Tält eller vindskydd?

Hej!

Jag ska på en kort vandring med två av barnen, 10 och 5 år. Det är runt nollan på nätterna nu i Skåne. Är det varmast i fast vindskydd eller i litet enkelt tält?

Det är varmare i ett tält eftersom det är mindre än ett vindskydd och dessutom är mer vindskyddat. Däremot kan ett vindskydd vara riktigt härligt om det inte blåser rakt in i vindskyddet.

Bara för att det är "kallare" i ett vindskydd så behöver det inte vara fel. Det beror på vilka sovgrejer man har. Om dom är tillräckligt varma.

Det man bör tänka på dock är att underlaget i ett vindskydd är platt och hårt, till skillnad från marken. Man bör alltså ha lite mer madrassliknande liggunderlag om man skall sova bekvämt i ett vindskydd.

//Peter

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Kan du elda...?

och ha detta någon meter framför ett lämpligt stort anpassat vindskydd (i lä) så kan det bli riktigt skönt och jag kan tänka mig att dina barn uppskattar att kunna ligga i sovsäcken och grilla korv, baka bröd eller något annat skojsigt... Men utan eld i ett vindskydd modell komunal busskursmodell... är nog tältet varmare.

Lycka till.
//Dag

Tricket är att ha tände med dig så att du får fart på elden framför vindskyddet. Vindskydd är att föredra av fler skäl, ovanför marken, elden och inte minst mindre vikt.

Absolut kan jag elda, det finns fasta vindskydd med eldstad etc längs leden. Våra sovsäckar är nog på gränsen temperaturmässigt men jag får väl ta den sämsta själv ;-)

Precis det med elden och att man kom upp från marken var vad jag själv tänkte, men nu har jag fått lite "kött på benen". Tack alla svarare!

Ta med en yllefilt

eller stoppa in sovsäcken i den toma ryggsäcken så får du ytterligare isolering. Alternativt sy ihop ett tunnt sovsäckslakan så vinner du några grader och komfort.

God tur.
Vänligen/Dag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips