Sveriges farligaste friluftsområde?

Liksom andra som svarat tror jag att aktiviteten är viktigare för farligheten än platsen. Och jag tycker inte att friluftsliv kan ses som speciellt farligt, undantaget base-jump och liknande extremer.

Likväl vill jag lansera vedbacken som en farlig plats. Jag föreställer mig att det är många som sågar eller hugger sig i olika extremiteter varje år och får uppsöka sjukvård. Var i landet det finns flest vedbackar per innevånare (eller utövare) har jag ingen aning om.
 
Jag vet inte hur omdrunkning.se gjort sin kontroll i socialstyrelsens register men det ges ut en allmän rapport om det här med olyckor vartannat åroch det är rapportern "olyckor i siffror 2007" från Räddningsverket. Den grundar sig på statistik från socialstyrelsen, SLS, räddningstjänstens insatsrapporter, polisens registreringar etc etc. Ni hittar den på http://www.raddningsverket.se/Shopping/pdf/23434.pdf . På sidan 171 i bilaga 1 finns antalet omkomna i drunkningsolyckor 2003, och det är 144. Detta är för mig den mest sanna siffran. Som ni ser är det tre års eftersläpning och den bygger på socialstyrelsens siffror.

243 är väldigt högt och för mig ett mysterium var den siffran kommer från, 134 är då den okalibrerade siffrorna främst från räddningstjänsten och ambulansen.

I den rapporten finns även andra rubriker som "stark kyla" eller "Djur, insekter och giftga växter" som kan vara friluftsinspirerade :)

/Martin

Att det kan finnas olika siffror är inte så förvånande i sig. T ex kan någon få hjärtinfarkt i vattnet och hur man skall ange dödsorsaken i det fallet är i varje fall för mig inte så självklart. 134 eller 144 låter som en rimlig diskrepans men inte 134 respektive 243.

Thure
 
Men din tråkmupp, friluftsliv ska vara xxxtremt och farligt!

Hmm... nu när du påminner mig så kommer jag ihåg att det fanns såna tankar förr i tiden. Extremsport, multisport, franska asketer i färgglada tajts som sprang uppför berg och kräktes. Men jag trodde att det var nåt som reklambyråer hittade på för att folk ännu inte hade insett att man kunde använda lätta prylar till helt vanligt tråkmuppsfriluftande ;)
 
Zebrasjukan

Jag läste rätt så nyligen i någon tidning om hur många fler fotgängare som blivit ihjälkörda på våra övergångställen, sedan den nya lagen om utökad väjningsplikt vid obevakade övergångsställen kom till någon gång år 2000. Och antalet bilister som blivit påkörda bakifrån då dom stannat vid ett övergångställe hade visst också ökat markant sedan den nya lagen kom till, men där är nog statistiken mindre tillförlitlig.

Av mina barndomskamrater/skolkamrater kan jag minnas att 4 st inte hann bli ens 20 år.
2 drunknade i samband med bad (vid 10 resp 18 års ålder) och 2 st omkom i trafikolyckor (i bil) också det vid olika tillfällen.

Per
 
Hmm... nu när du påminner mig så kommer jag ihåg att det fanns såna tankar förr i tiden. Extremsport, multisport, franska asketer i färgglada tajts som sprang uppför berg och kräktes. Men jag trodde att det var nåt som reklambyråer hittade på för att folk ännu inte hade insett att man kunde använda lätta prylar till helt vanligt tråkmuppsfriluftande ;)

Kopplar också alltid ihop franskt friluftsliv med tajts. Speciellt deras klättrarmode från 90-talet är fruktansvärt. Folk har väl inte (som tur är) insett att lätta saker kan användas till vanligt svenne-coconut-friluftsliv, då hade vi ju inte behövt lättviktsscientologin? (ojoj, den diskussionen behövs inte här). Frågan är om hurtfriluftslivet i tights är mer farligt än det vanliga fulfriluftslivet.
 
dum fråga får dumma svar

Har lite svårt att förstå din fråga och framför allt vitsen med din frågeställning. Tror att det är vettigare att prata om vilken typ av aktivitet som är "farlig". jag skulle tro att skoteråkning och pimpelfiske på vårisar är de aktiviteter som skördar mest dödsoffer, om det nu är det som är definitionen av "farligt". Om du vill ha lite "vardagsaedge" är det väl bara att hoppa i Stockholms ström en lagom kall dag i februari.
 
Har lite svårt att förstå din fråga och framför allt vitsen med din frågeställning. Tror att det är vettigare att prata om vilken typ av aktivitet som är "farlig".

Hm? För det första är väl frågan inte särskilt komplicerad ("säg nånstans i fjällen där många dör" typ), och för det andra så har frågan nog mer med nyfikenhet än med "vettighet" att göra.
 
Stavgång!

Det måste vara stavgång!

"Personen bragdes om livet med ett skarpt föremål som stacks in med stor kraft." När får vi se någon brittisk kommisarie utreda ett stavgångsmord?

Skämt å sido. Tänk på alla som tar i lite för mycket eftersom att de hört att stavgång inte är så farligt. Har själv tagit hand om "Agda 86" som fallit och brutit höften samt "Sven-Olof 92" med hjärtbesvär.

(Dessutom skapar de ångest hos alla andra som inte är ute och stavgår. Den kollektiva svenska skulden om att frilufsa sig mer slår till med full kraft och pang! Hjärnblödningen är ett faktum ;) (Har tre pensionärspar som är ute och går varje morgon när jag cyklar till skolan vid 0630. Om jag vore pensionär så skulle jag ta sovmorgon istället. Men, men...))
 
Hm? För det första är väl frågan inte särskilt komplicerad ("säg nånstans i fjällen där många dör" typ), och för det andra så har frågan nog mer med nyfikenhet än med "vettighet" att göra.

Un point! Verkar som vissa inte har någon känsla för ironi, om man läst igenom tråden skulle man se att tonen inte är så allvarlig. Dessutom skulle jag aldrig bada i sthlm ström, inte nånstans i sthlm för den delen! ;)

För övrigt borde också snöskottning vara ganska farligt, det är väl ganska mkt gubbar som tar i för kung och fosterland och sedan börjar pumpen kärva. Men det är inte så mkt friluftsliv över det.

Karolina, stavgång hade jag helt sett över. Det är sjukt att pensionärerna masar sig upp så tidigt, vad driver dem till det egentligen? (förutom små blåsor möjligtvis)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.