Sy tryckknapp i ärm regnjacka

Kan jag sy in tryckknapar i ärmarna på min regnjacka utan att det börjar läcka in?
Har ni några andra tips som är bättre kanske 😊
Det finns en liten resår på ärmen, men den räcker inte till. Ärmen faller ner även handen.
0E5A128E-31DF-49A3-BB2F-F20D5BB4334B.jpeg
 
Kan jag sy in tryckknapar i ärmarna på min regnjacka utan att det börjar läcka in?
Har ni några andra tips som är bättre kanske 😊
Det finns en liten resår på ärmen, men den räcker inte till. Ärmen faller ner även handen.

Spontant funderar jag på om det är ett så stort problem om det läcker lite i ärmslutet?
Själv blir jag alltid blöt en liten bit in på underarmen/slutet på ärmen oavsett hur tät min regnjacka är. Det brukar bero på att dels man har något långärmat under jackan som sugen in lite vatten och dels på att man rör armarna så att det då och då rinner in lite vatten från handen. Det här gäller särskilt om jag är ute en längre stund.

Villa du ha knappen för funktionen så sätt dit den, lite läck kanske det blir men funktionen i knappen kanske överväger för dig?
 
Jag hade använt kardborre, eller ett "sliplock"-spänne med band, typ som Klättermusen har på Rimfaxe (bilden). Lättare att reglera med handskar. Vill man ha tätt när man sytt är det bara att täta sömmarna sen. Shelby i Oulu har mycket material för friluftsprojekt.

1669297862638.jpg
 

Bilagor

  • 1669297862638.jpg
    4.4 MB · Visningar: 63
Tryckknapp som nitas dit och om du tycker att du behöver sömtätningstape på baksidan. Eller sy om lite med nytt resårband eller tajtning av det befintliga.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.