TĂ€lt fetisch 😃

Jag byter just nu allt fler planerade tĂ€ltnĂ€tter till stugnĂ€tter. Är hĂ€r uppe pĂ„ Finnmarksvidda i Norge och tycker att det Ă€r bara slitsamt att tĂ€lta hĂ€r.
Man blir sÄ genomblöt under vandringen och efterÄt kommer man bara att ligga 17 timmar i sovsÀcken.
Att tÀlta Àr bÀst nÀr det gÄr att sitta ute lite, elda, umgÄs och fiska.

Kanske jag Àr bara inte Àn dÀr, att jag kan ha det koseligt fast Àven allt Àr kallt och blött och jag ligger pÄ en vidda utan le.
 
HĂ„ller med Sara, visst att tĂ€lta ger en enorm frihetskĂ€nsla men Ă€r obekvĂ€m. För att hĂ„lla nere vikten vĂ€ljer man ett litet tĂ€lt som ger lite utrymme i dĂ„ligt vĂ€der. SĂ€llan Ă€r vĂ€dret sĂ„ bra att man kan sitta framför tĂ€ltet och njuter av omgivningen. Är det fint vĂ€der sĂ„ mĂ„ste man brottas med myggen.
För min del blev det 6 tÀltnÀtter i Peru dÀr jag blev lite bortskÀmt (behövde inte bry mig om att laga mat eller bÀra). NÀsta vecka pÄ fredag Äker jag ivÀg till Arjeplog och startar min 14-dagars vandring mot Sulitjelma. Det blir en del tÀltnÀtter varvat med vindskydd och stugor, Vid tÀltning brukar jag gÄ tills jag mer eller mindre stupa. Jag har helt enkelt svart att sitta eller ligga i tÀltet och lÀser., mysa...
Mvh Veni
 
Jag stack innan midsommar sÄ 55 nÀtter varav 41 pÄ 5mm liggunderlag o tÀlt.3 hotellnÀtter o 9 övriga sÄsom stugor o tuttar.MÄlgÄng idag! Jag vinner dÄ jag kört det i strÀck under semestern förutom allt övrigt friluftsliv som Àr c:a 50 dygn till per Är utspritt.Haha över 100 dygn per Är!
 
:( :( :( Jag sovit utomhus 0,5 nÀtter och det var pÄ grÀsmattan hemma. RÀknat över dom senaste nio Ären.

MĂ„ste ta tag i detta.

/Andreas
 
Du har en hel del i o tag i...

Haha nu mÄste jag in pÄ avvÀjning sÄ jag lÀr mig
anpassas till samhÀllet igen.
Levt som en fjortis med
massa stÄlar,grym utrustning o fri lejd I nÀstan 2 mÄnader!

Var grymt!
 
Jag har kört kuststig,bohusleden o soteleden men Àven roat mig
lÀngs kusten.En roadtrip kombo!

Det var helkul - inte bara skog o harar!
 
Ca 50 tÀltnÀtter i hittils i Är i 11 lÀnder ! Vad har ni lyckats med ? :)

Halaj!

Det var imponerande. SjÀlv har det inte blivit mer Àn nÄgra nÀtter i Norge och nÄgra till i Polen.

Men fÄr jag gissa att du gjort den klassiska nybörjarmissen vad gÀller mcsemester?
Du har farit fram som ett jehu kors och tvÀrs i Europa och "bockat av" lÀnder för att kunna skryta med din bedrift pÄ jobbet efter semesterslut.
I sjÀlva verket har du inte sett annat Àn vÀgkrogar, motorvÀg, bensinstationer och campingplatser.

//T
 
Ledsen o göra dej besviken men tyvÀrr. 18 veckor pÄ vift. Varav 5 pÄ hojj och bara smÄvÀgar /750 mil, tÀltat pÄ stÀllen som Knappt finns pÄ kartan. Resten bla australien
 
Ledsen o göra dej besviken men tyvÀrr. 18 veckor pÄ vift. Varav 5 pÄ hojj och bara smÄvÀgar /750 mil, tÀltat pÄ stÀllen som Knappt finns pÄ kartan. Resten bla australien

Halaj!

Inte i ett svep vÀl?
fem veckor pÄ hoj Àr imponerande det ocksÄ. Jag brukar vara rÀtt mör efter 2-3 veckor.

//T
 
Liknande trÄdar
TrÄdstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips pÄ tÀlt AllmÀnt om friluftsliv 0
pÄ tunn is torka tÀlt inomhus AllmÀnt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tÀlt hela vintern AllmÀnt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under FjÀllrÀven Abisko Dome tÀlt AllmÀnt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till Àldre FjÀllrÀven tÀlt. AllmÀnt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tÀlt AllmÀnt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tÀlt rekommenderas? AllmÀnt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tÀlt AllmÀnt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tÀlt klara? AllmÀnt om friluftsliv 18
Xto1891 tips pÄ tÀlt AllmÀnt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjÀlp med trasigt tÀlt AllmÀnt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tÀlt (tarp eller vad?) AllmÀnt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man kÀnslomÀssigt bekvÀm med att sova i tÀlt? AllmÀnt om friluftsliv 74
Sverker G Hur gör ni med tÀlt vid regn? AllmÀnt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tÀlt AllmÀnt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips pÄ lÀtt tÀlt, storm- o regntÄligt AllmÀnt om friluftsliv 9
Elfströmarn TÀlt köp AllmÀnt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tÀlt? AllmÀnt om friluftsliv 12
Rulltrappa VÀrme i tÀlt? AllmÀnt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tÀlt permanent! [1 Är?] AllmÀnt om friluftsliv 122
B4m6i TÀlt hjÀlp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? AllmÀnt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tÀlten med fler tÀlt, frÄgor. AllmÀnt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav pÄ ett tÀlt? AllmÀnt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tÀlt ofullstÀndigt? AllmÀnt om friluftsliv 10
Knugge RÀknas hÀngmattor som tÀlt? AllmÀnt om friluftsliv 210
jamo TÄl tÀlt mera vind pÄ högre höjd? AllmÀnt om friluftsliv 14
carta TÀlt för vandring AllmÀnt om friluftsliv 7
bastuper 2 mÄnader i tÀlt - klarar jag det? AllmÀnt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb pÄ annan ort - Bo i tÀlt? AllmÀnt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tÀlt & 2 kök? AllmÀnt om friluftsliv 25
cigarrdanne TÀlt med nÀstan stÄhöjd. Jobbigt i lÀngden? AllmÀnt om friluftsliv 6
GlÀnnman En vecka med tÀlt i FulufjÀllet. Tips sökes.. AllmÀnt om friluftsliv 4
andersmossing TÀlt till Haiti AllmÀnt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tÀlt AllmÀnt om friluftsliv 4

Liknande trÄdar


Sova ute en natt i mÄnaden

Anna och Anna har hittat det bĂ€sta ”lifehacket” nĂ„gonsin – och upptĂ€ckt mĂ„nga naturreservat i sömnen.