Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg

EU-kommissionen har kört över parlamentet som ville tvinga alla tågoperatörer att ta emot cyklar på alla tåg. Nuvarande lagförslag innebär att tågoperatören kan neka om tåget inte har cykelutrymmen, enligt länken nedan. Helt urvattnat alltså. Det enda meningsfulla med förslaget är att tågoperatören blir skyldig att ange i tidtabellen om man får ta med cyklar eller ej.

European Council and Commission undermine bike + train provision

Det minsta man kan begära är krav på att tågoperatören bygger in cykelutrymmen när man beställer nya tåg eller när man gör en väsentlig ombyggnad. Bombardier säger att deras tåg (Regina och Öresundstågen) är moduluppbuggda och därför enkelt kan utrustas med cykelutrymmen. Men det vill inte SJ och tåggänget...


Tillägg: 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning. Källa Banverket Cykelhantering vid tågresor Regeringsuppdrag 2007
 
Senast ändrad:
Profitintressen styr

Trist,väldigt trist att konstatera hur efterbliven EU:s miljöpolitik är.Det tycks inte finnas ett parti med kraft nog att balansera de mäktiga profitintressena.kortsiktighet tycks vara deras agenda.Dock är det ju betydligt bättre med cykel-tåg i både Tyskland och Danmark.Står även pris och om det är möjligt ta med cykel på tågen i tabellen.
 
Det är väl ganska uppenbart att cykel och miljölobbyn måste gå framtidens väg och inte skugga för sin egna politiker, vilket verkar vara vad de hukar bakom...
Att EU talar med kluven tunga är fullt förståligt när man vet EUs uppbyggnad, via etablisemanget. Att det går att bygga cykelvänligt och att det kommer att behövas än mer framledes är helt uppenbart.
Själv bor jag 5km från en järvägsstation som inte vill befatta sig med cyklar...Sverige är fantastiskt.
Bussen 1 respektive 2 km bort tar däremot med cyklar, dvs de första 3-4....
//J
 
Om man jämför den plats en cykel tar med en människa så tror jag i en kupe som rymmer sex personer sittande kan man säkert få in 10 cyklar om man tränger ihop det lite.

Så om man sålde cykelbiljetter för 60% av priset för en människobiljett skulle det hela antagligen lösa sig helt automatiskt.

Christian
 
Trist,väldigt trist att konstatera hur efterbliven EU:s miljöpolitik är.Det tycks inte finnas ett parti med kraft nog att balansera de mäktiga profitintressena.kortsiktighet tycks vara deras agenda.Dock är det ju betydligt bättre med cykel-tåg i både Tyskland och Danmark.Står även pris och om det är möjligt ta med cykel på tågen i tabellen.


Nej, nästan alla partierna har ju röstat igenom detta och sagt ja. Det är kommissionen och rådet som går emot. Kommissionen utses av regeringarna, och rådet består av ministrar. Så det är medlemsländerna som bromsar trots att nästan alla partier är för.

Vad jag förstår skulle _alla_ tåg ta emot cyklar med det här förslaget, så det är ganska radikal jämfört med Tyskland, där bara vissa/många tåg tar emot cyklar. I Danmark är det som regel okej med cyklar på tåg i mån av plats.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.