sylarna - topptur i sommar

Går det att ta sig upp på storsylen utan rep, klätterutrustning under sommaren? Vilken väg är det bäst att ta? Räknar med att gå från Storulvån.

Jag gick upp på Lillsylen förra sommaren. Utgick från Sylarnas fjällstation, vilket du också kommer att göra om du kommer från Storulvån.
Inga problem alls att ta sig dit upp utan rep. Valde dock att inte gå vidare över kammen till Storsylen eftersom det började skymma. Såg dock inte så besvärligt ut att gå den sista biten. Nästan all stigning är ju redan gjord när man nått Lillsylen så jag tror inte att ngt rep ska behövas alls från det hållet.
Hade själv tänkt ta Storsylen denna sommaren istället. Tänker inte använda ngt rep denna gången heller. Utgår denna gång från Nedalshytta.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ok, tackar. Jag har inte varit där tidigare så jag vet inte alls hur det ser ut. Läste om syltraversen i en annan tråd och det stod att det krävdes rep för att göra den.

Enkelt

Det behövs alls ingen särskild utrustning för att ta sig upp på Storsylen.

Från fjällstationen går man lämpligen upp mot kammen och förtoppen mellan de båda syltopparna. Vid något ställe kan man behöva ta stöd med händerna bland stenbumlingarna, men någon klättring är det inte fråga om. På nervägen kan man lämpligen ta Lillsylen också.

Vid Sylarnas fjällstation har de en beskrivning hur man lättast tar sig upp på topparna.

oloan; sa:
Läste om syltraversen i en annan tråd och det stod att det krävdes rep för att göra den.

Syltraversen är en lite annan fråga än toppbestigningen. Gå upp på toppen är lätt, det är en skön dagstur från Fjällstationen (som är en dagsetapp från Storulvån).
"Traversen" är när man går hela långa kammen (vid toppbestigning går man upp ungefär mitt på om jag inte missminner mig). Då är det ett eller annat firningsmoment. Har inte gjort den själv, dock.

En alternativ väg (för att slippa den tråkiga leden Sylarna-Storulvån) är att gå från Vålådalen istället. Då är det i och för sig två dagsvandringar till Sylarna, men det är mer varierat och inte så platt.

Finns det någon karta att få tag på, eller är det gamla hederliga lanmäteriets fjällkarta man får förlita sig på?

Fjällkartan duger bra. Du kan inte gå fel, gå bara uppåt:cool:

Jag tror du kan hitta en bra beskrivning om du söker i forumet. (eller så läser du eaglerocks inlägg i den här tråden)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips