Sylarna i Juni?

Hallå hallå. Jag tänkte höra om någon har någon info om hur det kan vara i Sylarna i Juni. Jag har nämligen planer på min första fjällvandring ensam. Jag tänkte gå från Vålådalen till Sylarna och tillbaka. Jag är inte särskilt erfaren fjällvandrare men jag har varit i krokarna runt Vålådalen och Ottsjö med familjen sen jag var liten.

Är juni en vettig månad på året gå den turen? Hur kan det se ut?
 
Jag ser i STF-katalogen för 2011 att Sylarnas Fjällstation öppnade den 18 juni. Övriga fjällstationer och stugor i Jämtland tycks ha öppnat först den 23 juni. Det framgår inte om du tänkt bo inomhus eller tälta, men dessa datum är nog ändå en bra fingervisning om när vandringssäsongen kan anses börja. Om du går före mitten av månaden riskerar du att få gå en hel del på snö, vilket är ok om den bär, annars inte.........

I övrigt kan väl sägas att fågellivet är fantastiskt före midsommar, men blommorna har inte kommit så långt. Snösmältningen kan orsaka höga vattenflöden, som då måste hanteras med respekt. Lycka till!

Hälsn Pelle
 
Jag tänkte endast tälta. Jag får tacka för svar, det lutar åt en augusti vandring istället då. Det var antingen början på Juni eller början på Augusti men jag är så ivrig att komma iväg så jag ville gärna gå i Juni. :)
 
Måste det ena utesluta det andra ;)

Håll lite koll på snösmältningen. Allt beror på hur snabbt snön tinar bort. Kan vara lite kallt i juni. Brukar rekommendera perioden mitten augusti till mitten på september. Minst mygg (inte för att det borde vara några i början på juni heller...) och om man går i senare perioden så får man uppleva när fjället slår över i rött.

/Peter
 
Det är en alldeles förträfflig sträcka du valt ut men jag håller med de andra angående tidpunkten. I juni är det kallt och jämtlandsvädret är inte det bästa i början av sommaren. Från midsommar och framåt ett par tre veckor råder värsta myggperioden. Augisti -september är en fin tid att fjällvandra i.

God tur!
 
Östra Jämttriangeln?!?

Jag tänkte endast tälta. Jag får tacka för svar, det lutar åt en augusti vandring istället då. Det var antingen början på Juni eller början på Augusti men jag är så ivrig att komma iväg så jag ville gärna gå i Juni. :)

Hejsan,

Ett normalår kan man som sagt var räkna med att det är en hel del snö i början av Juni runt Sylarna. Dels ligger ju Sylarna ganska högt, till stora dela över 1000 möh, och dessutom långt västerut där det oftast faller betydligt mer snö.

Men det innebär inte att det är omöjligt att vandra i Jämtlandsfjälen i början av Juni. Jag har själv varit uppe en långhelg runt 8-10 Juni och vandrat runt i Lunndörrsfjällen och det var hur fint som helst. Så ett förslag om du vill upp i början av Juni är att gå den östra "Jämttriangeln", dvs Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörrsstugan och sen tillbaka till Vålådalen. Har du extra tid är det en mycket fin avstickare att gå igenom någon av Lunndörrarna och vandra en bit på sydsidan av Lundörrsfjällen.

/ Stefan
 
Hej,

Enligt uppgift skall det vara rätt rikligt med snö i år och därför kanske man bör ha någon vecka i marginal om det är så att man vill vandra på sommarunderlag i relation till normala förhållanden.

Vi planerar en bestigning av syltraversen i andra helgen under juni. Det är svårbedömt hur mycket snö som ligger kvar i massivet. Är det någon här som kan tänkas ha vidare insikt i denna fråga?
/Tobias
 
Det är mer snö än vanligt i Jämtlandsfjällen. Här går vi fortfarande på tur med skidor och kommer nog göra det minst en vecka till. Personligen skulle jag inte ge mig ut före midsommar. Visst, det lär gå men räkna med blöt terräng och en hel del bök.

Mullfjället igår:
 

Bilagor

  • PICT2171.jpg
    PICT2171.jpg
    19.3 KB · Visningar: 1,915
Syltraversen

Hej,

Kapar av tråden lite, även om det är fortsättning på samma ämne. Det såg ju ut att vara en del snö kvar även för en vecka sen. Men undrar hur snabbt det kan smälta om man försöker sig på syltraversen 8-11 juni? Kammen lär väl ha en del snö men borde väl inte vara oforserbar eller lika seriös som en vinterbestigning? Stegjärn och alpinyxa antar jag är givet oavsett på kamvandringar.
 
Hej allihopa!

I helgen var jag i trakterna av Storsnasen på säsongspremiär på skidtur.

Jag blickade ut mot sylarna och kan säga att det var en hel del snö kvar som tidigare nämnts i tråden. Så om man tänkt göra turen i juni, kan skidor vara en bra idé. Om man nu tar sig fram till området dvs. Räkna med en rejält blöt tur och i värsta fall har inte snön satt sig utan är bottenlös.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Fan också! Jag hade också funderingar på Sylarna i Juni, men vill ju inte ha en massa snö och skit. Det får väl bli Sörmlandsleden istället. Tråkigt, men snöfritt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
TommyWin Sylarna i juni Fjällvandring 11
spiffa Vandring i Sylarna 8-11 juni? Fjällvandring 3
anton_karlsson_78_yahoo.se Sylarna i juni? Fjällvandring 2
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
JohannesA Samåkning/vandring Åre/Sylarna i början av augusti?? Fjällvandring 0
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Kodiaken Runda Sylarna Fjällvandring 2
kpn Från Nedalshytta till Sylarna med barn Fjällvandring 4
Onesport Tips runt Sylarna Fjällvandring 2
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
andreaze Planerna för nya sylarna Fjällvandring 49
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
greendanger Död funnen vid Sylarna Fjällvandring 7
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
eliaz Myggsitationen i sylarna nu? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
MarieJ Kortare, lättillgänglig fjällvandring, helst inte Sylarna...? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.