Tält för familj

Hej:) är det någon som har tips på ett bra tält för 4 personer? Det ska användas vid enklare fjällturer och fisketurer. Det är som en djungel när man ska välja tält tycker jag haha och jag vet varken ut eller in på vad man ska kolla efter :)
 
Hej

O ja det är en djungel. Och det beror på vad man tänker använda tältet till. Enklare fjällvandring och fiske, skriver du. Men du skriver inget om prisklass... och hur tungt du kan tänkas bära... eller om ni vill ha det superrymligt, typ basläger, eller om ni ska få plats hyfsat med alla fyra.

Innan jag skriver mera så får jag väl erkänna att jag är Hilleban, dvs tycker bäst om tälten från Hilleberg (http://www.hilleberg.se/sv?set_lang=1) Dyra tält men jag vet att de pallar med rejält oväder i fjällen ovan trädgränsen, sommar som vintertid. Det är viktigt för mig, att slippa behöva fundera särskillt mycket på om tältet är bra nog. Andra värderar andra saker högre. Jag har två; ett Niak och ett Kaitum 3 GT. Det större tältet funkar för oss fyra men då är barnen just nu 4,5år och 1,5år och kan sova skavfötters. Är dina barn större så kanske ett tält för fyra att föredra. Eller två tält för två - enklare att föredela viktbördan och att bara ta med sig ett när det endast är två som ska ut.

Sen finns det en hel uppsjö med andra tält... Fundera på vad som är viktigast för dig. Vissa tält sätter man upp innertältet först och därefter på med yttertältet. Tunneltält ger bättre aerodynamik medan kupoltält oftast ger högre sitthöjd. Stora absider (ex GT) ger möjlighet att ha all packning inne i tältet vid busväder (och laga mat om man är försiktig).

Vissa här på Utsidan förordar kåtor, andra tarp - båda har sin charm... Sedan finns det modultält som har olika "sovkupéer" med sammankoppling mellan (ex http://www.outnorth.se/vaude/badawi-long-6p.php?nosto=productpage-nosto-1)

Är du osäker så kanske du har en kamrat att låna ett tält av. Ett annat sätt är att hyra från ex STF.

Om du skriver ner lite fler ingångsvärden så kommer du få ett gäng svar av alla kunniga här på sidan. Hoppas mina rader hjälpte något. Annars får du gärna skicka ett mail till mig så kanske jag kan lotsa dig vidare :)
 
Håller med Karolina! Hilleberg E ju det bästa, crème ala crème. Oavs vad andra säger. Finns många Hilleberghatare där ute som antagligen kommer spy galla över oss för att vi tipsar en familj om ett sådant tält. Men! Förstår barnen bara vad som gäller innan vad försiktig betyder och har förståelse att ta av skorna innan man går in så... O Kaitum är super schysst. Har själv ett 2GT oavgörbar riktigt nöjd. Kunde varit lite kortare för ensamturerna med det är nog mer prylbögen i mig som vill ha ett nytt tält. ^^ O Karolina e ju inne på rätt spår hela vägen, jag stöttar bara hennes tankar så att ni förstår hur bra det egentligen är; två tält kommer ni längre med om barnen är lite större, då har ni möjlighet att sticka iväg själva också när barnen inte e hemma etc, utan att behöva släpa på massa extra vikt i onödan. Visst det kostar lite extra i början med barnen kanske själv drar iväg senare i livet tillsammans elr var o en. O då behöver dem ju inte köpa egna tält. ( Om dem inte är som mig o vill ha allt själv) Haha!
Kolla reasidan, outlets, Hillebergs egna hemsida. Så hittar ni kanske något.

Lycka till. :)
 
Det finns massor med bra tält. Men att hitta ett som passar för Er blir väldigt individuellt.

Vi köpte ett Marmot Limestone 4P utifrån att vi tyckte det skulle vara rymligt (byta kläder inne i tältet m.m.), vädersäkert (inte expeditionsklassat), överkomlig prisklass, känd tillverkare (reservdelar garantier m.m.), bärbart (max 5-6kg), och minimalt med kondens. Det sista är svårt att veta i förväg, men recensionerna här stämde, och det blir ingen kondens i detta tält. Däremot om det stormar så drar det in mycket luft. Absiderna räcker för någon väska och skor m.m.

Att sätta upp innertältet först tycker vi är jättebra. Då det är fint väder har vi bara innertältet. Om det regnar så går det ändå såpass snabbt att få upp att det inte är ngt problem.

Men som sagt... ut och kolla på tält, prova, fråga, kolla nätet/youtube etc.
:)

http://www.outnorth.se/marmot/limestone-4p.php
 
Jag vill tipsa om ett tält som efter innehav av flera Hilleberg-tält imponerar stort. Holmeslet Explorer S är med sina 6,7kg drygt kilot tyngre än ett Hilleberg Keron 4gt, men ger ett avsevärt större utrymme för en familj med sina 6,3m2 kontra 4,4m2 (det går att dela upp vikten). Då tältet är av kupoltyp så klarar det alla typer av väder. 190cm i ståhöjd gör att ytan känns ännu större. Tältet är dyrt, faktum är att det är bland de dyraste på marknaden, men utslaget på 10-15 år är skillnaden försumbar.

Sent from my GT-N8020 using Tapatalk
 
Priset är lite svårt, jag vill ju att det ska vara ett bra tält så att man inte ledsnar ur bara för att tältet är dåligt...och då tänker jag att bra tält kostar säkert en del, men sen så har man ju inte allt för mycket att lägga på ett tält heller med tanke på att de ska till sovsäckar mm. Men jag tar gärna förlag på lite billigare och lite dyrare tält, det finns ju säkert bra och dåliga tält i båda kategorierna :) Men jag vill ju ändå att de ska hålla för dåligt väder. Vår familj består av 2 vuxna och 2 barn i åldern 4 och 8 år. Jag vill ha plats för packningen inne i tältet eller i "hallen". Och något rymligt ska det vara, tänker att det kanske blir varmt om det är för trångt :) vikten...tanken var att man skulle kunna ha den med sig i cykelvagnen men trodde att det kanske är för tungt/stort, förutom det så har jag inte tänkt så mycket på vad det får väga :)
 
Oj va många som hunnit svara medan jag filade på svaret till första inlägget, va kul Tack :) ska läsa och svara så fort jag kommer hem, lättare på en dator :)
 
Det finns många tälttrådar här på forum, och en hel del tältrecensioner. Av att läsa dem blir man lite klokare på skillnader mellan olika tälttyper, vävar etc, men som många redan påpekat måste ditt personliga beslut styras av dina egna ingångsparametrar och personliga prioriteringar - det finns inte ett tält som är "bäst" för alla. Ett exempel på hur man kan strukturera sin beslutsprocess finner du här; det finns nog även annat i den tråden som du kan ha nytta av.

Nu lite spontant personligt tyckande - ta det för vad det är och inte mer:
  • Ett Hillebergstält till fiske och "enklare fjällvandring" känns som overkill.
  • Ett fyrpersonstält kommer att vara mer svårsålt, om ni kommer fram till att ni hellre vill vandra i andra konstellationer - eller att vissa tidvis inte är så tända alls. Mina barn vägrade i tidiga tonåren, och när de sen gjorde det igen var det helst med pojkvänner och inte morsan ;).
  • Ett stort tält kan även vara bökigare att slå upp och/eller svårare att hitta en tillräckligt stor, jämn markplätt till.

Å andra sidan - ett fyrpersonstält kommer att väga mindre än två tvåpersons, och det kan kännas viktigt för barn och föräldrar att sova alla tillsammans, så det kanske får styra ditt val mest av allt.

I ditt fall skulle jag därför antingen
  • se mig om efter ett stort "bra nog" tält till rimligt pris - med vetskap att den lösningen kanske inte kommer att stå sig på lång sikt, eller
  • om ni är bombsäkra på att åtminstone delar av familjen kommer att fortsätta med mer avancerad fjällvandring, satsa på två mindre (och då kanske lägga större pengar på ett av dem).
 
Golite Shangri-La 5

2.6 kg för fyra vuxna....2 vuxna och två barn funkar med utrymme över.
Kan bara sätta upp nätdel eller fly...eller båda två.....funkar upp till 40 sekundmeter i vind enligt utsago.

Grymt nöjd med mitt.........och kommer inte ta ut mitt akka 3 många gånger mer;)
Men detta är tunneltältets förlovade land;)

http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html
 
Håller med appslapp om GoLite, det hade jag valt om jag skulle göra om mitt tältval, mest pga vikten då. Marmot tältet vi har är jättebra, men GoLite verkar mer lockande :)

Tunneltält kommer jag nog aldrig igen att köpa i någon form (trångt, kondens och dålig "bo-faktor" enligt mig).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
femtroll Stort tält för stor familj Bo och sova 5
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.