Däckdimensioner på cyklar?

Är det någon skillnad på 26x1.75/1.9 och 26x1.75?
Jag har letat runt och hittar inte 26x1.75/1.9, så jag frågade i en av alla butiker om 26x1.75 passar. Han kände inte till 26x1.75/1.9 och tykte det var konstigt med 1.9 efter.
När jag monterade passade framdäcket, men bak kränger det av på båda sidor vid ventilen när jag pumpar i luft. Vrider jag däcket ett halvt varv hoppar det av vid ventilen igen. Så jag funderar på om det är fel på däcket, fel på slangen eller fel dimension.
Kan byta plats på fram och bakdäck och se om felet hänger med, men samtidigt minskar jag möjligheten att byta om jag strular för mycket.

Finns det någon vettig tabell över cykeldimensioner någonstans? Jag har googlat men hittar bara för bilar.

För att göra saken ännuvärre så jobbar jag 9-18 en bit utanför stan. Så mina chanser att besöka fackbutiker begränsar sig till Lördagar. :(
 
lapetter; sa:
Jag ställdes inför samma problem härom veckan och hittade följande sida:

http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Där fanns det många dimensioner, men det närmaste mitt problem som jag hittar är: A second number or letter code would indicate the width of the tire. (26 x 1.75, 27 x 1 1/4...650B, 700C...)
Om jag tolkar det rätt så borde det passa med diametern?
Cykeln är förövrigt min sambos Cresent Svea som har några år på nacken. På Cresents hemsida blev jag inte mycket klokare.
 
Står det inga mått enligt xxx-xx (t.ex. 622-37)?

Det är lättare att få ordning på de siffrorna. Då står 622 för däckets innerdiameter, den andra siffran för däckets vidd. Det brukar finnas spelrum för vidden. Jag är verkligen ingen expert så jag passar nog övriga frågor...
 
Det ska nog vara så många rätta siffror som möjligt.
köpte själv 27-tumsdäck förra året till en gammal herrcykel och upptäckte att diametern var rejält fel, trots att det var 27x?. Det var tydligen så att det fanns olika varianter beroende på de andra måtten, precis som du angett är det ibland tre mått angivna och jag antar att det är diameter, sektionsbredd och sektionshöjd.
Tydligen anger då inte alltid det stora måtter kanttrådsdiamern (eller fälghornsdiametern?) som jag tidigare trodde.
 
Mezzner; sa:
Det ska nog vara så många rätta siffror som möjligt.
köpte själv 27-tumsdäck förra året till en gammal herrcykel och upptäckte att diametern var rejält fel, trots att det var 27x?. Det var tydligen så att det fanns olika varianter beroende på de andra måtten, precis som du angett är det ibland tre mått angivna och jag antar att det är diameter, sektionsbredd och sektionshöjd.
Tydligen anger då inte alltid det stora måtter kanttrådsdiamern (eller fälghornsdiametern?) som jag tidigare trodde.

Prexis. Går man efter att det är 26-27-28 tum och nånting kan man hamna helt åt helvete fel. Det är därför jag gillar måttet (xxx-xx) bättre.

Köper man samma xxx som på det förra däcket så är man förvissad om att diametern stämmer. Sen går det att variera xx inom rimliga gränser.
 
Oki. Det står 47-559 på de gamla, trodde det var däcktilverkarens interna artikelnummer. Kollade igen och det står 47-559 på de nya också. Så de numren är lika.
På de nya står det (47-559) 26x1.75 och på de gamla 47-559 (26x1.75/1.9)
Parenteserna borde vara standard/inte standard i däckets tillverkningsland. Börjar klarna lite grann tror jag.
 
Sökte efter 47-559 på länken ovan, fick ingen träff. Sökte på domänen istället och fick upp http://www.sheldonbrown.com/harris/tires/559.html
47-559 = 26 x 1.9"
47-559 = 26 x 1.75"
Verkar vara två olika dimensioner som kan ersätta varandra ##x#/#-systemet och som inte skiljs åt i ##-### systemet. Och sedan har de på mitt gamla däck angett båda dimensionerna.
Varför ska de krångla till det. När jag gick i gymnasiet hittade jag udda måttenheter för lufttryck i däcken och började forska. Då kände jag inte till internet, trotts det hittade jag ett 40-tal olika enheter...
 
Konverteringstabell

Jag var på Biltema för några veckor sedan och bunkrade lite cykelslangar inför den kommande säsongen. Jag anser numera att cykelslangar är förbrukningsmaterial och slänger slangen när jag fått punka. Däck skulle jag aldrig köpa på Biltema.

Så till saken. På Biltema har dom en konverteringstabell som visade vilka slangar som kunde ersättas av slangar av andra dimensioner eftersom Biltemas sortiment är begränsat.
Jag har för mig att dom hade en liknade tabell som gällde däck, i alla fall så hade dom det på en ”riktig cykelaffär” när jag köpte dubbdäck (Nokia) till ”vintercykeln”. Det som skiljer mina dubbdäck i dimension från dom vanliga däcken på ”vintercykeln” är att dubbdäcken är lite bredare, men dom passar till fälgen.

Så fråga efter en konverterigstabell och lita inte på skumma tumsiffor, såvida inte siffrorna är helt identiska.

Per
 
Bör passa

Förutsatt att det gamla däcket var rätt för fälgen så bör det nya också passa.

Att däcket kränger av vid ventilen kan bero på att slangen inte sitter rätt. Det är inte ovanligt att man måste vara noggrann med ventilen när man pumpar. Skruva inte upp ventilen helt direkt (= ned muttern som drar upp ventilröret genom fälgen) utan låt ventilröret peta in i mitten av däcket så att du inte får slang mellan däckets kanter och fälgen. Får du det så krängs slangen av som du beskrivit. Detta är vanligt på breda däck.

När du fått upp trycket någon atmosfär så kan du skruva ner muttern dikt mot fälgen så att hela ventilröret syns ovanför fälgen.

Thure
 
Nu fungerar det :)

De gamla däcken var de som satt på när hon köpte cykeln ny, så om inte cykelhandlaren bytte var de fabriksmonterade. Hon har aldrig lagat punktering, men förra sommaren höll de inte trycket och däcken var torra. Vi tyckte därför att vi lika gärna kunde kosta på nya däck och slang.
Jag pumpar alltid i lite luft när jag kränger på sista sidan av däcket, går ett varv runt och trycker ihop däcket och tittar ner på båda sidor ifall slangen ligger ikläm, sedan pumpar jag upp högt tryck. Håller in ventilen med fingertoppen medan jag lossar muttern helt och rycker sedan snabbt ut ventilen så slangen rättas till. Sedan drar jag ventilen mot fälgen. Det var vad jag lärde mig som liten.
Tidigare idag lossade jag däck och slang och satte tilbaka dem igen med däcket snurrat ett halvt varv med samma resultat. Efter Thures inlägg provade jag att byta plats mellan slangarna för att se om problemet flyttades till framhjulet. Nu är båda hjulen pumpade och ser normala ut, kanske jag för första gången råkat ut för att få slangen klämd vid ventilen. Och två gånger i rad :)

Tack för hjälpen allihop. Jag ville inte kränga däck och slang fram och tillbaka i onödan, om det skulle vara fel storlek och jag skulle behöva lämna tillbaka dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.