Sverigeritten 2022 treriksröset-smygehuk

Jag och en kompis planerar att rida genom hela Sverige nästa år. Vi börjar vid treriksröset och rider söderut. Vi tänkar att vi ska rida mitt i landet.
vi har inte bestämt oss om vi ska börja i maj(i snö) eller om vi ska börja i aug (och få regn hela hösten)
fördel med start i aug: inte lika många insekter, lättare att ta sig fram i norr. Nackdel: väder + mat(gräs) till hästarna.
fördel start i maj: bättre väder, längre ljusa dagar, mat(gräs) finns till hästarna. Nackdel: snö i början, insekter.
Kom gärna med input om
har ett gäng frågor jag tänker att någon kansje kan svara på:
Hur tar man sig lättast till treriksröset med häst?
När börjar insektssäsongen på olika ställen i Svergie? Går det att välja vägar där det är färre insekter och på då vis undkomma de värsta svärmarna?
När kommer den första snön i norr?
När börjar det bli grönt i norra Sverige?
tack för svar
 
Nu har jag inte personlig koll, men detta låter riskabelt. Våren & barmark kommer dit lite olika tider varje år, mellan treriksröset och Kiruna, och området är ökänt för mkt mygg på sommaren.

Så gissar igen. Starta i Aug och hoppas att ni hinner undan vintern :) Det finns säkert någon som kan berätta mer.
 
Nu har jag inte personlig koll, men detta låter riskabelt. Våren & barmark kommer dit lite olika tider varje år, mellan treriksröset och Kiruna, och området är ökänt för mkt mygg på sommaren.

Så gissar igen. Starta i Aug och hoppas att ni hinner undan vintern :) Det finns säkert någon som kan berätta mer.
Vi tänkte inte ta nordkalottleden utan rida fram och tillbaka från kilpisjärvi/E8 och sedan följa E8 till Kuresuando. Tänker att snön hålls undan där. Dock ska vi ändå ta oss fram till treriksröset vilket är i terrängen. Är snön hårt packad så den bär bör det inte vara några problem. Är den lös så kommer det vara jobbigt/ta tid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.