TĂ€lt fetisch 😃

Jag byter just nu allt fler planerade tĂ€ltnĂ€tter till stugnĂ€tter. Är hĂ€r uppe pĂ„ Finnmarksvidda i Norge och tycker att det Ă€r bara slitsamt att tĂ€lta hĂ€r.
Man blir sÄ genomblöt under vandringen och efterÄt kommer man bara att ligga 17 timmar i sovsÀcken.
Att tÀlta Àr bÀst nÀr det gÄr att sitta ute lite, elda, umgÄs och fiska.

Kanske jag Àr bara inte Àn dÀr, att jag kan ha det koseligt fast Àven allt Àr kallt och blött och jag ligger pÄ en vidda utan le.

HĂ„ller med Sara, visst att tĂ€lta ger en enorm frihetskĂ€nsla men Ă€r obekvĂ€m. För att hĂ„lla nere vikten vĂ€ljer man ett litet tĂ€lt som ger lite utrymme i dĂ„ligt vĂ€der. SĂ€llan Ă€r vĂ€dret sĂ„ bra att man kan sitta framför tĂ€ltet och njuter av omgivningen. Är det fint vĂ€der sĂ„ mĂ„ste man brottas med myggen.
För min del blev det 6 tÀltnÀtter i Peru dÀr jag blev lite bortskÀmt (behövde inte bry mig om att laga mat eller bÀra). NÀsta vecka pÄ fredag Äker jag ivÀg till Arjeplog och startar min 14-dagars vandring mot Sulitjelma. Det blir en del tÀltnÀtter varvat med vindskydd och stugor, Vid tÀltning brukar jag gÄ tills jag mer eller mindre stupa. Jag har helt enkelt svart att sitta eller ligga i tÀltet och lÀser., mysa...
Mvh Veni

LĂ€stips

Europas okĂ€nda pĂ€rlor – 10 vandringar bortom turiststrĂ„ken

Sugen pÄ att packa vÀskan och vandra utanför Sverige? DÄ Àr den hÀr listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, lÄg vikt och lÄng batteritid gör dig redo att se mer.

TĂ€nk sĂ€kert i Sarek – fjĂ€llrĂ€ddarens bĂ€sta rĂ„d

Sareks vackra natur lockar mÄnga. Men hÀr Àr civilisationen lÄngt borta. Utsidan har frÄgat fjÀllrÀddaren Mikael Oja om rÄd för en sÀker Sarektur.

MĂ„nadens frĂ„ga: Vandring i Sarek – varifrĂ„n utgĂ„r du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjÀllsomrÄde? DÄ vill vi veta: vilken plats tycker du Àr bÀst att utgÄ frÄn?
Jag stack innan midsommar sÄ 55 nÀtter varav 41 pÄ 5mm liggunderlag o tÀlt.3 hotellnÀtter o 9 övriga sÄsom stugor o tuttar.MÄlgÄng idag! Jag vinner dÄ jag kört det i strÀck under semestern förutom allt övrigt friluftsliv som Àr c:a 50 dygn till per Är utspritt.Haha över 100 dygn per Är!

:( :( :( Jag sovit utomhus 0,5 nÀtter och det var pÄ grÀsmattan hemma. RÀknat över dom senaste nio Ären.

MÄste ta tag i detta.

/Andreas

Du har en hel del i o tag i...

Haha nu mÄste jag in pÄ avvÀjning sÄ jag lÀr mig
anpassas till samhÀllet igen.
Levt som en fjortis med
massa stÄlar,grym utrustning o fri lejd I nÀstan 2 mÄnader!

Var grymt!

Jag har kört kuststig,bohusleden o soteleden men Àven roat mig
lÀngs kusten.En roadtrip kombo!

Det var helkul - inte bara skog o harar!

Ca 50 tÀltnÀtter i hittils i Är i 11 lÀnder ! Vad har ni lyckats med ? :)

Halaj!

Det var imponerande. SjÀlv har det inte blivit mer Àn nÄgra nÀtter i Norge och nÄgra till i Polen.

Men fÄr jag gissa att du gjort den klassiska nybörjarmissen vad gÀller mcsemester?
Du har farit fram som ett jehu kors och tvÀrs i Europa och "bockat av" lÀnder för att kunna skryta med din bedrift pÄ jobbet efter semesterslut.
I sjÀlva verket har du inte sett annat Àn vÀgkrogar, motorvÀg, bensinstationer och campingplatser.

//T

Ledsen o göra dej besviken men tyvÀrr. 18 veckor pÄ vift. Varav 5 pÄ hojj och bara smÄvÀgar /750 mil, tÀltat pÄ stÀllen som Knappt finns pÄ kartan. Resten bla australien

Ledsen o göra dej besviken men tyvÀrr. 18 veckor pÄ vift. Varav 5 pÄ hojj och bara smÄvÀgar /750 mil, tÀltat pÄ stÀllen som Knappt finns pÄ kartan. Resten bla australien

Halaj!

Inte i ett svep vÀl?
fem veckor pÄ hoj Àr imponerande det ocksÄ. Jag brukar vara rÀtt mör efter 2-3 veckor.

//T

FĂ„ Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lĂ€stips
  • PopulĂ€ra trĂ„dar
  • Aktuella pristĂ€vlingar
  • Direkt i din inkorg

LĂ€stips