"Osynligt" Fritt Forum

"Hej, hoppas du är medveten om att inlägg på Fritt forum numera inte blir synliga bland "nya inlägg", så chansen att få svar är minimal. Detta är ett beslut av adminerna, som jag m fl protesterat mot. Själv har jag nödlöst problemet för egen del genom att sätta Fritt forum på bevakning, och det är bara därför jag sett ditt inlägg. Men det är alltså osynligt för alla som inte aktivt kollar Fritt Forum, och det är nog inte många."

Ovanstående ramsa har jag fått skicka i konversation till nu ganska många förhoppningsfulla, som försökt starta en tråd i Fritt Forum. De flesta både intressanta och helt inom Utsidans intresseområde. Ca hälften har då flyttat sin tråd till en annan forumdel, men lika många har bara gett upp.

Nu är jag trött på att agera sekreterare i denna fråga. Jag skulle själv gärna låta Fritt Forum synas igen, men vill admin fortfarande inte ha trådstarter som riskerar att hamna utanför Utsidans ämnesområde, så är det ju bättre att skippa Fritt Forum helt, än att det finns där som ett lurigt slukhål för oerfarna/mindre uppmärksamma.
 
"Hej, hoppas du är medveten om att inlägg på Fritt forum numera inte blir synliga bland "nya inlägg", så chansen att få svar är minimal. Detta är ett beslut av adminerna, som jag m fl protesterat mot. Själv har jag nödlöst problemet för egen del genom att sätta Fritt forum på bevakning, och det är bara därför jag sett ditt inlägg. Men det är alltså osynligt för alla som inte aktivt kollar Fritt Forum, och det är nog inte många."

Ovanstående ramsa har jag fått skicka i konversation till nu ganska många förhoppningsfulla, som försökt starta en tråd i Fritt Forum. De flesta både intressanta och helt inom Utsidans intresseområde. Ca hälften har då flyttat sin tråd till en annan forumdel, men lika många har bara gett upp.

Nu är jag trött på att agera sekreterare i denna fråga. Jag skulle själv gärna låta Fritt Forum synas igen, men vill admin fortfarande inte ha trådstarter som riskerar att hamna utanför Utsidans ämnesområde, så är det ju bättre att skippa Fritt Forum helt, än att det finns där som ett lurigt slukhål för oerfarna/mindre uppmärksamma.

Håller med 100% om detta. Älskar utsidan men det är lite väl lite aktivitet här så bäst är ju om vi får förutsättningar att ta hand om nya skribenter och svara på deras frågor! Om fritt forum ska vara nån slags slask för oönskad diskussion som moderatorerna inte vill ta bort så tycker jag att man ska döpa om forumet till "slasken" eller "papperskorgen".
 
Nej, jag vill inte se det på topplistan, då har vi snart de fördömande och hetsande diskussionerna där igen som inte har med friluftsliv att göra. Låt det ligga där det ligger. Det är skönare så här. Hata miljöpartiet, vargar och vindkraft kan man göra på flashback.
 
Nej, jag vill inte se det på topplistan, då har vi snart de fördömande och hetsande diskussionerna där igen som inte har med friluftsliv att göra. Låt det ligga där det ligger. Det är skönare så här. Hata miljöpartiet, vargar och vindkraft kan man göra på flashback.
Förstår din inställning, men kan inte se att Fritt Forums existens skyddat forum från de oönskade inspel du beskriver - det är inte där de dyker upp. Bättre vi lär oss at ignorera och/eller anmäla destruktiva trådstarter och uspårade diskussioner. Och det vore i alla fall bättre att skippa ett "Fritt Forum" helt; som det nu är slukar det spårlöst vettiga och intressanta trådstarter.
 
Tack Joanna för att du uppmärksammar detta.

Förstås ett ett dilemma att moderera diskussionsforum. Jag förstår att det underlättar för redaktionen att flytta trådar som genererar många anmälningar till en slaskavdelning.

Men synd om det innebär en minskning totalt av aktiviteten på Utsidan och begraver trådar som kunde ha innehållit både underhållande och lärorika diskussioner.

Thure
 
Jag visste inte ens om att det fanns ett fritt forum!

Jag brukar oftast bara gå in och kolla under "nya inlägg" och i ärlighetens namn så är det -tyvärr- så lite aktivitet på forumet idag så jag personligen ser inte att det skulle skada att inkludera trådar från fritt forum under "nya inlägg".

Vad jag kan se så är det 4 trådar med aktivitet i fritt forum det senaste kvartalet och även om volymen av nya trådar/inlägg kommer öka i och med att meddelandet i fråga försvinner så bör det inte "skräpa ner" nämnvärt under "nya inlägg".

Bara "50 öre" från en användare som är ganska inaktiv i konversationer men läser en hel del :)
 
Jag går också bara in i ”lista nya” och har helt missat att fritt forum inte dyker upp där! Nu har jag i och för sig tyckt att tonen här på sidan blivit bra mycket bättre senaste månaderna. Precis som Klauss ovan så var jag otroligt less på tyckande om miljöpartister, vargjägare/-hatare, vindkraft på Södermalm, sura gubbar osv. Så jag tycker att det har varit riktigt skönt att det mesta har varit mer friluftsrelaterat och mindre politiskt (även om politiken påverkar friluftslivet…). MEN! Jag vill gärna kunna välja! Jag ser gärna att fritt forum dyker upp i ”lista nya”, då kan jag ju själv aktivt välja bort de diskussioner jag inte vill läsa.
 
Såvitt jag kan se så står det ingenstans i anslutning till Fritt forum att trådar postade där inte kommer att synas i flödet av nya inlägg. Skulle det kunna vara en mellanväg att börja med ett sådant förtydligande?

Personligen tycker jag att det är positivt att inte mötas av ändlös, polariserad politisk polemik det första man ser. Är man intresserad av det så finns det förmodligen bättre forum än detta (alternativt Fritt forum här!). Sen är det såklart tråkigt att det är relativt låg aktivitet här på Utsidan. Men det borde väl troligtvis även bottna i andra förklaringar!? Skulle jag gissa kan jag tänka mig att rätt många läser inlägg, utan att kommentera. Säkert ett vanligt fenomen på öppna forum som detta. Knepet är väl att få tillräckligt många att bli aktiva. För det tror jag att det behövs ett relevant och positivt forumklimat.
 
Såvitt jag kan se så står det ingenstans i anslutning till Fritt forum att trådar postade där inte kommer att synas i flödet av nya inlägg. Skulle det kunna vara en mellanväg att börja med ett sådant förtydligande?

Personligen tycker jag att det är positivt att inte mötas av ändlös, polariserad politisk polemik det första man ser. Är man intresserad av det så finns det förmodligen bättre forum än detta (alternativt Fritt forum här!). Sen är det såklart tråkigt att det är relativt låg aktivitet här på Utsidan. Men det borde väl troligtvis även bottna i andra förklaringar!? Skulle jag gissa kan jag tänka mig att rätt många läser inlägg, utan att kommentera. Säkert ett vanligt fenomen på öppna forum som detta. Knepet är väl att få tillräckligt många att bli aktiva. För det tror jag att det behövs ett relevant och positivt forumklimat.

Det viktigaste är ju att få fler att bli aktiva. Men så fort man får en uppgång i antal skribenter så behövs även mer moderering. Det löser man inte med att ha ett "Fritt Forum" utan med moderatorer som tar bort inlägg som inte passar in. Det görs på alla vettiga forum och på de flesta ovettiga med. Jag har förstått det som att utsidans ägare inte vill ta hjälp av användarna för modereringen och inte heller har lust att städa upp själva utan hellre låter det sköta sig själv och bli som det blir.
 
Såvitt jag kan se så står det ingenstans i anslutning till Fritt forum att trådar postade där inte kommer att synas i flödet av nya inlägg. Skulle det kunna vara en mellanväg att börja med ett sådant förtydligande?
(...)
Min första tanke var: så bra lösning! Men tanke nr 2 var att då väljer ju alla, inkl. provokatörerna, att starta sina trådar i andra forumdelar direkt i stället...
 
Det viktigaste är ju att få fler att bli aktiva. Men så fort man får en uppgång i antal skribenter så behövs även mer moderering. Det löser man inte med att ha ett "Fritt Forum" utan med moderatorer som tar bort inlägg som inte passar in. Det görs på alla vettiga forum och på de flesta ovettiga med. Jag har förstått det som att utsidans ägare inte vill ta hjälp av användarna för modereringen och inte heller har lust att städa upp själva utan hellre låter det sköta sig själv och bli som det blir.

Jag uttalade mig inte om moderering. Självklart är det en viktig aspekt av forum som detta. Vilka metoder och bevekelsegrunder Utsidans ansvariga personer har för detta vet jag ej. Men jag antar att du har kontaktat dem för att delge dina åsikter!?
 
Min första tanke var: så bra lösning! Men tanke nr 2 var att då väljer ju alla, inkl. provokatörerna, att starta sina trådar i andra forumdelar direkt i stället...
Jo, men så skulle det väl egentligen kunna vara/bli redan nu!? Min tanke var ett förslag för att göra nya medlemmar medvetna på att inlägg i Fritt forum inte kommer att synas bland nya inlägg. Att det sen kan komma att missbrukas är ju olyckligt. Men när det handlar om icke relevanta inlägg, på fel ställen, så har väl alla ansvarstagande personer ett ansvar att påtala detta, samt att ansvariga moderatorer agerar erforderligt utifrån forumets regler och riktlinjer. Men en del av diskussionen verkar vara att modereringen önskas bli bättre!?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.