• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Svullna ögon

Varje gång jag är ute på vandring, så svullnar mina ögon JÄTTEMYCKET. Det är väl egentligen inga problem förutom att det är trist att hela tiden se ut som en gris. De är svullna från andra dagens morgon och hela tiden ända fram tills jag varit hemma igen i ett par dagar.

Är det någon annan som brukar drabbas av samma sak, och vet vad det beror på? Funderar på om det är att jag sover på för hårt underlag.

Marie.
 
mbewe; sa:
...Är det någon annan som brukar drabbas av samma sak, och vet vad det beror på? Funderar på om det är att jag sover på för hårt underlag...

Testa och sov på samma underlag hemma i ditt rum i några dagar. Samma problem? Men jag är dock ganska övertygad om att det borde vara allergi av något slag..

hoppas det löser sig.

/Sohrab
 
Jag och mina två vanligaste vandrarkollegor vaknar ofta med svullna ögon. Vi ser ut som tvättäkta kineser allihopa. Under dagen går svullnaden tillbaka och jag tror inte att det beror på allergi.

Då jag inbillar mig att det enbart inträffar under kalla tältnätter tror jag att kylan på natten ger svullnaden, fast jag vet inte...

/ Jonas
 
mbewe; sa:
Varje gång jag är ute på vandring, så svullnar mina ögon JÄTTEMYCKET. Det är väl egentligen inga problem förutom att det är trist att hela tiden se ut som en gris. De är svullna från andra dagens morgon och hela tiden ända fram tills jag varit hemma igen i ett par dagar.

Är det någon annan som brukar drabbas av samma sak, och vet vad det beror på? Funderar på om det är att jag sover på för hårt underlag.

Marie.

Liten mer svullen i nyllet kan man nog vara på morgonen när man är på vandring. Det går normalt sett över efter en stund.

Om ögonen är svullna hela tiden, beror det på var/hur du sover? Hårt underlag tror jag inte på (sover du med ansiktet tryck i underlaget? :) ). Eller andra miljöfaktorer? Allergi låter ju som en mycket möjlig orsak. Som tidigare nämnts, prova sova på samma sätt hemma, i samma sovsäck/kläder/kudde etc. Har du nån mat med dig som du bara äter på vandring? Om ja, pröva äta den hemma och se vad det kan få för effekter. Några andra kläder eller prylar som du inte tål? Gå igenom hela utrustningen. Det är ju inte roligt att se ut som en gris i ansiktet.

Men för att citera Anton, Emils pappa: "Rolitt å rolitt, grisar sa ente ha rolitt!"

/Håkan
 
Det verkar ändå som om problemet känns igen, även om jag kanske drabbas värre än andra.

Jag är inte allergisk, en allergisk reaktion innebär ju också att ögonen kliar och rinner och det gör de inte.

Med att "ligga på för hårt underlag" tänker jag att man hemma har det mjukt och gott om plats, och att man därför vänder på sig när det börjar bli obekvämt i en ställning. Ute så vänder i alla fall inte jag på mig i onödan, och att det kan innebära att det blir som "blodstockning" i kroppen. Inte vet jag... (men det är i alla fall en bra argumentation för mig att rättfärdiga ett inköp av ett svindyrt lyxliggunderlag). Kanske kan kalla nätter ha med saken att göra också, men jag tror inte det. Hemma sover jag väldigt ofta på balkongen, både när det är varmt och kallt, och då får jag inga problem - då sover jag på vanlig, mjuk hemmamadrass.
 
mbewe; sa:
Inte vet jag... (men det är i alla fall en bra argumentation för mig att rättfärdiga ett inköp av ett svindyrt lyxliggunderlag).

Du behöver alltså lite mentalt stöd för att köpa nya prylar... I så fall skulle jag nog rekommendera ett självuppblåsande och riktigt dyrt Thermarest-liggunderlag. :cool:

/Håkan
 
Precis vad jag tänkte. Luxury Edition. Blir ju lite misslyckat om det visar sig att jag ändå ser ut som ett gristryne, men det är en hanterbar risk - jag lär ju sova skönare i alla fall...

Marie.
 
Tja...

För egen del så brukar jag få svullna ögon när jag sover och det är kallt ute. Samma liggunderlag, olika utomhustemperatur.
 
Dunsäcken kanske? Kanske mögel, kvalster eller nåt annat i den som du inte tål. Har du använt samma säck för att slagga på balkongen? Det händer att ögonen kan bli svullna av allergi utan att det kliar eller besvärar i övrigt. (Har själv hösnöva) Jarl.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.