sylarna-helags genom ekorrdörrn

Tjo, ny här men läst mycket av alla de gottiga diskussioner som finns.

Ni som har koll på Helags, om man skulle vilja gå från Sylarna till Helags och inte gå motorvägen, kan man ta sig från ekorrdörren till helags eller leden på smidigt sätt?

/K

Tjo, ny här men läst mycket av alla de gottiga diskussioner som finns.

Ni som har koll på Helags, om man skulle vilja gå från Sylarna till Helags och inte gå motorvägen, kan man ta sig från ekorrdörren till helags eller leden på smidigt sätt?

/K

Det är ingen motorväg. Förstår inte vad som är problemet med att stöta på några andra på samma led. Det finns en led Från Ekorrdörren som går längs med Sylsjön och vidare mot Helags men det är klart längre väg. Vet inte alls hur den är men den "normala" leden är i alla fall jättefin.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är ingen motorväg. Förstår inte vad som är problemet med att stöta på några andra på samma led. Det finns en led Från Ekorrdörren som går längs med Sylsjön och vidare mot Helags men det är klart längre väg. Vet inte alls hur den är men den "normala" leden är i alla fall jättefin.

Motoväg är i mina ögon ett kul uttryck för en upptrampad led med stora chanser att möta andra...

Varför jag frågar är att jag vill se omgivningarna runt ekorrp. Men tid finns inte att gå annan väg, så åter till frågan hur är etappen mellan ekorre o helags/ led

Det kanske är blött längs vinterleden mellan Ekorrdörren och Mieskentjakke men om jag tvunget skulle behöva gå där så skulle jag gå till där leden från Sylarna mot Ekorrdörren viker 90 grader höger ner mot Ekorrpasset, och där istället fortsätta österut rakt mot Mieskentjakke (rakt över tjärnen vid 982 möh). Sedan kan du ju skriva ett inlägg här på Utsidan när du kommer hem så att det finns dokumenterat för nästa person som söker :)

Kom hem igår från en tur där vi bl.a gick från helags till ekorrpasset vi gick oledat den biten och det var inga problem, kanske något blött men inte allt för farligt.

Andra hållet

Hej!
Har gått andra hållet utan problem. Från Helags via Ekorrpasset, över Bandaklompen och upp över Sylarna från norska sidan. Har inte tillgång till karta nu men vill minnas att det var så.

// Lelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips