Ta bort ”Fritt forum” från Nya inlägg

Jag menade att forumet som sådant riskerar bli en skyddad verkstad om man klipper och klistrar i vad som får synas och inte synas för mycket i och med att det är så individuellt vad man stör sig på.

För mig betyder skyddad verkstad en arbetsplats för människor med funktionshinder. Vet inte om sådana arbetsplatser finns kvar. Möjligen kan det också avse en plats för arbetsträning. Uttrycket används väl nu mest i nedsättande betydelse. Hur som helst använder du uttrycket felaktigt. Inte heller uttrycket klippa och klistra passar i detta sammanhang. Det du försöker säga är nog att du inte vill se för många regler kring innehållet på forumet. Någon form av gallup skulle kunna ge svar på vad som stör folk mest. Jag fattar att några stör sig på språkpoliser.
 
För mig betyder skyddad verkstad en arbetsplats för människor med funktionshinder. Vet inte om sådana arbetsplatser finns kvar. Möjligen kan det också avse en plats för arbetsträning. Uttrycket används väl nu mest i nedsättande betydelse. Hur som helst använder du uttrycket felaktigt. Inte heller uttrycket klippa och klistra passar i detta sammanhang. Det du försöker säga är nog att du inte vill se för många regler kring innehållet på forumet. Någon form av gallup skulle kunna ge svar på vad som stör folk mest. Jag fattar att några stör sig på språkpoliser.

Men se på f_n, "äntligen" som Gert Fylking brukar säga. :)
 
Ofta, även utanför utsidan, så är det som kallas skyddad verkstad ett utrymme för djupare diskussioner. De som gillar att vända och vrida på saker lite mer ingående och att basera diskussionen på nån slags fakta som löpande utvärderas anklagas ofta för att vara lättkränkta och önska sig en skyddad verkstad.

I mina ögon är det ju de som blir skrämda av djupare samtal och alltid ska komma med något provocerande som vänder uppmärksamheten från kärnan i diskussionen, som är de som skapar sig ett skyddat utrymme.

En riktigt bra tråd för mig reder ut grunden till frågan, reder ut eventuella skillnader i hur de olika begreppen används och hänvisar även till både fakta men framförallt egna erfarenheter. Som så klart ska redovisas på ett sätt så att jag som läsare kan bilda mig en uppfattning om dem. Sedan ska resonemangen gärna bygga vidare på varandra också. Höga krav? Kanske det men livet är kort. Läser så klart även trådar som är helt okej, men vissa trådar här på Utsidan är ju guld!

Om folk blir provocerade av att man vill specificera begreppen eller ta hänsyn vad tråden redan kommit fram till och gått vidare ifrån eller undvika oväsentligheter så så blir det ju inte som i de där trådarna som får mig att uppskatta utsidan.

Detta borde väl vara ett forum för råd och tips för alla intresserade inom friluftslivet och inte någons personliga kafferep. Det liknar mera "runda bordets gubbklubb" på närmaste lokala café nu än det expertforum det var när jag gick med för några år sedan

Typ så
 
Jag syftade absolut INTE på att tjejforum skulle vara någon skyddad vekrstad, du måste ha missförstått mig å det grövsta eller så var jag väldigt otydlig i min formulering.
Jag menade att forumet som sådant riskerar bli en skyddad verkstad om man klipper och klistrar i vad som får synas och inte synas för mycket i och med att det är så individuellt vad man stör sig på.
Äsch, kunde inte låta bli ;). När du skriver (#12) "...Det kan säkert uppfattas som ojämställt och ovärdigt vår tidsålder..." etc, så lämnar du ju lite tacksamt tolkningsutrymme 😎

Mer seriöst så fattade jag inte vitsen med att dra upp diskussionen till en principiell nivå. Det du skriver NU är jag ju helt enig om, men för mig handlar det främst om Forums praktiska funktionalitet, och den försämras IMHO av att man meckar med generella maskningar av vissa delar.
Jag tycker alltså bara att det är onödigt och opraktiskt att "gömma" Fritt Forum - den som vill kan ju sila själv och nackdelarna för de övriga är uppenbara.

Tror aldrig jag själv skrivit i tjejforum, men tänker inte reta mig på det trots min grundläggande skepsis mot allt särartstänkande. Så länge det är öppet för alla ser jag också det som en rent praktisk fråga. Troligen gör det tjejspecifika teknikaliteter lättare att hitta (resp. undvika).
Och ja, det är lite konstigt att ingen föreslagit motsvarande för killar, för jag kan visst tänka mig kill-specifika friluftsproblem... Kan det möjligen bero på att killar fortfarande ses som normen, och tjejer som "specialfallet"?
 
(...) De som gillar att vända och vrida på saker lite mer ingående och att basera diskussionen på nån slags fakta som löpande utvärderas anklagas ofta för att vara lättkränkta och önska sig en skyddad verkstad.
I mina ögon är det ju de som blir skrämda av djupare samtal och alltid ska komma med något provocerande som vänder uppmärksamheten från kärnan i diskussionen, som är de som skapar sig ett skyddat utrymme. (...)
Tack, har inte tänkt i sådana termer men det var väldigt tankeväckande.
 
Äsch... Nu lade jag in ett inlägg på Fritt forum utan en tanke på att det blir osynligt på förstasidan. Ett dygn utan en reaktion nu, men det kan ju bero på det särdeles torra ämnet :)
Ska man flytta det till ett bättre, mer sybligt forum tro? Det är ju friluftsrelaterat på sätt och vis.
 
Där ser man. Ett tips som säkert många skulle bli glada för sjunker under radarn p g a onödiga specialregler.

1. Anders: jag bumpar tråden & länkar till ditt värdefulla och berikande tips om Fornsök för att hjälpa upp synligheten mer akut (men hoppas på punkt 2 på sikt). Orkar du, så skapa ändå gärna ny tråd med samma innehåll, nu t ex under "Allmänt om friluftsliv", för jag tror inte att många vet om Fornsöks existens. Själv hade jag säkert missat den, om jag inte haft anledning att "behöva" den i mitt jobb, men jag har haft stor glädje av den även under mina diverse frilufsanden.

2. Admin: återställ gärna "neutral" listning av alla forumavdelningar. Vi läsare är myndiga nog att sovra själva efter våra resp. preferenser.
 
Där ser man. Ett tips som säkert många skulle bli glada för sjunker under radarn p g a onödiga specialregler.

2. Admin: återställ gärna "neutral" listning av alla forumavdelningar. Vi läsare är myndiga nog att sovra själva efter våra resp. preferenser.

Instämmer.

Att låta de mest lättkränkta lägga ribban för resten av världen är en väl beprövad Svensk men synnerligen dåligt fungerande metod att skänka mänskligheten nya infallsvinklar och berikande diskussioner.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...