Svenska naturskyddsföreningen är FÖR vindkraftverk!!

Vindkraftverk...nej tack!

Jag är inget proffs på vindkraftverk men jag kan som ung person- definitivt hålla med om att vindkraftverk är bland det fulaste som kan finnas i naturen.
Åk bara över till Danmark..ska fjällen se ut så i framtiden?
Det skulle nog uppskattas om Naturskydds föreningen brydde sig om fjällen!
 
Re: Försvarbart!!?

Niclas; sa:
1. På vilket sätt skulle vindkraftverk i de exploaterade delarna av fjällen vara störande? Tex vid varje skidlift kunde man sätta en snurra. ( Man kommer givetvis inte bygga en vindsnurra längst inne i Sarek utan man ställer ju samma krav på vindkraftsetablering som annan byggnation)

Själv åker jag slalom varje år uppe i Tänndalen, och jag måste säga att den vackra dalgången är utbyggd med liftar, men att sedan sätta stora snurror på fjällen skulle iallafall förta min upplevelse.

Varför skall ett ingrepp rättfärdiga ett annat?
 
Re: Re: Försvarbart!!?

chralm; sa:
Niclas; sa:
1. På vilket sätt skulle vindkraftverk i de exploaterade delarna av fjällen vara störande? Tex vid varje skidlift kunde man sätta en snurra. ( Man kommer givetvis inte bygga en vindsnurra längst inne i Sarek utan man ställer ju samma krav på vindkraftsetablering som annan byggnation)

Själv åker jag slalom varje år uppe i Tänndalen, och jag måste säga att den vackra dalgången är utbyggd med liftar, men att sedan sätta stora snurror på fjällen skulle iallafall förta min upplevelse.

Varför skall ett ingrepp rättfärdiga ett annat?

Åsikter om "förfulningen" är ju subjektiva.

Åk till en slalombacke på sommaren och kolla hur det ser ut utan snö! En lift i en slalombacke är kanske mindre förfulande än ett vindkraftverk, men marken under den preparerade pisten har (med all sannolikhet) stora skador pga erosion (avverkning av skog) och stört vinterklimat (den hårt packade snön).

/Håkan
 
Kortsiktigt eller långsiktigt?

johankse; sa:
Naturvänner skyller solfläcksvariationernas på koldioxiden. Golobal uppvärmning rapporteras det om när det visar sig att väderstationerna står på flygplatser numera inne i förstäder! Sans och vett saknas ofta tyvärr.
Sans och vett saknas, just det... Det första är bara dumt, det andra (väderstationer på flygplatser) är ju bara rappakalja. Var har du fått det ifrån??? Låter ju som en råttan-i-pizzanvandringsmyt typ "Naturvårdsverket sätter ut vargar i natten med helikopter".

Medeltemperaturen vid jordytan kommer att öka snabbare än vad som tidigare antagits. Om inget görs för att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser kan det bli 1,4-5,8 °C varmare de närmaste hundra åren, enligt FN:s klimatpanel IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change. http://www.ipcc.ch

Den mest trovärdiga källan är IPPC. Inom vetenskaperna är man nästan aldrig överrens, det hör till systemet. Men vad gäller klimatförändringarna är man nästan rörande överrens om att människans utsläpp av olika gaser, främst koldixid, påverkar klimatet. Däremot råder ingen utpräglad samsyn av vad effekterna blir. Att några av industrin (isynnerhet det amerikanska oljebolaget Exxon) köpta "forskare" hävdar motsatsen innebär inte att forskarsamhället är spittrade.

Att klimatförändringarna skulle bero på solfläckarnas naturliga variation är en dansk myt, en "miljöbacklash". Vill du veta mer varför detta är en myt så läs här http://www.anti-lomborg.com och gå till "why Lomborg is wrong about climate change".

Ett av IPPCs scenarios är att vi skulle få mellan 4 och 6 grader varmare igenomsnitt vintertid här i Norden. Det låter mycket illa för vårt vinterfriluftsliv på snö och is. Långfärdsskrinnande och skidåkning är något av det jag värdesätter mest här i livet.
För att ersätta kärnkraften i Sverige så talar vi om 10 000 tals stora snurror. Tyvärr ger de ingen el när det är högtryck i februari! Men då kan vi väl importera billig kolkraft från Danmark och Tyskland, det blir ju bättre för vår miljö.

Men nyss hävdade du ju att det var solfläckarna som är orsaken till växthuseffekten ;-) Varför isåfall oroa sig för kolkraften?
Energin för att bygga och transportera samt vidmakthålla vindsnurror gör att de är enbart lönsamma i stödfinansierade situationer. Enligt fristående experter har inget vindkraftverk till dags dato givit vinst av sig själv!
Ännu en myt. Kärnkraften däremot producerar el till priser lägre än försäljningspriset, här är det däremot stöd som håller produktionen uppe. I USA har man stängt flera reaktorer pga dålig lönsamhet.
Tyvärr finns det inget Kolumbi ägg, men att snåla med energiförbrukningen är den bästa metoden för din plånbok och miljön.
Håller helt med dig om detta!

Staffan, naturvän...
 
Re: Re: Oförsvarbart!!

Jösses vilken debatt det blev!!

Tänkte möta några av Stadans kommentarer och förtydliga mej på ett par punkter.

Jag måste erkänna att mitt inlägg var känslomässigt laddat och därför kanske något populistiskt men jag är definitivt ingen NIMBY (not in my back yard) jag är i allra högsta grad en NIABY (not in anyones back yard).
Som många har påpekat krävs det en hel del snurror för att på allvar kunna ersätta t ex kärnkraften. Du skriver att det handlar om rätt placering, vilket är rätt och riktigt, men jag befarar att det handlar om så många snurror att känsliga miljöer måste tas i anspråk, därför mitt "våga vägra vindraft".

Du skriver att snurrorna inte dödar fåglar. Möjligen är jag förd bakom ljuset men jag har hört och läst motsatsen. Du skriver också att det knappt är några problem i Kalmarsund.
Att i ena meningen säga att det inte dödar och i nästa att det knappt är några problem verkar lite motsägelsefullt. Jag antar att bakgrunden till denna motsägelsefullhet är att vi helt enkelt inte vet, mer forskning krävs.
Vad vi däremot vet är att Kalmarsund är stort i förhållande till Öregrundsgrepen, har man verkligen klämt in så många snurror på ett så litet område (i Kalmarsund eller på annat håll) att man kan göra en rättvis jämförelse?

MVH
Bengt
 
Re: Re: Re: Försvarbart!!?

Håkan K; sa:
Åk till en slalombacke på sommaren och kolla hur det ser ut utan snö! En lift i en slalombacke är kanske mindre förfulande än ett vindkraftverk, men marken under den preparerade pisten har (med all sannolikhet) stora skador pga erosion (avverkning av skog) och stört vinterklimat (den hårt packade snön).

/Håkan

Det har jag gjort. Jag förstpår fortfarande inte varför ett övergrepp skall rättfärdiga ett annat.

BTW: marken under pisten har med all sannolikhet en hel del blommor. Tex Åre är ett eldorado för biologer.

mvhg Christian
 
Re: Re: Re: Re: Försvarbart!!?

[/QUOTE]

Det har jag gjort. Jag förstpår fortfarande inte varför ett övergrepp skall rättfärdiga ett annat.

mvhg Christian [/QUOTE]

Givetvis så rättfärdigar ínte ett övergrepp ett annat men det är också så att det är bättre att bygga nya saker i redan exploaterade områden. Det är viktigare att bevara ett helt orört område som det är än det är att bevara sälenfjällen på den exploateringsnivå de är idag.

Fråga: På vilket sätt skulle vindkraftverk förta upplevelsen för dig i Tänndalen?

Tänkvärt 1: Om du fick välja på att ha ett vindkraftverk på toppen av varje lift som drev liften eller att liften stod still. Vad skulle du välja då?

Niclas
 
Re: Re: Re: Re: Re: Försvarbart!!?

Niclas; sa:
Fråga: På vilket sätt skulle vindkraftverk förta upplevelsen för dig i Tänndalen?

Tänkvärt 1: Om du fick välja på att ha ett vindkraftverk på toppen av varje lift som drev liften eller att liften stod still. Vad skulle du välja då?

Niclas

Det förfular landskapat milsvida omkring.

Jag skulle välja ett kärnkraftverk.

mvh Christian
 
Re: Kortsiktigt eller långsiktigt?

Stadan; sa:
Kärnkraften däremot producerar el till priser lägre än försäljningspriset, här är det däremot stöd som håller produktionen uppe.

Menar du att kärnkraften skulle subventioneras, eller? I så fall undrar jag på vilket sätt?
 
Re: Kortsiktigt eller långsiktigt?

Stadan; sa:
"Sans och vett saknas, just det... Det första är bara dumt, det andra (väderstationer på flygplatser) är ju bara rappakalja. Var har du fått det ifrån???"

Jämför tätorts fpl kartor 1950-2000 tal, visst har det hänt en del!

Den typen av okontrollerade påstående som du Staffan gör visar att du inte sett vad som hänt! Trist

"Medeltemperaturen vid jordytan kommer att öka snabbare än vad som tidigare antagits. Om inget görs för att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser kan det bli 1,4-5,8 °C varmare de närmaste hundra åren, enligt FN:s klimatpanel IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change. http://www.ipcc.ch"
Datachefen vid IPCC vägrar acceptera felavläsningar och felaktiga stansvärden trots att fått det påpekat äv flera klimatforskare.

"Den mest trovärdiga källan är IPPC."
Knappast tyvärr för det vore bra om det fanns en pålitlig källa men som vanligt när det gäller källor måste man jämföra och granska dem kritiskt.
"Inom vetenskaperna är man nästan aldrig överrens, det hör till systemet. Men vad gäller klimatförändringarna är man "nästan" rörande överrens om att människans utsläpp av olika gaser, främst koldixid, påverkar klimatet. Däremot råder ingen utpräglad samsyn av vad effekterna blir."
Tyvärr skjuter nästan ingen hare och ett stort antal forskare har många andra inlägg. T ex stoftmolnen över SO Asien och Latinamerika, orsakade av svedjebränningen.
"Att klimatförändringarna skulle bero på solfläckarnas naturliga variation är en dansk myt, en "miljöbacklash"."
Jag tror nog at studiet av varviga leror och årsringar på fossila träd är mera än en dansk myt! Även studiet av tidigare högvattenmärken visar sig stämma med årsringar pch varviga leror bl a!


"För att ersätta kärnkraften i Sverige så talar vi om 10 000 tals stora snurror. Tyvärr ger de ingen el när det är högtryck i februari! Men då kan vi väl importera billig kolkraft från Danmark och Tyskland, det blir ju bättre för vår miljö."

"Men nyss hävdade du ju att det var solfläckarna som är orsaken till växthuseffekten ;-) Varför isåfall oroa sig för kolkraften?"
Den ger påvisbara effekter i södra Sverige direkt om du inte visst det! Den syns och luktar, värst är brunkolsgaserna!

"Energin för att bygga och transportera samt vidmakthålla vindsnurror gör att de är enbart lönsamma i stödfinansierade situationer. Enligt fristående experter har inget vindkraftverk till dags dato givit vinst av sig själv!"
Nu pratar vi om vindkraften som är stödfinansierad i Sverige bl a!

"Tyvärr finns det inget Kolumbi ägg, men att snåla med energiförbrukningen är den bästa metoden för din plånbok och miljön."
Håller helt med dig om detta!

Staffan, naturvän...
Uppenbart ingen helsanningsvän ännu....även om det var roligt att du kunde hålla med om något för alla helt uppenbart!

...efter att på 1980-talet sett hur Svenska Naturskyddsföreningen ljög i ett utlåtande tar jag den föreningen för vad den är, en högljudd lobbyorganisation, som inte behöver iträda sig några som helst ekonomiska ansvar för sitt handlande. (Liknar för övrigt vissa politiska partier på den Svenska politiska kartan.) Men att nu Svenska Naturskyddsföreningen är för vindkraftverk i havet och på fjället ser jag inte som konstigare än de metoder NSA använde i Tyskland på 20 och 30 talet för att skaffa sig mer makt. Högljudda "gräsrötter", vårdslöshet med opassande sanningar, uttalande för från centralorganisationen....Människan tycks aldrig lära sig...

Vänligen

Johan K


[Ändrat av johankse 2002-08-23 kl 19:39]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra svenska yx-märken? Utrustning allmänt 33
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 54
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
kvantum Svenska knivtillverkare Utrustning allmänt 27
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 14
ogren.johan Efterlysning: Näbbskor för vinter! Utrustning allmänt 17
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
turtle Stativ för hängmatta? Utrustning allmänt 20
Janval Vad för Haglöfsrygga? Utrustning allmänt 25
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
olaab Garmin engageman för Jodklotet suger Utrustning allmänt 0
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
Okvarn vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte Utrustning allmänt 13
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Silver Fang Skidglasögon - Goggles för asiater Utrustning allmänt 2
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
erik_odal Pannlampa för riktigt kallt klimat? Utrustning allmänt 25
handbagsatdawn Ursack / Metod för gnagare Utrustning allmänt 2
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
OscarD Bra vandringskänga för personer med hög fotvalv/hålfötter? Utrustning allmänt 15
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
ogren.johan Hjälm för fritidsbruk Utrustning allmänt 5
vandrafjäll kolmonoxidvarnare för vinterturer Utrustning allmänt 10
krakelz Deo/Antiperspirant för fuktigt varmt land Utrustning allmänt 2
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
Moga Komradio för vinterbruk? Utrustning allmänt 64
kopckemil Posta din favoritflaska för hiking Utrustning allmänt 37
Moga Myggsäkra gaiters för trailskor? Utrustning allmänt 5
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Oddex Såg för att stycka upp träd? Utrustning allmänt 19
WiseDuck Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart? Utrustning allmänt 6
Str85 Sovsäckslakan för varm person Utrustning allmänt 8
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
avslutmedlemskap0904 Badbalja för vuxna Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.