Sylarna -Helags

Hejsan!

Jag tänkte vandra från Sylarna mot Helags i sommar och undrar lite över ett vägval.
Jag har studerat kartan lite och funderar på att gå väster om Helags och Kungsleden. Om man går ifrån Ekorrdören och västerut och sedan följer Sylsjön mot Helags så är min ide att vika av in mot Helags innan man kommer ner och rundar Predikstolen. Enligt kartan så går det ett vattendrag (dalgång??) från Sylsjön, nästan vid den sydöstra änden upp mot glaciären. Kan man vandra över här och komma över till Helagsstugorna eller måste man vandra ner runt Predkstolen och uppåt igen mot stugorna?

Jag är jättetacksam för svar...

Mvh Juve

Juventus88; sa:
Enligt kartan så går det ett vattendrag (dalgång??) från Sylsjön, nästan vid den sydöstra änden upp mot glaciären. Kan man vandra över här och komma över till Helagsstugorna eller måste man vandra ner runt Predkstolen och uppåt igen mot stugorna?

Jag tvivlar på att vattendraget rinner uppåt. ;)

Jag tittar på kartan hemma - dalgången verkar inte gå genom hela fjället, utan bara en bit in. Det ser dessutom ganska brant ut både uppför och nerför. Det kan säkert gå att ta den vägen, men om du gör det för att vinna tid eller slippa några onödiga höjdmeter så är det nog minst lika bra att gå runt Predikstolen.

Själv har jag bara varit öster om Helags, så jag har ingen större koll på terrängen på andra sidan.

Nu har jag inte varir vid sylsjön men jag har varit uppe på Helags.

Du kan säkert gå igenom dalgången om du orkar. Men du får nog räkna med en kraftig tidsförlust. Det blir många höjdmetrar och terängen är tuff med klippblocksterrång. Jag förstå inte riktigt varför du tänkt ta dig över där? Stigarna i fjällen är ju ofta konstruerade på så sätt att de är den bästa vägen.

Genvägar är bara senvägar. :)

crazy; sa:
Jag förstå inte riktigt varför du tänkt ta dig över där?

"Because it is there" (Mallory) Att gå variationer på leder är kul, ger vandrigen lite krydda, sist jag var i Jämtland gick jag långa sträckor på ryggar som var parallella med leden, passade på att bestiga Bunnerstötar, o s v.

Per

Almgren

Avstängd
Glaciären ligger ju på andra sidan fjället. Dvs vattendraget har inget med glaciären att göra.

Jag har gått i den dalfgången, och fortsatte sen mellan helags och predikstolen.

Passet du skulle sikta på ligger väl på 1500-metersnivån, och mitt synminne säger mig att det är säkert görbart, men brant. Det är dock några år sedan jag var där.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Juventus88; sa:
Precis som Per säger så är ju njutningen med fjället "det orörda" och så är oxå tanken med denna gir...

Vad jag kommer ihåg så är den vägen du tänkt gå inte direkt någon njutning. Men om du tycker om strapatser och att klättra på sten så blir det nog kul. På norra sidan kan man åka nedför glaciären så ta med dig något halt. Min rekomendation är dock att välja väg när du är där. Själv så brukar det aldrig bli som jag planerar då jag tycker om spontana vägval som baserar på vilket väder det är bland annat. När jag besteg Helags så snöade det ganska kraftigt vilket nog inte är det roligaste om man skall upp i området med packning.
[Ändrat av crazy 2004-03-17 kl 17:46]

Om du väl ha tagit dig upp på de 1500 metrarna som passet ungefär är på så måste du ju också nå toppen av Helags om du inte har varit där tidigare! Hitta lådan och skriva i loggboken.
Det är en häftig utsikt då det är ganska låga toppar runt omkring vid klart väder så blir det en sikt på uppemot 20 mil. De två gånger som jag har besökt Helags topp så har jag bara gjort det genom att gå upp längs den nordöstra kammen norr om glaciären. Jag har utgått från Helagsstugorna. När ni passerar passet så blir det ganska brant, antagligen i brantaste lagret med hänsyn till att ni bär full packning om ni nu ska följa höjdkurvorna på sidan av kammen. Kanske får ni söka er uppåt toppen för att slippa det allra branstaste av kammen för att sedan gå på kammen som sakta men säkert leder er ner mot Helgsstugorna. Det kommer att krävas mer energi och det kommer att ta längre tid än en rundning av Helags men visst är det en utmaning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips