Tält för fem personer vid fjällvandring?

Jag har inte varit i extrema förhållande med mitt ännu...men andra där ute har varit i högalpin miljö, Alaska m,m så det håller för ovanstående.

Smart! Tack för iden.

När vi är ute 4 personer (barnen är vuxna nu) så använder vi två st 2-mans tält. Ett HB Nammatj 2GT (matlagning i dåligt väder och alla 4 personers packning förvaras i GT absiden) och ett Nallo2. Det mindre tältet blir då sovplats för två personer (eller lyxigt enmanstält och man går själv).
Jag upplever att den kombinationen blir flexiblare och även innebär större möjligheter att hitta lämpliga platser att sätta upp tälten (stora jämna ytor kan vara en utmaning att hitta i ex fjällen). När barnen blir större och ni vill hitta på separata turer fungerar denna lösning fint till skillnad från ett stort 5-mans tält.
I ert fall skulle jag rekommendera en kombination av ett 3-mans tunneltält med förlängd (GT) absid och ett lättare 2-mans tält. En kombination kan vara Bergans Compact light 3+Compact light 2 (alt Rondane 3+2) där ni får mycket tält för pengarna (bl a yttertält i silikoniserad väv som ger längre livslängd än PU-belagd väv som ofta återfinns i de billigare tälten).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
När vi är ute 4 personer (barnen är vuxna nu) så använder vi två st 2-mans tält. Ett HB Nammatj 2GT (matlagning i dåligt väder och alla 4 personers packning förvaras i GT absiden) och ett Nallo2. Det mindre tältet blir då sovplats för två personer (eller lyxigt enmanstält och man går själv).
Jag upplever att den kombinationen blir flexiblare och även innebär större möjligheter att hitta lämpliga platser att sätta upp tälten (stora jämna ytor kan vara en utmaning att hitta i ex fjällen). När barnen blir större och ni vill hitta på separata turer fungerar denna lösning fint till skillnad från ett stort 5-mans tält.
I ert fall skulle jag rekommendera en kombination av ett 3-mans tunneltält med förlängd (GT) absid och ett lättare 2-mans tält. En kombination kan vara Bergans Compact light 3+Compact light 2 (alt Rondane 3+2) där ni får mycket tält för pengarna (bl a yttertält i silikoniserad väv som ger längre livslängd än PU-belagd väv som ofta återfinns i de billigare tälten).

Ja, det låter rimligt. Köper jag dessutom ett i taget kan jag ju sprida ut kostnaden lite :)

HelSport

HelSport har ett 5 och ett 6-manna som funkar på fjället. Svalbard 5/6 Camp. Köpte själv 5:an och tycker efter några kortare turer att den funkar bra. Inte så farligt tung heller (5,5 kg) Stor sovyta och stor absid. Men Två tält har givetvis sina fördelar. Det beror ju även på hur stora barnen är och hur man föredra att sova. Det kan ju vara mysigt att sova tillsammans också.

/Micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips