Om ditt enda motiv för självstagande tält är enstaka paddelturer kanske du ändå skall överväga ett tunneltält. Med tunneltält får du som regel betydligt lägre vikt för samma utrymme som i ett självstagande tält. Tältar du på klippor i skärgården måste du ändå förankra ett självstagande tält för att det inte skall blåsa bort. Då kan du lika gärna spänna upp tältet med förankringen. Jag har runt 1000 tältnätter bakom mig varav två tredjedelar i kajak på västkusten, Åland, norska västlandet och några turer på svenska ostkusten. De första tio åren var det ryggåstält som gällde och de senaste 20 åren har det varit ett antal tunneltält vilket alltid funkat bra.
Vad gäller tältbottnen lägger jag oftast en billig presenning (från Clasohlson/Jula/Biltema/Bauhaus...) under tältet. Den väger aningen mindre än en footprint från friluftsaffären och när den är utsliten eller börjar lukta surt är det bara att slänga den. Med den lösningen är bottnen i mitt HB Nallo - som i mitt tycke är ganska tunn - fortfarande tät efter något 100-tal nätter.
Därför blir mitt förslag ett Hilleberg Nallo 2 med eller utan GT-absid men det finns massor av andra duktiga tillverkare och bra tält. Inget fel i om du trots allt väljer ett självstagande tält men det är bra att göra ett medvetet val. Skriv gärna med vad du valde och hur det funkar för dig.
Lycka till, Klas