En snabb, en långsam - hur cyklar ni tillsammans?

Det händer inte ofta men nu är det dags igen. Jag ska på semester tillsammans. Sist var jag den snabbare fjällvandraren. Den här gången är jag den långsammare cyklisten.

Hur löser ni skillnaderna? Tandem? Fördela packning "orättvist" för att jämna ut skillnader? Låta den snabbare cykla före och bara campa ihop? Skicka ut den snabbare på egna rundor i omgivningen medan den svagare håller sig till kortast möjliga väg fram till mål? Den snabbare blir satt på chipsdiet och får ägna sig åt endast TV-tittande ett par månader före den gemensamma cykelturen? Annat?

Om man låter den starkare ta den större delen av packningen på cykeln, blir denne då inte ÄNNU starkare i längden?

Hur fungerar tandemcyklar? Vem bör sitta fram/bak? Den starkare cyklisten eller den svagare? Jag såg rätt många par , man+kvinna, som cyklade på tandem i USA i somras. Mannen satt fram och kvinnan bak. Utan undantag. Om jag nu utgår ifrån att mannen är den starkare... Är detta anledningen till att han sitter fram? Eller blir det bara så? Jag skulle kunna tänka mig tandem, men skulle tycka att det vore roligare att sitta fram och se mer plus kunna styra.

Hur går diskussionerna hos er innan ni bestämmer er för att (inte) ge er ut på en gemensam cykeltur?
 
Jag tycker nog att man ska hålla ihop. Man kan ju fördela packningen efter vikt/förmåga. Att den som redan är "starkare" skulle bli ännu starkare av att ta mer packning är inte så säkert. Relativt sett kan ju den andra närma sig i ork med tiden, förutsatt att h*n inte bryts ned av för hård cykling.

Den som cyklar lite fortare får helt enkelt anpassa sig till den andra, men i t.ex. uppförsbackar kan den snabbare få cykla på lite, då det är tungt att försöka cykla långsamt uppför, speciellt om denna har mer packning (svårare för balansen därav behov av lite mer fart).

Tandem har jag aldrig provat, så det kan jag inte säga något om, men jag föredrar nog friheten av att kunna cykla på min egen cykel. Dessutom måste det ju vara tråkigt för den som sitter baktill. H*n får ju inte se lika mycket.

Mvh /Joel
 
Tandem är jättebra man kommer fram nästan samtidigt. Ramgeometrin bestämmer vem som sitter var. Min bättre hälft är ca 2 dm kortare än ego och hon påstår att det är skönt att sitta i lä.
Har sett tandem där den mindre ryttaren var styrman, det såg ut att fungera väl. Men vår är inte dylik.
Har långcyklat med betydligt svagare och vi bestämde att till nästa glasskiosk fick ego gasa på men sen gällde det att bjuda på fika och glass till tvåan. Eftersom jag hann med 2 glass oftast så blev jag med tiden långsammare och tyngre.....någon rättvisa i det oxså. Packningen var viktmässigt fördelad ca 70-30%. Envar bör ha sina förstärknings o regnplagg. Vi bor helst på pang vid cykelturer.

Envar som vill ha en cykeltur frågar den andre, sen pumpar vi och far iväg, med fikapaket och lite vatten samt reparationspåsen, (pump, slangar och däckjärn i plast samt diskvantar).

go tur
 
Senast ändrad:
Har kört båda varianterna.
Jag tog allt med hjälp av kärra. Kärran var bra för att inte lägga för stora påfrestningar på mina cykelhjul då vid hade campingutrustning. Det fungerade bra.
Numera kör vi tandem. Fördelen är att det är roligare då det är betydligt lättare att prata med varandra och det neutraliserar våra olika kapaciteter ännu bättre än ovanstående.

Vem som sitter fram avgörs till stor del av kroppstorleken. Om erfarenheten är olika så är det även bra med den erfarna där framme. En lastad tandem kräver mer framförhållning i körsättet vilket den erfarne kan ha lättare för. Men viktigt med kommunikation bakåt så att den där bak vet vad som är på gång.
Svårigheten att se framåt kan kompenceras delvis med att skapa ett utrymme där bak som gör att personen slipper ha framförvarandes rygg nära sig. Men det ställer även krav på ramens stabilitet. och styvhet.

Nackdelen med en kvalitetstandem är att den tyvärr är dyr. Men det är väldigt kul att cykla tandem och den skapar alltid leenden från omgivningen :)
 
Tandem är kul!

Vill bara lägga till en liten detalj.
Jag var den klart mindre till kroppshydda och vikt. Jag satt fram. Men trots det kunde den större och tyngre cyklisten som satt bak, ändå "styra" hojen. Tyvärr.
Jag tyckte ju att den som hade styret skulle vara den som bestämde om det skulle cyklas höger eller åt vänster vid korsningen. Jag sa höger och cyklisten bak sa vänster och sedan vräkte han sig bara åt vänster. För att inte cykla omkull blev det bara att svänga med.
Jag blev överkörd av han som satt bak. Jag hade tyvärr inte lika enkelt att ta kommandot när vi satt omvänt. Jag var helt enkelt för lätt för att påverka riktningen.

thomas
 
Det var det jag visste. Tandemcykling handllar bara om olika typer av förtryck ;)

Min erfarenhet är att det är bäst att cykla uppför i eget tempo. Har svårt att tappa ögonkontakt då det gärna kan hända något för ens partner som man hade kunnat hjälpa till med. Väl uppe kan den snabbare ordna med lunch/ läger eller fika.
 
Detta varierar nog beroende på personlighetstyp, men för min egen del och den erfarenheten jag har av andra långfärdscyklister så fungerar det oftast bäst att båda får köra sina egna tempon, sen äter man ihop samt slår upp tält på samma plats. Den snabbare cyklisten kan koka upp maten.

Detta kan man snacka om innan samt märka under resans gång, men största anledningen till att låta båda köra sina egna tempon är att den snabbare cyklisten kan känna att den håller igen och inte får cykla i det tempot som önskas. Den långsammare cyklisten kan lätt känna sig som en belastning om den snabbare måste sakta ner för att hålla samma tempo.

Dessutom pratar man inte speciellt mycket medans man cyklar (enligt min egen erfarenhet, men varierar kanske), istället snackas det när man äter ihop samt på kvällen där man ska sova.

Vill man köra ihop samt prata mycket är nog tandem ett bra alternativ.
 
Jag ar ute pa vagarna nu och det ar precis det forhallandet att jag ar mycket starkare an min kompis. Jag har mer packning men det tror jag inte ger sa stor skillnad. Skulle jag ta all packning gar nog min hoj sonder.

Forsta delen av dagen cyklar jag fore och stannar och vantar nar jag inte ser polaren langre. Jag har inga problem med det. Jag gillar att fota mycket och det hinner jag latt med nu.

Den stora skillnaden ar uppfor. Vi gor lika da att jag stannar och vantar. Polaren kommer ifatt, passerar och nar jag inte ser henne cyklar jag vidare. Vi har diskuterat att kopa ett rep just for de stora motluten.

Pa flacken om det ar motvind och asfalten tillater sa cyklar hon bakom mig i la. Nar vi borjar narma oss nattens lager sa cyklar vi tillsammans oftast med mig bakom. Tycker nog att man ska halla ihop sa mycket som mojligt.

Den lite jobbiga nackdelen for mig ar ju att det inte blir nagra rutor pa magen av att cykla sakta.

//Magnus H.
 
Prova flera sätt, det beror på vem man kör med

Tandem är väl det bästa generellt. Gäller att man litar på varandra, och är lyhörd. Har en "vardags"-tandem (som dock har gått till Lübeck en gång) med liknande geometri fram och bak, plus snabbfäste på sadelst - då kan vi byta plats lätt.

Om man vill vara mer individuell tycker jag att ena parten tar packning i kärra fungerat bra. Då gör vi sällskap hela vägen, och då behöver den som inte kör kärra bara ha vatten / godis / kamera om ens det.

Ett tredje alternativ som fungerar på kontinenten (ev i kombination med ovanstående) är att köra några lugna dagar, och om någon prompt vill ha lite mer träning köra en 25-mils-etapp för denna när resten av sällskapet tar tåget. Brukar vara skönt ta det lite lugnare efter sådan etapp.

Det är trevligt att cykla tillsammans hursomhelst, tycker jag.
 
Större grupp

kanske kan funka bättre? Att vara långsammast är aldrig kul.

Min erfarenhet av tandem är nästan obefintlig och dessutom typ 30 år gammal men jag trivdes inte alls med att cykla ihop med just den personen på tandem.

Om man har utgått från en bil kan den snabbare få uppdraget att cykla tillbaka efter en eller flera dagar och hämta bilen. Då kan man dessutom ha en del tung utrustning i bilen.

Nu har du fått en del olika tips i tråden. Jag tror att många av dessa lösningar kan vara bra för er.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallemoberg Cyklist behövs för snabb intervju! Långcykling 2
ala Snabb MTB... Långcykling 1
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
niking Svenskar cyklar mindre nu än tidigare Långcykling 20
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
honkydory SJ förbjuder cyklar! Långcykling 30
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Hinas Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga. Långcykling 9
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
thureb "skrotningspremie" cyklar Långcykling 1
Erik Sandblom Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg Långcykling 4
jonnieb norska cyklar Långcykling 1
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
PK Neelix Däckdimensioner på cyklar? Långcykling 16
avslutad130221 Bianchi cyklar Långcykling 6
eliljendahl Kungs cyklar Långcykling 2
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
Banankontakt Prisnivå begagnade cyklar Långcykling 3
Thorn XS-cyklar för små tjejer och killar! Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Lina O Finsk tillverkade cyklar Långcykling 1
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
Vanessa Ladda mobilen, videokamran mm när du cyklar.... Långcykling 4
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
skrinnare Fråga till SJ- Vad är problemet med cyklar på tåg? Långcykling 0
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2
lizardking D.r..u.g cyklar Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.