Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sverigeleden eller cykelspåret
- Trådstartare jultomten
- Start datum
Jag har ofta undrat varför sverigeleden går som den går. Flera gånger har sverigeleden varit dragen på väger med mycker biltrafik trots att det finns alternativ i prinsip parallellt. Cykelspåret verkar lite vettigare draget. Har bara cykelsemestrat i Götaland och Roslagen här i Sverige.
Sverigeleden och cykelsemstring har diskuterats förr, prova sökfunktionen. Om du ställer mer specifika frågor får du nog fler svar.
Sverigeleden och cykelsemstring har diskuterats förr, prova sökfunktionen. Om du ställer mer specifika frågor får du nog fler svar.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ingen led är perfekt
Ambitionerna hos ledutstakarna är personliga.
Cykelspåret är enligt mina erfarenheter / fördomar ofta lite rakare stakad och större vägar men ibland är det tvärtom. Ofta svårt att hitta genom större städer och förorter utan karta trots att Svergeleden har mycket skyltar.
Sista 20 åren har en hel del cykelbanor tillkommit kring tätorter och kanske kan man dra lederna bättre idag än när de tillkom. Kommunerna har resurser för att bygga cykelvägar. Cykelsällskapet och Cykelfrämjandet kan bara utnyttja vägar som redan finns och då blir det ett "lapptäcke".
Att välja en egen rutt undvikandes låga vägnummer är ofta väl så bra som att följa en led som ju ofta inte går som man själv önskar.
Vad jag som racercyklist och Inlinesåkare efterlyser är kartor där vägytan framgår. Grusvägar kan vara helt oframkomliga om man färdas med Inlines.
Thure
Ambitionerna hos ledutstakarna är personliga.
Cykelspåret är enligt mina erfarenheter / fördomar ofta lite rakare stakad och större vägar men ibland är det tvärtom. Ofta svårt att hitta genom större städer och förorter utan karta trots att Svergeleden har mycket skyltar.
Sista 20 åren har en hel del cykelbanor tillkommit kring tätorter och kanske kan man dra lederna bättre idag än när de tillkom. Kommunerna har resurser för att bygga cykelvägar. Cykelsällskapet och Cykelfrämjandet kan bara utnyttja vägar som redan finns och då blir det ett "lapptäcke".
Att välja en egen rutt undvikandes låga vägnummer är ofta väl så bra som att följa en led som ju ofta inte går som man själv önskar.
Vad jag som racercyklist och Inlinesåkare efterlyser är kartor där vägytan framgår. Grusvägar kan vara helt oframkomliga om man färdas med Inlines.
Thure
Re: Ingen led är perfekt
En KAKs bilatlas som man slaktar och använder som lösblad brukar funka. Dom tjocka röda vägarna är alldeles för trafikerade och dom röda trådsmala är oftast grusvägar. Gula vägar är nästan alltid bra cykel- och inlinesvägar.
Vad jag som racercyklist och Inlinesåkare efterlyser är kartor där vägytan framgår. Grusvägar kan vara helt oframkomliga om man färdas med Inlines.
Thure
En KAKs bilatlas som man slaktar och använder som lösblad brukar funka. Dom tjocka röda vägarna är alldeles för trafikerade och dom röda trådsmala är oftast grusvägar. Gula vägar är nästan alltid bra cykel- och inlinesvägar.
cykelstina; sa:Jag har ofta undrat varför sverigeleden går som den går. Flera gånger har sverigeleden varit dragen på väger med mycker biltrafik trots att det finns alternativ i prinsip parallellt. Cykelspåret verkar lite vettigare draget. Har bara cykelsemestrat i Götaland och Roslagen här i Sverige.
Sverigeleden finns inte i Roslagen, så där är det Cykelspåret som gäller. Jag har bara kört biten mellan Stocksund och Arninge. Den var rätt uselt skyltad vid Hägernäs men annars bra.
Sverigeleden går längre inåt land och är riktigt trevlig när man kommer norr om Märsta.
Sverigeleden mellan Märsta och Vårby är bitvis lite stökig, och det finns i dagsläget bättre sätt att ta sig förbi Stockholm tycker jag.
Jag har också kört Sverigeleden mellan Katrineholm och Falköping och tycker den är trevlig. Varning dock för att det är en del grusväg mellan Katrineholm och Askersund.
Jag antar att Stinas klagomål på Sverigeleden handlar om sträckor söder om Falköping.
MC-karta
En polare som har MC tipsade om denna MC-karta http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147801344 Det framgår vilka vägar som inte är lämpliga för MC-körning och de lär inte heller vara lämpliga hoj utan motor
En polare som har MC tipsade om denna MC-karta http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147801344 Det framgår vilka vägar som inte är lämpliga för MC-körning och de lär inte heller vara lämpliga hoj utan motor
Hej,
Cyklade i princip uteslutande längs Cykelspåret sträckan Ystad-Stockholm för ett par år sedan. Jag ville hålla mig nära kusten och då var Cykelspåret ett bra val tyckte jag. Mestadels bra beläggning och rel. trevliga vägval. Vissa sträckor går längs grusvägar, men de är inte så många och långa (kan ha glömt några). Grusvägarna drar ner tempot, men en hel del sträckor var väldigt fina med vacker natur. Sträckan i västra Blekinge var tråkig.
Jag tycker att den här leden helt klart är ett bra alternativ.
Och javisst, det går utmärkt att skapa sin egen led genom att använda "egna" kartor, men det var ju inte riktigt frågan. Personligen har jag en känsla av att leder i många fall är utstakade av personer med god lokalkännedom vilket kan vara en fördel ibland.
/Nicklas
[Ändrat av Lissen 2006-10-03 kl 04:15]
Cyklade i princip uteslutande längs Cykelspåret sträckan Ystad-Stockholm för ett par år sedan. Jag ville hålla mig nära kusten och då var Cykelspåret ett bra val tyckte jag. Mestadels bra beläggning och rel. trevliga vägval. Vissa sträckor går längs grusvägar, men de är inte så många och långa (kan ha glömt några). Grusvägarna drar ner tempot, men en hel del sträckor var väldigt fina med vacker natur. Sträckan i västra Blekinge var tråkig.
Jag tycker att den här leden helt klart är ett bra alternativ.
Och javisst, det går utmärkt att skapa sin egen led genom att använda "egna" kartor, men det var ju inte riktigt frågan. Personligen har jag en känsla av att leder i många fall är utstakade av personer med god lokalkännedom vilket kan vara en fördel ibland.
/Nicklas
[Ändrat av Lissen 2006-10-03 kl 04:15]
Jag har cyklat Cykelspåret längs ostkusten från Haparanda till Söderköping i år och från Söderköping till Ystad tidigare.
Jag tycker leden är bra, även om det är en del grusväg av skiftande kvalité. Det känns som om de som dragit leden har ansträngt sig för att man ska slippa hårt trafikerade vägar så mycket som möjligt och därför kan det ibland bli långa extrasträckor.
Jag tror att vägvalet beror på syftet med turen, vill du cykla genom Sverige så fort som möjligt eller vill du se så mycket som möjligt?
Jag tycker leden är bra, även om det är en del grusväg av skiftande kvalité. Det känns som om de som dragit leden har ansträngt sig för att man ska slippa hårt trafikerade vägar så mycket som möjligt och därför kan det ibland bli långa extrasträckor.
Jag tror att vägvalet beror på syftet med turen, vill du cykla genom Sverige så fort som möjligt eller vill du se så mycket som möjligt?
Vägbeläggning
Thure, du känner förmodligen till det redan.
Men för övriga....på vägverkets hemsida finns ju det möjlighet att hitta info om vägbeläggning. Man får visserligen föra över informatonen till en vanlig karta själv. Men skall man cykla en träningsrunda eller genom Sverige så går det ju att ta ut en lämplig rutt.
thureb; sa:Vad jag som racercyklist och Inlinesåkare efterlyser är kartor där vägytan framgår. Grusvägar kan vara helt oframkomliga om man färdas med Inlines.
Thure
Thure, du känner förmodligen till det redan.
Men för övriga....på vägverkets hemsida finns ju det möjlighet att hitta info om vägbeläggning. Man får visserligen föra över informatonen till en vanlig karta själv. Men skall man cykla en träningsrunda eller genom Sverige så går det ju att ta ut en lämplig rutt.
Finns som karta!
Har varit inne på VV-hemsida i detta ärende tidigare men inte uppfattat information som så lättolkad.
Men när jag försökte idag fick jag faktiskt fram en zoombar användbarkarta med färgkoder för olika beläggning. http://gis.vv.se/belag/viewer.htm
Tack VV och Mikael.
Thure
Har varit inne på VV-hemsida i detta ärende tidigare men inte uppfattat information som så lättolkad.
Men när jag försökte idag fick jag faktiskt fram en zoombar användbarkarta med färgkoder för olika beläggning. http://gis.vv.se/belag/viewer.htm
Tack VV och Mikael.
Thure
Re: Finns som karta!
Hej Thure,
har själv använt VV:s GIS applikation för att ta reda på vilken typ av vägbeläggning som gäller på aktuell sträcka. Tyvärr finns det i applikationen ingen data på beläggningens kvalite, vilket är viktigt om man åker inlines..... Det enda som finns är något som kallas för jämnhet vilket har med spårdjupen att göra om jag inte minns fel.
Var dock i konakt med VV om detta och data om underlagets kvalite finns tydligen insamlat och uppdateras regelbundet men presenteras tyvärr inte på nätet. Men enligt den vänlige tjänsteman jag var i kontakt med kan man ringa VV och få sådan info för en specifik sträcka/or
Mvh
J
thureb; sa:Har varit inne på VV-hemsida i detta ärende tidigare men inte uppfattat information som så lättolkad.
Men när jag försökte idag fick jag faktiskt fram en zoombar användbarkarta med färgkoder för olika beläggning. http://gis.vv.se/belag/viewer.htm
Tack VV och Mikael.
Thure
Hej Thure,
har själv använt VV:s GIS applikation för att ta reda på vilken typ av vägbeläggning som gäller på aktuell sträcka. Tyvärr finns det i applikationen ingen data på beläggningens kvalite, vilket är viktigt om man åker inlines..... Det enda som finns är något som kallas för jämnhet vilket har med spårdjupen att göra om jag inte minns fel.
Var dock i konakt med VV om detta och data om underlagets kvalite finns tydligen insamlat och uppdateras regelbundet men presenteras tyvärr inte på nätet. Men enligt den vänlige tjänsteman jag var i kontakt med kan man ringa VV och få sådan info för en specifik sträcka/or
Mvh
J
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 950
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg