Tält för fjällvandringen

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på bra och prisvänligt tält.
Har tänkt att använda det för vandring i Sarek, men kan även komma till pass i kebnekaiseområdet - där det kan vara stenigt. Tältet skall vara anpassat för två personer och inte för tungt.

Är det någon som har några tips på vad man kan kolla på för tält.

Hälsningar
Pia

Tält!

Hejsan Pia! Såg att "Getout" hade ett bra pris på Hillebergs "Nallo"2...4.500kr ...med extragolv...Garanterat ett bra tält som fungerar..i dom flesta lägen.Mvh.Timo.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bergans

Såg att Bergans "kompakt2" fanns på "Getout" ett mycket billigare alternativ..men säkert väl så bra...drygt 2000kr...bara..kolla den du.../Timo.

Re: Bergans

europa12; sa:
Såg att Bergans "kompakt2" fanns på "Getout" ett mycket billigare alternativ..men säkert väl så bra...drygt 2000kr...bara..kolla den du.../Timo.

En bekant som följde med mig och mitt Nallo2 på en tur frågade samma fråga och jag tipsade om ovan nämnda tält. Han har testat det på en korttur i fjällen och han var helt nöjd med det. De var två på turen.

Mvh
Peter P.

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på bra och prisvänligt tält.
Har tänkt att använda det för vandring i Sarek, men kan även komma till pass i kebnekaiseområdet - där det kan vara stenigt. Tältet skall vara anpassat för två personer och inte för tungt.

Är det någon som har några tips på vad man kan kolla på för tält.

Hälsningar
Pia

Hej,

Jag har ett Bergans Kompakt 3 som jag nyligen använt på en vandring i kebnekaiseområdet.

Jag är helnöjd med mitt Kompakt tält, men vill dock påpeka några saker:
Takhöden är något låg, vilket förvisso borde ge tältet bra vind egenskaper men kan kanske vara ett problem för väldigt långa personer.

Vikten som tillverkaren anger verkar vara med minimalt antal tältpinnar och utan reparationssats.

Mvh
Stefan

Helsport Rondane 3?

Hej!

Då ska jag kolla på bergans kompakt2 eller nallo 2.
Är det någon som har erfarenhet av Helsport Rondane 3?

Hälsningar
Pia

Jag har just beställt ett Jack Wolfskin Last Resort II RT på Northstar.se (2600 kr) eftersom det verkar vara det mest prisvärda lätta tvåmanstältet för typ Sarekvandringar och nedåt. Men jag har ju inte sett det med egna ögon ännu. Tältet är likt HB Nallo 2 men har antagligen sämre ventilation bl a. HB gör dyra men prisvärda tält. Dags att prova något billigare tyckte jag. Tror inte JW-tältet är så mycket sämre.

Magnus

har nyss varit och vandrat i jämtlandsfjällen, och hade då med mig ett bergans kompakt 6002. det är ett alldeles utmärkt tält för två (min flickvän var med). det både regnade och blåste men tältet höll gott för både och! lite låg sitthöjd (jag är 182 cm) och ligger jag på rygg slår mina fötter, strl 45, i innerduken. sitthöjden, får böja lite på nacken, kan jag absolut stå ut med till det priset (2300 kr på kanotcentrum i gbg) och en ordentlig luftspalt mellan inner- och yttertält ser till att man är torr om fossingarna även om det regnar ute och tårna går emot innerduken. på det hela taget ett mycket prisvärt tält!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips