Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar?

I och med att du inte har erfarenhet sedan innan, så skulle jag rekommendera ett område med stugor och leder. Detta även om du gör en tält-tur utanför ledsystemen. Då har du något att falla tillbaka på. Lätt hänt att man blir dyngsur, eller något går sönder, eller man blir sugen på godis eller bara vill träffa folk....

Sedan vilket område du ska planera för är upp till dig, men några saker:
Jämtland: enkelt. Brett ledsystem, men även lätt att komma ifrån. Finns utmaningar trots det. Bra mobiltäckning med telia. Bra nybörjarområdet, men även för mig som hållit på ett tag har det sin speciella charm.
Abisko-Nikkalokta: spektakulärt. Finns stora möjligheter att hamna i trubbel på diverse ställen. Men bra ledsystem och stugor, om man vill.
Sarek: Här är du själv, och har alla möjligheter att hamna i trubbel...

Och sen finns det fler ställen... Men börja med att fundera på hur utsatt du vill vara första gången.

//Peter
 
Finns det någon speciell anledning till att du begränsat din fråga till Sverige? Med Uppsalatrakten som utgångspunkt skulle jag nog tycka att det närmsta "spektakulära" och samtidigt lagom nybörjarvänliga fjällområdet vore Jotunheimen med omnejd.
Märkta leder och stugor som backup, men inget som hindrar att man går med tält och tar så mycket egna vägar som man har kunskap och lust till. Lätt att komma till bra utgångspunkter, t ex Gjendesheim med snabbuss från Oslo.

Lite mindre "spektakulärt" men också väldigt vackert är det i stora delar av Skarvheimen, dit du kommer ännu lättare med Bergenbanan, dvs kan åka tåg hela vägen hemifrån (tågsträckan i sig är en fin upplevelse).

Du kan söka i bl a detta forum och få tips på en hel del trevliga flerdagarsrutter i dessa och andra norska fjäll, men börja gärna med att skaffa en karta och spåna/fantisera själv - det blir roligare och de tips från andra man också tar till sig blir mer meningsfullt förankrade.

För mig som bor i södra Sverige är dock det närmaste "spektakulära" bergsområdet Höga Tatra :).
Räknat i restid är det nog det för dig också: en dryg timme lågprisflyg Stockholm - Krakow och två timmar buss. Det är dock nationalpark = tältförbud + påbud att hålla sig till märkta leder (åtminstone om du inte kan hävda att du är klättrare). Å andra sidan är det got & billigt öl i stugorna - och du slipper myggen ;).
 
En vandring i de svenska fjällen kan bli en fin upplevelse! Här på Utsidan är vi många som återvänder år efter år och delar med oss av upplevelser och erfarenheter. Så välkommen i gänget, det är bara att börja planera. Läs gärna "Fjällboken" av Claes Grundsten och kolla fjällkartan på kso2.lantmateriet.se. Papperskartan köper du i bokhandeln eller på nätet.

Jag instämmer i Peters synpunkt att det är klokt att hålla sig till en rösad led med stugor, spänger och broar, vare sig du tar med tältet eller inte. Packningen blir förstås tyngre med tält, men friheten ökar ju betydligt. Många stugor har proviantförsäljning, bra att veta om du inte vill bära för tungt.

Om du söker spektakulära fjäll, och med detta menar höga branter och djupa dalar, tycker jag också att du ska gå sträckan mellan Abisko och Nikkaluokta, gärna varianten via Nallo och Vistas. Färdriktningen spelar ingen roll. Det tar ca 8 dagar. Jag tycker tiden från midsommar fram till mitten av juli är bäst, men även de två första veckorna i september är fina. Däremellan kan det bli trångt i stugorna, men du möter bara trevliga människor!

Ett alternativ är att gå Padjelantaleden mellan Ritsem och Kvikkjokk, i valfri riktning. Här är inte fjällen så höga och branta, men det är obeskrivligt vackert. Räkna med 10 dagar plus någon reservdag.

Lycka till önskar Pelle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.