Tält för 3 säsongs bruk.

Lite tveksam till båda tälten, Robens för att de använder PU-belagd väv på yttertältet och Akka View pga att hela innertältet är i mesh (=dragigt).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lite tveksam till båda tälten, Robens för att de använder PU-belagd väv på yttertältet och Akka View pga att hela innertältet är i mesh (=dragigt).

Vad skulle du rekommendera för tält?
Budget är runt 3 000 - 5000.
Vilka väv ska man kolla på ?
Jag tog Robens för den höga vattenpelaren.

Jag hade heller inte valt något av dessa tält, för att fatta mig kort. Det första pga vikten och Fjällräven för att jag inte ser vart alla dessa pengar går. Asienbygge utan några briljerande lösningar som dessutom väger lite för mycket, som vanligt med Fjällräven med andra ord. Men deras produkter är ju fina att se på iallafall :)

För att kunna komma med andra konkreta tips får du jättegärna utveckla lite mer hur du tänkt använda tältet. Är det för en eller två personer, budget, föredrar du kupoltält och i så fall varför?

Det finns många fina tält och det är en djungel men det finns många här som testat en hel del tält som kan komma med tips.

Jag hade heller inte valt något av dessa tält, för att fatta mig kort. Det första pga vikten och Fjällräven för att jag inte ser vart alla dessa pengar går. Asienbygge utan några briljerande lösningar som dessutom väger lite för mycket, som vanligt med Fjällräven med andra ord. Men deras produkter är ju fina att se på iallafall :)

För att kunna komma med andra konkreta tips får du jättegärna utveckla lite mer hur du tänkt använda tältet. Är det för en eller två personer, budget, föredrar du kupoltält och i så fall varför?

Det finns många fina tält och det är en djungel men det finns många här som testat en hel del tält som kan komma med tips.

Hejsan Uigeadail,

Jo, har verkligen insett vilken djungel det är, känns som man är vilsen och kommer inte ut från den.
Jag är faktiskt första gångens vandrare, sovit i tält innan men på Ölands camping. :)

Men det jag är ute efter är ett tält för 2 personer, ska användas mestadels på sommaren men skulle nog vilja att de är ett 3 säsongs tält.
Skulle nog också vilja ha tillräckligt stor abisko för matlagning och förvaring av packning.
Budget ligger 3 -4.5 KSek, tunnel eller kupol spelar kvitta, bara det håller. ;)

Tack för all hjälp.

Vad skulle du rekommendera för tält?
Budget är runt 3 000 - 5000.
Vilka väv ska man kolla på ?
Jag tog Robens för den höga vattenpelaren.

För den budget du anger och ett rymligt 2 personers tält, titta på ex Bergans Compact light 3 eller Bergans Rondane 3 (som skall vara en uppdaterad variant av Compact light 3):
http://www.outdoorexperten.se/p-7513-bergans-compakt-light-3.aspx
http://www.outdoorexperten.se/p-24255-bergans-rondane-3.aspx

Båda versionerna i dubbelsidigt silikonbelagd yttertältsduk som ger lång livslängd och stor absid. Viktmässigt faktiskt lite lättare än Robens tältet trots betydligt rymligare.

Tycker även Nordisk Oppland 2 si ser ut att vara ett riktigt vasst tält för vad man betalar. Om jag inte missar något hade jag valt det före bergans rondane/compact light, även om dom är det mer beprövade och säkra kortet.

En Hilleberg Nallo GT-kopia i rejäl väv helt enkelt: https://www.youtube.com/watch?v=EMx-9CwWrd8

Och fördelen med ett begagnat "original" (om du kan hitta ett) är inte bara att du får en väldigt bra produkt utan även att andrahandsvärdet är riktigt, riktigt bra.

Kan nämna också att fördelen du får jämfört med en kupolmodell är ett större innerutrymme, en större mer användbar absid och framförallt att tältet tål riktigt stora påfrestningar om vädret vill bråka.

Nackdelarna är mest att du får nöja dig med en ingång, och att tältet inte är självstagande och kan smällas upp precis vart som helst. Ett rimligt pris att betala för fördelarna tycker jag och jag har egen erfarenhet av både kupol och tunneltält.

Tycker även Nordisk Oppland 2 si ser ut att vara ett riktigt vasst tält för vad man betalar. Om jag inte missar något hade jag valt det före bergans rondane/compact light, även om dom är det mer beprövade och säkra kortet.

På "papperet" ser Nordisk Oppland 2SI OK ut, men jag känner inte till något om varumärket eller detaljerna på tältet. Misstänker att "Nordisk" är Outnorths eget varumärke liknande Urberg?Bergans Compact light 3 har jag egen erfarenhet av.

En detalj jag kan se på bilderna är att Nordisk har sämre design på sina stångspännare än Bergans (som har liknande system med stånghållare och spännband som Hilleberg använder).
Packmåttet på Nordisk tältet anges till 50cm vilket nog begränsas av längden på stångsektionerna. På Bergans Compact light är dessa 30cm vilket medger att tältet får rum på tvären inuti en större ryggsäck.

En Hilleberg Nallo GT-kopia i rejäl väv helt enkelt: https://www.youtube.com/watch?v=EMx-9CwWrd8

Och fördelen med ett begagnat "original" (om du kan hitta ett) är inte bara att du får en väldigt bra produkt utan även att andrahandsvärdet är riktigt, riktigt bra.

Kan nämna också att fördelen du får jämfört med en kupolmodell är ett större innerutrymme, en större mer användbar absid och framförallt att tältet tål riktigt stora påfrestningar om vädret vill bråka.

Nackdelarna är mest att du får nöja dig med en ingång, och att tältet inte är självstagande och kan smällas upp precis vart som helst. Ett rimligt pris att betala för fördelarna tycker jag och jag har egen erfarenhet av både kupol och tunneltält.

Gaaaah! Jag hade ju i stort sett bestämt mig för Bergans... Nu vet jag varken ut eller in längre. ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips