Helags -Nedalshytta -Sylarna

Sitter och smider planer inför vintern och funderar på vägval från Helags till Nedalshytta. Eftersom jag gått Helags -Nedalshytta -Sylarna den vanliga rutten tidigare, så funderar jag på att runda Helagsmassivets sydsida och följa Sylsjöns östra strand norrut mot Nedalshytta i Norge. Jag räknar med en tältnatt/snöbivack halvvägs, då det vägvalet blir betydligt längre. Har någon här på utsidan någon erfarenhet av den sträckan/leden?

En del av sträckan i alla fall.

Hejsan,

Skidade den första delen av din föreslagna rutt (baklänges..) påsken för 4.5 år sedan. Vi kom från nordöst och rundade Helagsfjället på västsidan. Slog upp tältet precis norr om Predikstolen med förhoppningen att det skulle vara möjligt att ta sig upp på Helags topp väster ifrån nästa morgon, men vädret ville annorlunda.

Så vi skidade då precis väster om predikstolen och vidare ner till leden som går längs Sylsjön. Följde sen denna fram till T-korsningen Helags/Fältjägarhyttan där vi svängde norrut mot Helags.

Turen i sig är inte mycket att orda om, förutom att det av naturliga skäl är ganska platt. Däremot var det näst intill oändlligt mycket skotrar ute och körde....men det var ju under ett påsklov som sagt var.

Men om målet är att tälta / gräva snöbivack hade jag nog val att svänga av leden efter Predikstolen och tagit mig upp på den långsträckta "åsen/bergsryggen" som sträcker sig rakt mot Nedalshytta från Helagsfjället, dvs precis den vägen som vi kom. Utsikten uppe från bergsryggen är helt magnefik OCH man slipper skotrarna!!!

/ Stefan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tack för input. Sitter nu ock kollar kartan. Funderar på att vinna så mkt höjd som möjligt genom att gå så nära Predikstolen som möjligt och gå öster om Njåemeletjaerhvie. Måste vara en fantastisk utsikt där ifrån.

Jo....

Hej igen,

Har förvisso inte varit uppe på själva Njåemeletjaerhvie, men väl Västra Helagsskaftet och kan intyga att i fint väder är utsikten verkligen fantastisk!

Ett annat litet tips i närområdet, om man kan tänka sig en lite längre omväg, är att fortsätt mot sydväst från Sakristian mot Bullfjället/Skardsfjella och vika norrut därifrån. Har varit i det området på sommaren och det är väl värt ett besök.....inte många som tar sig dit, så man får (i alla fall på sommaren) fjällen i princip för sig själv.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips