Svarta havet

Hur bär man sig åt för att cykla svarta havet runt?Har tänkt mig genom östeuropa sedan Turkiet och Georgien.Därefter kommer svårigheterna nämligen Ryssland, dit jag inte har något visum.Sitter man bara vid gränsen och väntar på att ett visa dyker upp.Finns det båttrafik Georgien Ukraina?
Skulle allra helst vilja ta mig upp genom Ryssland och hem,men det stora problemet är visat genom Ryssland.Hur har andra gjort?Berätta du som har erfarenhet.Finns någon som skulle vilja hänga på en sådan tur?
 
Du ansöker om visum på ryska ambassaden innan du åker dit. Tillika Georgien.

Ryskt visum gör det möjligt att cykla genom Vitryssland.
 
Nej! det behövs inget visum för svenska medborgare för inresa till Georgien.Däremot till Ryssland som dessutom kräver all vistelse enligt schema,platser du stannar,platser du övernattar,exakt resväg,visat gäller heller inte så många dagar utan måste förnyas med jämna mellanrum allt redovisat i förväg,hur ska det fungera för en ensam cyklist som kanske inte ens vet vilken månad han kommer fram till ryska gränsen.Det skulle vara värt mycket att veta om det finns båttrafik Georgien - Ukraina som inte heller har visumtvång.
 
Hade samma tanke för några år sedan

När jag reka samma rutt för några år sedan så resulterade det i en tur på ca 150 mil från Erzurum i östra Turkiet, ner till Hopa vid gränsen till Georgien och sen vidare efter kusten till Istanbul. Vilket var en fin resa under 3 veckor. Höjdpunkterna var dock i östra Turkiet i Kackarbergen!
Anledning varför jag avstod turen runt hela svarta havskusten var främst visumsvårigheterna i Ryssland samt den olustiga känslan av att cykla genom de gamla minfälten i den nordöstliga delen av svarta havskusten.
Men livet är ett äventyr så lycka till i din strävan att cykla runt hela Svarta havskusten!
 
ryssland, georgien

Som redan nämnt så behövs inget visum till Gerogien, man har två veckors "fri" vistelse har jag för mig. Problemet tror jag dock börjar redan då man skall ta sig över gränsen från Georgien till Ryssland. Jag har alltid blivit avrådd att passera den gränsen över huvud taget. Då jag bodde i Ryssland och skulle besöka Georgien fick jag istället ta tåget till Lettland och flyga därifrån ned till Tbilisi. (Jag minns också att jag läste att det var omöjligt om man inte hade pass från någon av de forna sovjetstaterna). Min drömresa - över Kaukasus från Vladikavkaz till Tbilisi är alltså än så länge omöjlig.. Betänk också att alla försäkringar inte gäller i vissa områden i Georgien och Ryssland.

Gällande visum till Ryssland i allmänhet är det dock kanske inte fullt så komplicerat som det låter. Du behöver inte veta exakt vilken dag du passerar gränsen - såtillvida det faller INOM de datum du skrivit upp. Sedan måste du bara nämna de olika städerna du skall besöka, vilket skulle räcka med de största du passerar. Registrera dig måste du bara göra om du stannar i en stad längre än 1-2 dagar (de ändrade reglerna nyss..) ELLER stannar på ett hotell. I sådana fall fixar hotellet det ändå. Jag har rest runt i flera veckor i Kaukasusregionen och över till Krim och hade aldrig problem med registreringen (vi tältade), men så hade jag studentvisum, vilket de är lite mer accepterande mot. I och för sig kollade de registreringen då vi passerade gränsen till Ukraina, så kanske vore det idé att stanna i en större stad, kanske Sochi, och betala en hotellnatt och få en registrering, för att vara på den säkra sidan. Men osäkert om du skulle bli hindrad att lämna landet pga det. På flygplatser kollar de det aldrig.

Och ett ryskt visum gäller EJ i Vitryssland.

Men att cykla runt Svarta havet.. ja, det vore nog fantastiskt.
 
Större delen runt svarta havet utan krångel med visum, verkar vara att ta båt från Poti i Georgien till Krimhalvön i Ukraina. Då skulle resrutten gå genom Polen , södra Ukraina, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, upp till Poti i Georgien, med båten till krim, tvärs över Ukraina, till nordvästra delen, därefter hem genom Polen. Visserligen inte riktigt runt hela Svarta havet, men betydligt enklare än att behöva besvära byråkraterna i Ryssland.
 
Ett år gäller Georgien utan visum senast jag var där (iofs ett tag sedan). UD:s hemsida har all sådan information genom att klicka sig till ambassaderna (google är din vän).

Lars, strax söder om Vladikavkaz, är den enda vägen från Georgien in i Ryssland, eller var åtminstone tills ganska nyligen (vet inte exakt hur WTO-förhandlingarna påverkat). Öppnades först enbart för armensk trafik ett tag efter kriget 2008 och sedermera har det tydligen utvecklats till 'andra än georgier'. Bergen är branta dock... och se till att undvika att åka in i Sydossetien från Ryssland, iaf om du nånsin vill åka tillbaks till Georgien igen. Öht är det osäkert där för sådana som tydligt inte är osseter eller ryssar.

Så farligt svårt är det inte med visum till Ryssland, även om de såklart kommer vilja ha järnkoll på folk som reser omkring deras konfliktområden. Det tar tid bara, så var ute i god tid. Allting går!
 
Cykla från Donauschingen till Svarta havet

Hej!
I sommar skall min man och jag cykla längs Donau från Donauschingen till Svarta havet. Vi gjorde ett försök för några år men då råkade jag köra ner i ett tågspår (10 mil söder om Budapest) och fick hjärnskakning...
Vi har bokat flyg till Zurich. Nu vill jag ha massor av tips på allt trevligt längs vägarna, vägarnas kondition, vad undvika, hur får jag cykel hem m.m.
Vänta med spänning på en diskussion.
Mvh Rosmarie
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.