Tält för 2 pers, lättvikt, 2 kg?

Hej.

Någon som har tips på tält, nytt eller begagnat.
Gärna lättvikt. Vi ska vandra ca 3 månader och
vill komma ner i vikt så mycket det går utan att betala för dyra pengar.

ingen som ska sälja något eller har tips?
Vad kan man komma undan med för vikt, 2 , 3 kilo ?

/R

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Arctic Alpine WBT 2 ligger på strax över 2 kg. Det är ett jättebra tält som också är 4 säsongs. Har ett själv som jag använt mycket. Går ju såklart att komma ner i vikt men då börjar det kosta.

Kolla Northstar.se

Skall man vara ute tre månader i sträck så menar jag att man skall undvika de allra lättaste. De är kompromisser vad gäller hållbarhet och ventilation men också vad gäller skydd.

WBT-2 är ingen dum idé, för priset är det nog svårt att hitta så värst många som slår det om man väger samman de olika faktorerna. Jag har ett själv sedan några år och är faktiskt smått imponerad av material och lösningar. Då har jag både Keron och Kaitum att jämföra med...

utrymme

min tydliga erfarenhet av tält är att det är värt att bära det kanske halva kilot extra för att få bra utrymme för ens grejer. jag gick från ett självstagande tält(2-mans) med absider på båda sidor och gott om utrymme inne i tältet på 2,5 kilo till ett lägre smalare tält(också 2-mans) med bara en absid på 1,6 eller 1,7 kilo och visst, kanske handlade det om att jag hade vant mig vid utrymmet, men det var verkligen så värt det när man är ute på längre resor med en rejäl väska var att bära lite extra för extra utrymme för alla övriga grejer. så mellan dom två typer av tält som blivit rekommenderade här hittills så skulle jag verkligen tipsa om det lite tyngre men med lite mer utrymme. jag har idag ett tarptent double rainbow som är väldigt lätt och med allright mycket plats men det är svårt att få tag på i europa tror jag, jag beställde det i USA när en kompis var där och kunde ta hem det. annars rekommenderar jag det!

lycka till!

Det funkar ju också att bära med sig en tarp för att få mer utrymme. Tarpen har dessutom fördelen att den kan dubbla som regn/sol/vind skydd medans man vandrar. (Som förlängd absid på det här fotot taget av Tomas Johansson)

Bilagor

• tarp10-hilleberg.jpg
    tarp10-hilleberg.jpg
    78.1 KB · Visningar: 2,910
Tack..

Tack för alla svar.
Ska kolla upp det ni tipsat om.
Vi ska vandra nordön på Nya Zeeland. Vi kommer att sova då och då på vandrarhem.
Men kommer tälta en del. Vet att dom inte har allemansrätt där, men leden "te Araroa" går på områden där det ska vara lugnt att kampa fritt, det finns även mycket campingar.

Det där senaste inlägget med regnskydd/taket ser ju helt ok ut..

För övrigt, om någon har planer på denna viking är det bara att sluta samman ! vi åker i november..

Tält 3 pers..?

Det kanske blir trångt ja, med packning m.m..

Något tips på 3-mannatält , inte alltför tungt, (helst max 3 kg) och inte alltför dyrt...

Spännande med Te Araroa!!! Hoppas du kommer att dela med dej av upplevelserna här på Utsidan! Har själv funderingar på denna långa led...
Off topic, ursäkta!

God tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips