Svårt hålla packvikten nere.

Tycker det är svårt att hålla packvikten nere trots ansträngningar. Jag hamnade kring 16-17 kg. för 4-5 dagar, trots lätt sovsäck, liggunderlag och tält. Minimalt med kläder, bara det man rekommenderar vid utrustningslistor. Inget extra alls. Min frus packning kring 12 kg.Vi var två som gick och delade upp mat och annat. Hur lyckas ni andra?
 
Utan att vara överdriven ultralight, så kan man ju ganska enkelt hitta utrustning kring den här vikten (även hos Naturkompaniet, XXL,...):
- ryggsäck kring 1 kilo
- tält för 2 personer kring 2 kilo
- sovsäck ner till 0 grader kring 1 kilo
- liggunderlag kring 500g

Så hamnar man kring 4 kilo för alla de stora delar av utrustningen.

Nu är det bara att passa på att inte fylla på ryggsäcken med onödiga småsaker.
Lätt gasolkök, kåsa och kastrull: 400g
Bestick och kniv: 100g
Ombyteskläder: kanske 1 kilo
Första hjälpen och hygien: 200g
Telefon, kamera, powerbank: maximalt 500g
Andra småsaker som handduk, nåt att läsa, kompass, solglasögon, reparaturset, plånbok,... maximalt 1 kilo

Om man packar så (och det behöver varken att vara dyrt eller att man beställer speciella ultra light prylar från USA eller nåt), så ligger man kring 7 eller 8 kg.

Sen saknas det bara mat och en gasburk.
 
(...) Jag hamnade kring 16-17 kg. för 4-5 dagar, trots lätt sovsäck, liggunderlag och tält. (...)
Förutsatt att "lätt" ovan är rimligt lätt (allt mellan 1,5 och 2,5 kg/person) och ni inte har extremt tunga ryggsäckar (som du inte skriver något om) låter 16-17 kg totalvikt mycket på mig, om ni bara hade mat/bränsle för 4-5 dagar och inte bar på färska grönsaker till varje måltid :). Särskilt som ni ju delar på tält och (antar jag) kök.

Som flera varit inne på, får du bättre hjälp med mer info:

1. Andel rörlig vikt?

Hur stor andel av er packvikt utgjordes av mat, bränsle och ev. annat förbrukningsbart? Den vikten går visst att påverka inom vida ramar, men behovet och matpreferenserna är ju väldigt individuella, så detta bör brytas ut till en separat diskussion.

2. "De stora"?
Vad väger ditt/ert" "lätta sovsäck, liggunderlag och tält"? Vad väger era ryggsäckar? Dessa saker betyder mest för totalvikten, men jag antar att ni inte bara går och köper nya bara för att vinna några hundra gram.

3. Vad räknas i "packvikten"?
Hur mycket (om något) av den angivna vikten hade du på kroppen i normalfallet (dvs under gång, medelvarmt, ej regn)?

4. Specialintressen?
Bär du/ni med någon tyngre specialutrustning (foto, fiske, eldrivna saker inkl. deras strömkällor...) och hur mycket väger den?

Återstår i stort sett (mina egna vikter inom parentes, fullständig packlista här):

- skal/regnplagg (325)
- rast/förstärkningsplagg (350)
- kök/kokkärl med tillbehör (270)
- ombytes-/sov-/förstärkningsplagg (dubbla funktioner) (460)
- toalett/apotek (130)
- verktyg/lagning/reservdelar (115)
- pannlampa (90)

Som du ser rätt försumbart sammanlagt, och då är jag ändå en riktigt frusen stackare, ensamvandrare med rätt mycket säkerhetstänk, vandrar i 2-3 veckor, långt in på hösten, och använder inte frystorkad mat. Hur ser dina motsvarigheter ut? Kan viktmysteriet döljas inom dessa poster, så är de lätta att påverka med bara lite eftertanke.

Antar att du redan kollat packlistorna i den här tråden (hoppa över sidospåren). Även om man inte har/tänkt skaffa precis samma utrustningsdelar, så kan man lära sig mycket av att läsa listorna genom att inse vad folk inte tar med sig :)

Jag tror också att du kan ha viss nytta av denna tråd, som delvis handlar om liknande "viktmysterier" som dina/era.
 
Hålla vikten nere...

Tycker det är svårt att hålla packvikten nere trots ansträngningar. Jag hamnade kring 16-17 kg. för 4-5 dagar, trots lätt sovsäck, liggunderlag och tält. Minimalt med kläder, bara det man rekommenderar vid utrustningslistor. Inget extra alls. Min frus packning kring 12 kg.Vi var två som gick och delade upp mat och annat. Hur lyckas ni andra?

Har kollat upp mina vikter vad gäller grundutrustningen.

Tältet 2.5 kg Bergans 2-mans
Liggunderl. 0.9 kg McKinley Trekker 02 comfort
Sovsäck 1.0 kg Haglöf Moonlite +7
Ryggsäck 3.2 kg Lundhags 75 L
Trangia 27 0.9 kg
Gasbeh. 0.44 kg Coleman
Tot.vikt 8.94 kg. Tot.vikt 16-17 kg. inkl.allt.
 
Har kollat upp mina vikter vad gäller grundutrustningen.

Tältet 2.5 kg Bergans 2-mans
Liggunderl. 0.9 kg McKinley Trekker 02 comfort
Sovsäck 1.0 kg Haglöf Moonlite +7
Ryggsäck 3.2 kg Lundhags 75 L
Trangia 27 0.9 kg
Gasbeh. 0.44 kg Coleman
Tot.vikt 8.94 kg. Tot.vikt 16-17 kg. inkl.allt.
Tack, det förklarar en hel del, fast ändå inte allt. Den individuella vikten på dina "5 stora" blir därmed 6,8 kg ((jag räknar halva tält- och köksvikten och drar bort gasen, som ju skiftar efter turens längd).
Du skrev "lätt sovsäck, liggunderlag och tält"; de faktiska vikterna är ju inte särskilt låga, i vissa fall snarast åt det tyngre hållet, men ändå fullt resonabla och jag antar att det inte är något ni funderar på att byta ut. Samma antagligen med Trangiaköket - inte direkt lätt, men rimligt delat på två.
Men din 3,2 kilos ryggsäck drar iväg rejält med totalvikten - den väger ju nästan 50% av dina "fem stora". Sen kan det finnas tusen personliga skäl för att ändå välja just den ryggsäcken.

Men även om du inte byter ut något av ovanstående, återstår 7-8 kg att analysera. Vilken andel av detta var mat och ev "specialintressen" (foto, fiske etc)?
 
Viktbesparingsproblem....

Mitt Kerontält ligger på 4.5 kg som vi ersatt med "tvåan". Sovsäckarna är nå´t kilo lättare pr. man. än innan. "Liggisarna" (McKinley) har högre komfort än mina TermaRest underlag men samma vikt. Lundhagsryggan var tyngre än jag anat, trodde inte det. Gumman kånkade på maten men slapp tältet och Trangian och gasen. Men gubben håller nog på å bli lite gammal och klener!
 
Så, du bär typ det du räknade upp, ingen mat? Då är det läge att analysera var du får 7-8 kilo till från, för ärligt talat tycker jag inte att vikterna på det du räknade upp var orimliga. Ok att ryggan var väl tung, men funkar den på din rygg kan det vara värt det, och framförallt inte värt att kasta tusenlappar på det om du samtidigt bär runt på exempelvis en anorak på 3 kg...

Så, vad mer bär du? Extrakläder gissar jag? Själv brukar jag inte ta med mer än typ ett extra underställ (att sova i om inte annat), några extra strumpor, regnkläder, vantar, mössa och en tjocktröja/tunnare dunjacka utöver det jag står och går i.

Nåt mer än extrakläder som kan förklara vikten?
 
ca 16 kg

Jag hade ca 16 kg att bära för min 8 dagars vandring i juli. Jag tyckte att frystorkad mat var dyrt, så jag torkade själv...blev ganska bra. Sedan kompletterade jag med kolhydrater.
Kan speca det jag bar...men det får bli på onsdag.
 
Det känns gnetigt att gå ingeom andras packning pryl för pryl. Det här är vad jag bar på en 8-dagarstur i Norge 2014. På ryggen blev det väl 13-14 kg med tom vattenflaska (den var sällan mer än halvfull). Stavarna (som snarast avlastar på branta passager) vägde 6 hg. Mina lösningar var på intet sätt extrema.

Ryggsäck, Osprey Exos 58+regnskydd, 1200
Madrass, Ridgerest, 348
Sovsäck+vattentät påse, 686


Gas (en full, en påbörjad) 686
(en hade räckt senast, 380 gram)
Köksutrustning+kaffe, 500

Reparatur, sjukvård, 250
Hygien, 340 (tvål i kopp, toapapper, tändare)

Axelremsväska (med kort, pass, kontanter, biljetter, etc.), 532
(lättare ers. finns)
Tandvård, 150
Ombyte närmast kroppen+ extra fleece (i den vattentäta påsen) 440
Regnkläder, 440
Handskar, 74
Kartor, kartfodral, kompass, förstoringskort, 350 (varierar från tur till tur, förstås)
Pannlampa, 94
Glasögon i etui, 90
Telefon, 160
Kamera+batterier, 220
Vattenflaska, 80
Extra flaska (matlagning), 30

Totalt c:a 7,5 kg



Kläderna på kroppen c:a 1800:
Skor, strumpor, löparshorts, vindoverall, tröja, långärmad skjorta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.