sylarna!

Hej!

Ska du åka tåg och tänker gå till Sylarna kan du likaväl börja börja vandringen direkt i Enafors(närmaste station till Storulvån)som att transportera dig upp till fjällstationen. Det går en led med början bara några hundra meter från tågstationen. Efter ett stycke i skogen kommer man förbi ett av Sveriges många "Silverfallet" och under Snasahögarna. Jag gjorde så i somras. Sträckan är mycket vacker och där var få andra vandrare. Rekommenderas!
Hälsn. BrittMarie
 
crazy; sa:
Känn efter när du kommer upp. Är det ruttet väder lär du bara komma till Sylarna.

Den turen som jag sa skall man vara i bra form för om man bär en tung packning.

Är i toppform vet du, inga problem =)

Nä men du har rätt , man får ta det som det kommer antar jag..

//C
 
Re: Glöm inte Flatruet!

millimeter; sa:

Storulvån-Sylarna är en trist tur säger många, men jag tycker inte det är så farligt. Man står ut. :) Och med tanke på hur mycket jag själv skulle vilja gå Storulvån-Ramundberget så vore det klart värt besväret!

Kolla hur bussarna går från Ramundberget innan du åker. Du måste kanske beställa i förväg.

En riktigt kul vandring vore att gå hela vägen till Tänndalen, och - om man ska ta i - kanske fortsätta ända ner till Rogen/Femundmarka. Shit! Nu måste jag sluta drömma och planera lite själv..

MVH

Hej!

Okej, då kanske det inte är så farligt ändå att gå från Storulvån... Jag får väl fila lite till på vilken väg jag skall ta men det kan nog bli mitt första alternativ ändå. Att fortsätta till Tänndalen blir en jäkla bit, lite för långt för min del tror jag men man får väl se..om man har tid och vilja så är inget omöjligt..

Japp, jag skall ta och kolla upp bussarna och ev beställa..det är nog smartast!


//Cathrine
 
Re: Re: Glöm inte Flatruet!

cathrine; sa:
Maskrospigg; sa:
Ta bilen via Funäsdalen fram till Ljungdalen.
Faltruet bjudet på oanade vyer. Ett måste!

En annan led är Pilgrimsleden som går från Ljungdalen fram till Nedalsjön, antingen till Helags stugorna eller Ekorrpasset. Otroligt vacker natur och rik blomsterprakt.
Dock inte för tidigt på året, vis av erfarenheten.


Jag har funderat ganska länge på vilken rutt jag skall ta och jag funderar nu starkt på att gå från Storulvåns fjällstation- sylarna- Helagsfjället (nedalssjön) - fältjägarstugan- Ramundberget. Sedan vet jag inte om jag kommer att ta bussen vid ramundberget eller om jag kommer fortsätta till Funäsdalen. Jag är däremot osäker på om jag verkligen skall börja vid storulvån då jag nu det senaste hört lite blandat om den sträckan där. Ett annat alternativ jag har är att börja vid Vålådalen- Gåsenstugorna- Vålåsstugorna- Sylarna- Helagsfjället- Ramundberget... detta sista alternativ känns på något sätt om det blir ett jäkla spring..så jag är mycket osäker. Har du gått dessa rutter isåfall vill jag gärna ha tips på vad du tycker!

Mvh

Cathrine
Ta tåget till Enafors och gå enafors-snasahögarna-sylarna så slipper du storulvåns-eländet. Dock så är det väl en 300-400 höjdmeter upp direkt vid enafors. Brant också längs silverfallet. Gå omvänt som jag gjorde i somras istället. Vi gick från tänndalen (funäsdalen)-ramundberget-fältjägaren-helags-sylarna-snasahögarna-enafors.
En rätt bra tur som var riktigt rolig. Leden mellan ramundberget och funäsdalen var dock rätt lerig. Ingen egentlig sommarled även fast det nu står så på kartan.
Kliv upp på storsnasen,getryggen,storsylen å helags så får du 4 toppkoder också :)
 
Re: Re: Re: Glöm inte Flatruet!

millimeter; sa:
cathrine; sa:
Jag har funderat ganska länge på vilken rutt jag skall ta och jag funderar nu starkt på att gå från Storulvåns fjällstation- sylarna- Helagsfjället (nedalssjön) - fältjägarstugan- Ramundberget. Sedan vet jag inte om jag kommer att ta bussen vid ramundberget eller om jag kommer fortsätta till Funäsdalen. Jag är däremot osäker på om jag verkligen skall börja vid storulvån då jag nu det senaste hört lite blandat om den sträckan där.

Storulvån-Sylarna är en trist tur säger många, men jag tycker inte det är så farligt. Man står ut. :) Och med tanke på hur mycket jag själv skulle vilja gå Storulvån-Ramundberget så vore det klart värt besväret!

Kolla hur bussarna går från Ramundberget innan du åker. Du måste kanske beställa i förväg. I somras åkte jag till Tänndalen, och då fick man åka förbeställd taxi från Funäsdalen till Tänndalen. Det kostade inget utan ingick i min bussresa till Funäsdalen från Sveg. Jag har också hört att exakt samma gäller Ramundberget, dvs man får beställa taxi några dagar innan.

Eller så är det bara att fälla ut tummen å lifta med några glada norrmän som vi gjorde i somras :)
 
Re: Re: Re: Glöm inte Flatruet!

orren86; sa:
Ta tåget till Enafors och gå enafors-snasahögarna-sylarna så slipper du storulvåns-eländet. Dock så är det väl en 300-400 höjdmeter upp direkt vid enafors. Brant också längs silverfallet. Gå omvänt som jag gjorde i somras istället. Vi gick från tänndalen (funäsdalen)-ramundberget-fältjägaren-helags-sylarna-snasahögarna-enafors.
En rätt bra tur som var riktigt rolig. Leden mellan ramundberget och funäsdalen var dock rätt lerig. Ingen egentlig sommarled även fast det nu står så på kartan.
Kliv upp på storsnasen,getryggen,storsylen å helags så får du 4 toppkoder också :)

Jag gick från Ramunberget i slutet på juni och jävlar vad lera det var bitvis. Det är tunggått, speciellt med packning.
 
Vackert kring Sylarna och Helags!

Hej!
Ser att du fått många bra förslag. Tänker du bära med dig tält eller kommer du bo i STF-stugor?

En klassisk rutt är att gå Storulvån-Blåhammaren-Sylarna ev tillbaka till Storulvån eller lägga till Gåsen och sen Storulvån.

Ett annat alternativ som någon varit delvis inne på är Kläppen-Helags-Sylarna-Storulvån. Har du gott om tid så lägg in avstickare till antingen Blåhammaren eller Gåsen.

Jag förslår att du lägger in en vilodag den fjärde dagen. Då kan du bara låta kroppen vila eller ta en topptur med mycket lätt packning om du känner dig fräsch. Lämpliga dagsetapper är mellan STF-stugorna. Mina finaste upplevelser har alltid varit utanför lederna mellan de uppräknade STF-stugorna ovan. Det är skönare att gå på ljungris än att gå på hårdpackad sommarled som i värta fall består av stenskravel. Dock bör du nog köpa ett par damasker om du följer mitt råd, att gå mellan stugorna men utanför leden.

Lycka till! Det är alltid kul att fjällvandra!
Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sillamackan Extra bra tältplats (för barnfamilj) mellan Storulvån och Sylarna? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
andreaze Planerna för nya sylarna Fjällvandring 49
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
Notorious Frepps Sylarna i Juni? Fjällvandring 14
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12
jimtoy Traversera Sylarna? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.