Sy repsäck?

Jag funderar på att sy en repsäck med ett bärsystem som på en liten ryggsäck. Är det ngn som har sett, gjort eller tänkt på en sådan tidigare? Ni som använder repsäck, kan ni tipsa om vilka detaljer ni tycker är bra och vilka ni har saknat och så där. Hur stor bör en repsäck vara för att bekvämt få plats med ett fullängds enkelrep ?

Hälsningar David

Hej!

Jag har använt två typer av repsäckar.

- En av typen ihoprullningsbart skynke med endast en axelrem (Beal). Funkar bra till att skydda repet från marksmuts. Inte bra att bära. inte bra att förvara annat i.

- En som jag tycket betydligt bättre om, den var hemmagjord eller möjligtvis av något gammalt udda märke. Ska försöka förklara. Den bestod av ett rektangulärt tygstycke ca. 50 x 60 cm. Längs långsidorna satt det ett delbart blixtlås och längs kortsidorna var det kanaler med repsnöre och snörlås i.
Man la repet på tyget, zippade ihop blixtlåset och drog åt snörlåsen, vipps har du en "smällkaramells-liknande" ryggsäck. Enkla bärremmar satt monterade på utsidan. Funkade bra att bära och för andremannen att ta med typ. vatten och sandaler i. Nackdelen är mindre tygarea att skydda repet från marksmuts med.

Själv har jag tänkt att ta en gammal skabbig 30 l ryggsäck och sprätta upp och montera blixtlås i för att få samma funktion som ovan men slipper lägga tid på bärsystemet.

/Nils

nils2; sa:
Själv har jag tänkt att ta en gammal skabbig 30 l ryggsäck och sprätta upp och montera blixtlås i för att få samma funktion som ovan men slipper lägga tid på bärsystemet.

Varför kommer du med denna idé nu??? Jag går också och funderar på att sy en repsäck, men jag kastade min gamla Climber 35:a för nån månad sen eftersom den var totalt utsliten i botten (lagad 4 ggr). Ännu en gång lär man sig att man ska ALDRIG KASTA NÅGOT, det kan mycket väl komma till användning senare... Nåväl, får väl sätta mig och sy i alla fall, ATTANS!

/ Nicke

sy repsäck

Ok, tack för det. Ungefär hur stor (i liter) bedömer du att den som funkade bra var ? Var den ungefär som en "vanlig" packpåse för ramryggsäck, 30 l (Alaska, Skarja m.fl.) Större? mindre? Bör man använda komp.remmar för att få en stadig säck, eller funkar det ändå? Vad tycker du om vadderad ryggplatta, bör man behålla både den och bärremmarna från den slaktade ryggsäcken eller räcker det med remmarna?
//David

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Repsäck, Häggsta Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg