och har cyklat till danmark från stockholm tidigare, hoppas på hjälp. Tack på förhand!
 
Sen undrar jag vad er erfarenhet av att handla på internet e, jag tänkte på "Evans Cycles" för priset där på Kona Sutra inkluderat med pakethållare känns väldigt trevligt, jag vet att tubus e bra pakethållare och så men landsvägar genom europa tänker jag inte bör inbringa så mycket problem i sig.
 
Sen undrar jag vad er erfarenhet av att handla på internet e, jag tänkte på "Evans Cycles" för priset där på Kona Sutra inkluderat med pakethållare känns väldigt trevligt, jag vet att tubus e bra pakethållare och så men landsvägar genom europa tänker jag inte bör inbringa så mycket problem i sig.

strunta i det med "Evans Cycles" såg nu att det bara är inom UK, men annars, över internet, vad är er erfarenhet?
 
Om du väljer Muirwoods så förhör dig om att det verkligen är en stålram du får (om det nu är vad du vill ha). 2009-modellen var helt i stål medan 2010 endast hade stålgaffel även om det stod att den var helt tillverkad i stål. Trivdes själv för övrigt inte med Muirwoods - inte speciellt styv och för kort hjulbas. Cyklar på Sherpa nu som är alla tiders.
 
Om du väljer Muirwoods så förhör dig om att det verkligen är en stålram du får (om det nu är vad du vill ha). 2009-modellen var helt i stål medan 2010 endast hade stålgaffel även om det stod att den var helt tillverkad i stål. Trivdes själv för övrigt inte med Muirwoods - inte speciellt styv och för kort hjulbas. Cyklar på Sherpa nu som är alla tiders.

hur fick du tag på den och vilken prislapp hamnade du på i slutändan? om man inkluderar typ vaude-väskor o så.
 
Köpte ramen på veloform och plockade ihop den själv med delar jag trivs med. En del nytt (varav majoriteten på sale) och en del från bra-att-ha-lådan så det är svårt att uppskatta slutgiltig prislapp. Tänker du dig en totalkostnad på 20-22k inkl cykel, väskor, tält, kök, reskassa etc? Isf skulle jag köra på Muirwoods trots allt, hur eller hur så är det en väldigt prisvärd cykel. Finns det sedan utrymme för uppgraderingar så skulle jag lägga det på nya hjul och däck.
 
Hade fel innan förresten, det var 2008:an som var helt i stål, från 2009 är det alu som gäller.

winstanleysbikes.co.uk säljer Muirwoods för £330 - 370 och skickar till Sverige.
 
Hade fel innan förresten, det var 2008:an som var helt i stål, från 2009 är det alu som gäller.

winstanleysbikes.co.uk säljer Muirwoods för £330 - 370 och skickar till Sverige.

låter väldigt trevligt då det inte är speciellt mycket pengar. de hade dock bara 2009 och 2010 från vad jag kunde se.. o jo, det är väl 22k totalt som gäller. har ingen inkomst att tala om.. fortfarande i skolan
 
Jag byggde en Surly LHT med SLX vevparti och resten XT + Ett Hope-styrlaget av god kvalité. Pakethållare, väskor och styre hade jag sedan tidigare. Kostade runt 14 000 tror jag. Helnöjd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Jämförelse Campagnolo respektive Shimano Långcykling 8
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
niking Svenskar cyklar mindre nu än tidigare Långcykling 20
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
honkydory SJ förbjuder cyklar! Långcykling 30
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
rimn En snabb, en långsam - hur cyklar ni tillsammans? Långcykling 12
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
thureb "skrotningspremie" cyklar Långcykling 1
Erik Sandblom Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg Långcykling 4
jonnieb norska cyklar Långcykling 1
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
PK Neelix Däckdimensioner på cyklar? Långcykling 16
avslutad130221 Bianchi cyklar Långcykling 6
eliljendahl Kungs cyklar Långcykling 2
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
Banankontakt Prisnivå begagnade cyklar Långcykling 3
Thorn XS-cyklar för små tjejer och killar! Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Lina O Finsk tillverkade cyklar Långcykling 1
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
Vanessa Ladda mobilen, videokamran mm när du cyklar.... Långcykling 4
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
skrinnare Fråga till SJ- Vad är problemet med cyklar på tåg? Långcykling 0
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2
lizardking D.r..u.g cyklar Långcykling 0
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
pettter lanktips cykel + gps samt tibet-info Långcykling 0
rodani Skötsel samt uppgradering! Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.