Tält för långcykling

Det faschinerande är att amerikanernas take på det är "om man har dukarna ihopsatta så kommer ju kondensen över på innertältet". Inte för att jag håller med, men det är ett spännande exempel på att ens egen kultur är bäst.

Ja det är ju just vad som sker när man packar ihop tältet. Har bott året runt i Vaude Hogan Ultralight och fann snart att det var idé att packa yttertältet separat. Ett lättpackat tält för övrigt. Köpte Hilleberg Soulo när jag fick pengar men cyklade aldrig med det i bagaget för att det var så skrymmande. Självstagande är bra men med lite träkilar som knappt väger något reser man tältet på de flesta ställen.
 
Ok, jag bryter mig in här lite då jag ska åka på cykelsemester i början av nästa månad
(så jag har heller inte tid för långa frakttider ifrån utlandet direkt)

Kommer vara borta i 3 veckor. Jag tänker mig helst kring 1500:- med en +- 400:-

Utgår man ifrån:
1. Vattenpelare minst 4000 golv och 3000 väggar (För mkt/lite?)
2. 2 personer (Plats för väskor osv)
3. Pris under 2000:-

Så får man: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s228321838#rparams=b=s228325590

Men vad väljer man bort i nästa steg?
 
Ok, jag bryter mig in här lite då jag ska åka på cykelsemester i början av nästa månad
(så jag har heller inte tid för långa frakttider ifrån utlandet direkt)

Kommer vara borta i 3 veckor. Jag tänker mig helst kring 1500:- med en +- 400:-

Utgår man ifrån:
1. Vattenpelare minst 4000 golv och 3000 väggar (För mkt/lite?)
2. 2 personer (Plats för väskor osv)
3. Pris under 2000:-

Så får man: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s228321838#rparams=b=s228325590

Men vad väljer man bort i nästa steg?

Viktigt är att vattenpelaren golv är högt, sedan om utsidan är av mindre spelar ingen roll.
Ett 3 personers är lagom att vara två i, har man lite armbågs utrymme :)!

Spontant skulle jag säga att du köper ett sådant från Outnorth...det är deras eget märket, alternativt ett Helsport från XXL. Absid är ju såklart att föredra för utrustning, evt får cyklarna plats där..

http://www.outnorth.se/urberg/rapadalen-3-person-tunnel-tent#Green
 
Nu skrev jag nog så det uppfattades fel, 1 person (bara jag) men med ett tvåmmannatält så jag får plats med väskor innuti.
 
Jag tycker det här ser bra ut:
https://www.intersport.se/produkter/mckinley-ventura-4-talt-p197809?farg=198052

McKinley | Dam, Herr
Ventura 4 tält Grön/Grå

999:- just nu (1599:)

Yttertält i polyester med 2000 mmVp. Innertält i polyester. Golv i polyester med 10000 mmVp. Tältpinnar i 9,5 mm glasfiber. Vikt: 6,1kg
Mått i cm: Innertält: LxBxH 210x240x180, Yttertält: LxBxH 140+215x250x185
Förpackningsstorlek: 18 x 63 cm

Så verkar det som att man får plats med cykeln innanför där också (om man har tur)
 
Om det bara är vikten det hänger på så är tältet i sig helt ok alltså?

Då jag har el på cykeln med 2 extra batterin (Kommer 9-10 mil utan att hjälpa till utan utrustning) så spelar 1-2 kilo extra ingen som helst roll på tältet.

Så jag ska kolla på det efter jobbet idag.

Ska iof även kolla på detta
https://www.intersport.se/produkter/mckinley-nevada-3-talt-p197803
Yttertält i 190T polyester med 2000 mmVp. Innertält i polyester med andningsfunktion. Golv i robust PE med10000 mmVp. Tältpinnar i 7,9 mm glasfiber. Mått: 210x180 cm. Vikt: 3,6kg
Mått i cm: Innertält: LxBxH 210x180x120, Yttertält: LxBxH 95+215x190x125CM
Förpackingsstorlek: 16x51 cm
 
Om det bara är vikten det hänger på så är tältet i sig helt ok alltså?

Då jag har el på cykeln med 2 extra batterin (Kommer 9-10 mil utan att hjälpa till utan utrustning) så spelar 1-2 kilo extra ingen som helst roll på tältet.

Så jag ska kolla på det efter jobbet idag.

Ska iof även kolla på detta
https://www.intersport.se/produkter/mckinley-nevada-3-talt-p197803

Det tältet verkar väldigt, väldigt stort. 6 kg är mycket tält för en person (det jag har själv väger 1 kg, det jag har m sällskap väger 2 kg). Min åsikt är att jag bär (eller vad man nu gör m cykeln) betydligt mer tid än jag är i det utan att sova, så jag föredrar ett smidigt tält (det här att två person inte får plats i ett två pers tält håller jag alltså inte alls med om). Om tältet väger 6.1 kg, då tar det nog mycket plats i dina cykelväskor, mer plats än vad jag har kvar i väskorna.
 
Alla är så negativa när det inte är ett tält som kan flytta ut i på heltid för resten av livet typ.
Jag ska ha ett tält i 3 veckor, no more no less... Därför vill jag inte lägga ut flera tusen.

Ställer man in på vikt också så finns det inte mkt alternativ som är bra (och inget kring 2kg iaf)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&m=s228424512#rparams=m=s228424591

Ska iaf kolla på det andra jag skrev om idag, det ligger på 3,6Kg, 549:- och 10000/2000 HELT ok för 3 veckor sen slänga eller glömma bort typ.
 
Alla är så negativa när det inte är ett tält som kan flytta ut i på heltid för resten av livet typ.
Jag ska ha ett tält i 3 veckor, no more no less... Därför vill jag inte lägga ut flera tusen.

Ställer man in på vikt också så finns det inte mkt alternativ som är bra (och inget kring 2kg iaf)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&m=s228424512#rparams=m=s228424591

Ska iaf kolla på det andra jag skrev om idag, det ligger på 3,6Kg, 549:- och 10000/2000 HELT ok för 3 veckor sen slänga eller glömma bort typ.

varför slänga eller glömma bort? jag trodde alla friluftsmänniskor även var miljömänniskor. Slit och släng hör väll inte hemma i friluftslivet heller? varesig ditt tält kostar 100 kronor eller 10 000 kronor så är det väll värt att vädra ur, torska av, eventuellt skölja av, osv och förvara det väl så man kan använda det fler gånger... Går det sönder kan man laga osv...

Tycker bara inte man ska uppmana till slit-och-släng beteende på ett friluftsforum. Miljö- och långsiktigt tänk borde vara prio #1.
 
Alla är så negativa när det inte är ett tält som kan flytta ut i på heltid för resten av livet typ.
Jag ska ha ett tält i 3 veckor, no more no less... Därför vill jag inte lägga ut flera tusen.

Ställer man in på vikt också så finns det inte mkt alternativ som är bra (och inget kring 2kg iaf)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&m=s228424512#rparams=m=s228424591

Ska iaf kolla på det andra jag skrev om idag, det ligger på 3,6Kg, 549:- och 10000/2000 HELT ok för 3 veckor sen slänga eller glömma bort typ.

Varför inte hyra ett tält eller höra i bekantskapskretsen om det finns någon som kan låna ut?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.