Ta bort ”Fritt forum” från Nya inlägg

Varför inte tillsätta en kommitté av självutnämnda ordningsmän som granskar alla inlägg före eventuell publicering och bestämmer på vilket delforum de i så fall ska postas? Jag menar, det viktigaste med forumet är väl att ingen ska behöva reta sig på något som postas?
 
Varför inte tillsätta en kommitté av självutnämnda ordningsmän som granskar alla inlägg före eventuell publicering och bestämmer på vilket delforum de i så fall ska postas? Jag menar, det viktigaste med forumet är väl att ingen ska behöva reta sig på något som postas?
Exakt. Orwell skrev 1984 som en manual, inte en varning.
 
Jag menar, det viktigaste med forumet är väl att ingen ska behöva reta sig på något som postas?
Måste alla saker man gör vara det viktigaste? Kan man inte åtgärda det näst viktigaste eller nåt som inte är särskilt viktigt alls, men som hjälper någon? Du retar dig ju tydligen på Kilsbergarns förslag och ville skriva om det. Varför kan inte han få skriva om det som irriterar honom?
 
Det blir antagligen inte något problem - det blir ett ideellt uppdrag, ja ett kall rent av.
Och vi har nog många 65+ :are på forumet som skulle kunna ingå i "1984-kommittén" av Storebröder...
Problemet är väl att flera av dem du syftar på verkar tro att alla trådar är jaktrådar.

I övrigt håller jag med om att det på senare tid har förekommit ovanligt mycket osakligheter och off topic-trådar som inte alls borde höra hemma i detta forum. Jag är less på "vi-och-dom-mentaliteten" och på personliga påhopp och uthängningar som bara är länkade från andra media och inte verkar syfta till annat än att skapa motsättningar.
I början tyckte jag det var kul att fiskekillarna såg till att det blev lite action och de verkar hålla sig i sin grupp så som det var tänkt men vissa andra fläker ut sig med sina nedlåtande kommentarer överallt.

Detta borde väl vara ett forum för råd och tips för alla intresserade inom friluftslivet och inte någons personliga kafferep. Det liknar mera "runda bordets gubbklubb" på närmaste lokala café nu än det expertforum det var när jag gick med för några år sedan.
 
Problemet är väl att flera av dem du syftar på verkar tro att alla trådar är jaktrådar.

I övrigt håller jag med om att det på senare tid har förekommit ovanligt mycket osakligheter och off topic-trådar som inte alls borde höra hemma i detta forum. Jag är less på "vi-och-dom-mentaliteten" och på personliga påhopp och uthängningar som bara är länkade från andra media och inte verkar syfta till annat än att skapa motsättningar.
I början tyckte jag det var kul att fiskekillarna såg till att det blev lite action och de verkar hålla sig i sin grupp så som det var tänkt men vissa andra fläker ut sig med sina nedlåtande kommentarer överallt.

Detta borde väl vara ett forum för råd och tips för alla intresserade inom friluftslivet och inte någons personliga kafferep. Det liknar mera "runda bordets gubbklubb" på närmaste lokala café nu än det expertforum det var när jag gick med för några år sedan.
Men om det är problemet så är väl den närmast till hands liggande lösningen att varna och/eller stänga av de användare det rör sig om snarare än att ändra vilka delfora som kommer upp under Nya inlägg?
 
"Tjejjforum" ligger ju även det med på nyhetslistan om man tänker så.

Det kan säkert uppfattas som ojämställt och ovärdigt vår tidsålder då forumskategorin exkluderar stora delar av landets befolkning då det inte finns motsvarande för andra kön och transpersoner !

Är det ok i sak eller kan det uppfattas som stötande om man är lättkränkt ?

Hur långt ska vi dra det för att "skydda" överkänsliga ?
 
Senast ändrad:
Men om det är problemet så är väl den närmast till hands liggande lösningen att varna och/eller stänga av de användare det rör sig om snarare än att ändra vilka delfora som kommer upp under Nya inlägg?
Så kan man absolut tänka. Eller så kan man kanske förvänta sig att vuxna människor följer forumreglerna, håller sig till saken och förstår att detta inte är en privat åsiktsklubb. Nu finns dessutom en funktion där man kan ha privata diskussioner i mindre grupper. Ett flertal av senaste tidens trådar hade nog passat bättre där.
 
Ett annat problem är ju i så fall att folk som inte är ett dugg intresserade av att tillföra något inläggets grundämne ändå inte kan låta bli att kommentera för att ivrigt understryka hur illa dom tycker om att det finns människor med intressen dom själva inte skulle kunna tänka sig ägna sig år i en sorts smutskastningskampanj på åsiktsnivå.

Jägare får till exempel ofta utstå detta från icke köttätande personer av olika slag, det tycks inte beröra dom som enligt egen talan känner sig kränkta fast dom behandlar andra människor på precis samma sätt som dom själva anser är ett problem.
 
Senast ändrad:
"Tjejjforum" ligger ju även det med på nyhetslistan om man tänker så.

Ojämställt och ovärdigt vår tidsålder då forumskategorin exkluderar stora delar av landets befolkning då det inte finns motsvarande för andra kön och transpersoner !

Är det ok i sak eller kan det uppfattas som stötande om man är lättkränkt ?
Om man är så lättkränkt som man kanske man ska hålla sig borta därifrån då. Det är bara en grupp som tar upp ämnen som rör specifikt kvinnor och kvinnliga aspekter friluftsliv (eftersom vi inte alltid har samma frågor som tas upp i ett gemensamt forum) och som de flesta män troligen tycker är ok och inte blir provocerade av. Det inte ens en särskilt aktiv grupp så jag har svårt att se att du skulle ha blivit störd av aviseringar från den. Vad jag vänder mig emot är att få dagliga påhopp p.g.a. mina livsval och värderingar i ett flertal trådar. Och detta händer även om jag håller mig borta från jaktgruppen. Det är så uppenbart att vissa bara vill provocera och skapa motsättningar. Som ditt inlägg ovan. Det är inte bara onödigt utan också ovärdigt. Har ni ingenting bättre för er?
 
Om man är så lättkränkt som man kanske man ska hålla sig borta därifrån då. Det är bara en grupp som tar upp ämnen som rör specifikt kvinnor och kvinnliga aspekter friluftsliv (eftersom vi inte alltid har samma frågor som tas upp i ett gemensamt forum) och som de flesta män troligen tycker är ok och inte blir provocerade av. Det inte ens en särskilt aktiv grupp så jag har svårt att se att du skulle ha blivit störd av aviseringar från den. Vad jag vänder mig emot är att få dagliga påhopp p.g.a. mina livsval och värderingar i ett flertal trådar. Och detta händer även om jag håller mig borta från jaktgruppen. Det är så uppenbart att vissa bara vill provocera och skapa motsättningar. Som ditt inlägg ovan. Det är inte bara onödigt utan också ovärdigt. Har ni ingenting bättre för er?

Fast det jag försöker säga att det den ene blir provocerad av behöver beröra inte den andre på något vis.

Det går inte att skapa ett forum där man bara kan förvänta sig att se sådant som man själv gillar och instämmer i, man måste acceptera att det finns människor med avvikande åsikter, värderingar och intressen än ens egna även om man inte nödvändigtvis behöver hålla med.

Om man är trygg i sina livsval och grundvärderingar behöver man inte heller känna sig kränkt om någon har en avvikande åsikt eller av nyfikenhet/okunskap ifrågasätter eller ställer svårbesvarade frågor över dessa.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.