Tält eller vindskydd?

Hej!

Jag ska på en kort vandring med två av barnen, 10 och 5 år. Det är runt nollan på nätterna nu i Skåne. Är det varmast i fast vindskydd eller i litet enkelt tält?
 
Det är varmare i ett tält eftersom det är mindre än ett vindskydd och dessutom är mer vindskyddat. Däremot kan ett vindskydd vara riktigt härligt om det inte blåser rakt in i vindskyddet.

Bara för att det är "kallare" i ett vindskydd så behöver det inte vara fel. Det beror på vilka sovgrejer man har. Om dom är tillräckligt varma.

Det man bör tänka på dock är att underlaget i ett vindskydd är platt och hårt, till skillnad från marken. Man bör alltså ha lite mer madrassliknande liggunderlag om man skall sova bekvämt i ett vindskydd.

//Peter
 
Kan du elda...?

och ha detta någon meter framför ett lämpligt stort anpassat vindskydd (i lä) så kan det bli riktigt skönt och jag kan tänka mig att dina barn uppskattar att kunna ligga i sovsäcken och grilla korv, baka bröd eller något annat skojsigt... Men utan eld i ett vindskydd modell komunal busskursmodell... är nog tältet varmare.

Lycka till.
//Dag
 
Tricket är att ha tände med dig så att du får fart på elden framför vindskyddet. Vindskydd är att föredra av fler skäl, ovanför marken, elden och inte minst mindre vikt.
 
Absolut kan jag elda, det finns fasta vindskydd med eldstad etc längs leden. Våra sovsäckar är nog på gränsen temperaturmässigt men jag får väl ta den sämsta själv ;-)

Precis det med elden och att man kom upp från marken var vad jag själv tänkte, men nu har jag fått lite "kött på benen". Tack alla svarare!
 
Ta med en yllefilt

eller stoppa in sovsäcken i den toma ryggsäcken så får du ytterligare isolering. Alternativt sy ihop ett tunnt sovsäckslakan så vinner du några grader och komfort.

God tur.
Vänligen/Dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
AnnisPannis Kokplatta i tält? Barn och friluftsliv 11
andersmossing Småbarn, matning och tält? Barn och friluftsliv 4
seniorecho Tält för solskydd Barn och friluftsliv 9
Otto Lager Campingplats för barn och tält Barn och friluftsliv 7
geggamoja Första natten i tält med fyraåring Barn och friluftsliv 37
afrodite Familjehelg i skogen med tält - var i Skåne? Barn och friluftsliv 8
alven Tält för barnfamilj Barn och friluftsliv 26
hakan_l_borg Tält och barn Barn och friluftsliv 6
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
Picea Lundhags eller Bergans barnryggsäck? Barn och friluftsliv 66
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
malaurin Rätt eller fel kläder - Barn Barn och friluftsliv 16
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
avslutat_17_06_20 Sökes: stationärt vindskydd att sova i kring Strömstad Barn och friluftsliv 7
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
jonasmo vindskydd i göteborgstrakten Barn och friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.