Tält för familj

Ta i akt! Såg att någon snacka om matlagning i tältet. BIG NO NO!!!! Matlagning sker i absid elr ute. Aldrig någonsin i tältet. (Inte med barn och "amatörer" i tältet) Ursäkta ordvalet. Välter köket , blir det ett; kladdigt blött som fan. Två; i värsta fall kan tältet brinna upp o vad gör ni då? Plus massa annat; förgiftning med mera...

Än har jag inte sett ett tält med en absid fristående från tältet, mao är absid fortf inne i tältet. Att man är amatör inom vandring betyder inte att man är klumpig.

Ett annat alternativt är en lättviktspresenning att ha som vindskydd, både för tältet och matlagning/äta. Ett Go-Lite Shangri-La 5 är inte riktigt så stormsäkert som ett Hilleberg Kaitum 4 gt ultra mega de luxe grand prix.
Jag har varit nära att köpa ett sånt Go-Lite, men jag skulle tänka mig för innan jag tog med ett tält som står p g a en pinne i mitten, upp på det stormiga fjället.
 
Keron 4gt

Jag skaffade detta förra året efter att ha använt ett Nammatj 3 en kortare vandring med 1,5 åring + fru. Skönt att ha ett robust tält utan sluttande innervägg som tål att klängas på både utifrån och infrån :). Påfrestningarna innifrån blir nog lika kraftiga som från vinden när man har småbarn. Tungt är det dock. Lite sugen på att sälja det ibland och försöka på tag på ett beg Kaitum 3 GT.

Mvh
Magnus
 
Om man är inne på Go-Lite Shangri-La 5 så kan ju Bergans Lavvo vara ett alternativ. Det är i och för sig dubbelt så tungt, så det kanske inte är så lockande att bära omkring på. Men vad är skillnaden på dom i övrigt? Priset ligger ju ungefär lika. Får man lite stadigare lösning om man väljer Bergans i och med den högre vikten?

http://nettbutikk.bergans.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=6246&WebSiteMapNodeID=1004005
Nu kanske jag misslyckas med att tyda norskan, men det ser inte ut som att du får varken golv eller myggskydd.
 
denna var vägde ju inte så mycket och bra med plats, men sen förstår jag inte så mycket av själva beskrivningen...alltså med material och vattenpelare osv...vad ska man kolla efter när man läser in sig på dem?:)
Om man är inne på Go-Lite Shangri-La 5 så kan ju Bergans Lavvo vara ett alternativ. Det är i och för sig dubbelt så tungt, så det kanske inte är så lockande att bära omkring på. Men vad är skillnaden på dom i övrigt? Priset ligger ju ungefär lika. Får man lite stadigare lösning om man väljer Bergans i och med den högre vikten?
OK, egentligen borde Utsidans kåtaexperter uttala sig i stället för en kåta-ignorant ;), men jag dristar mig till lite "läshjälp" av infot på resp. hemsida, i väntan på att de får ändan ur vagnen:
  • Shangri-La säljs med ett helt myggnätsinnertält med "badkarsgolv", medan Bergans i grundutförande är en "enskiktslösning" - med löst innergolv och nätinnertält som extra tillbehör.
  • Shangri-Las ytterduk går följaktligen inte helt ner till marken, medan Bergans kåta i stället är försedd med rejäla stormmattor. Två olika koncept, alltså, som fungerar olika bra under olika omständigheter.
  • Kåtorna har ungefär samma golvyta, men Shangri-La har en kvadratisk bas, medan Bergans är en 10-hörning med 105 cm sidor = troligen mer "svårmöblerad".
  • Bergans är högre, både ute vid basen och i mitten.
I övrigt verkar den stora skillnaden, och kanske även förklaringen till viktskillnaden, vara ytterväven - 3000 mm vattenpelare för Bergans, mot blygsamma 1200 för Shangri-La. Om betydelsen av detta tvistar de lärde - för ett konventionellt tält hade jag dragit öronen åt mig, men det kanske funkar fint på en kåtas branta väggar.
Å andra sidan är Bergans sydd av PU-belagd väv, medan Shangi-La använder sig av silikoniserad nylon - betydligt mer rivstarkt vid given ytvikt och även mer åldersbeständigt.

OBS att angiven vikt för Bergans inte inkluderar golv eller nätinnertält.
 
Pyramidtält m,m...som golite, Locus gear, silihex m,m..finns många olika, skall vara mycket vindtåliga....finns folk som har använt dom i 40 sekundmeter och på hög höjd.

Men jag antar att det finns två läger gällande detta som hävdar precis tvärt om....brukar vara så;)

Men nu var väl inte TS ute efter megasvåra förhållanden att köra sitt tält i;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
femtroll Stort tält för stor familj Bo och sova 5
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.