Svårpaddlad tävlingskajak

Det finns många gamla tävlingskajaker från VKV och Struer i mahognyfaner.
Dom är så vackra så man vill ju bara ha en. Nu är dom så smala så det är näst intill omöjligt för mig att hålla balansen i en sådan men är det någon som provat att göra dom stabilare med någon form av utriggare eller en liten köl, ballast eller något annat? Det vore bättre att modifiera på något vis så dom kommer till användning än att dom ligger dammiga på en kanotklubb.
 
Håller med om det!

Kanske hade funkat med lister som stöd? Vet dock inte hur dom blir att svänga med då?


Skickas från min iPhone via DX8
 
Du lär dig garanterat att bli trygg i den inom kort om du bara paddlar en regelbundet. VKV100 är en särdeles stadig tävlingskajak, och jag har svårt att tro att någon inte skulle känna sig helt trygg i en efter lite träning så länge det inte handlar om att ta fram den i alltför öppet vatten och dåligt väder.

Börja gärna utan sits och se till att du har rätt viktklassning på den. Är du för lätt för kanoten så kommer den ligga onödigt högt i vattnet och vara mer ostadig. Men du kommer strax vilja plocka i sitsen, det finns skönare saker för benen och hållningen än att sitta på botten :)
 
De gamla 100:a är ju mina favoriter. Kajakernas Stradivarius enligt mig och de går ju att få tag i för en förolämpande låg penning.

Vilken viktklassning är inte så viktig om man inte skall ut i sjögång då volymen kan ha betydelse, men 70-90 är lite rankare då skrovet är djupare men har samma däck.

Jag kastade lite PU lack på min 60-80 i fredags som jag kört med i ca 10-års tid och sisso där var fyrtionde år kan man ju kosta på sig att friska upp den (se bild). Sedan har jag ju tillgång till ytterligare ett gäng av dessa. På senare tid har jag fått tag i en 70-90 efter många års letande och sedan ramlade ytterligare ett ex på mig i sommar tillsammans med en 50-70 och båda i toppskick.

Så nu har jag ca 7st och kan där med avyttra någon om intresse finns.

Är stabiliteten en bekymmer går det ju att montera på våra pontoner med remfäste, men det ser ju kanske inte så coolt ut. Alternativt bör du prova med att sitta direkt på botten och på en tunn dyna samt med lite ballast som inte skramlar runt i kajaken innan tekniken är uppövad. När den väl sitter så har du kanske en vän för livet så som jag har funnit.
 

Bilagor

  • IMGP0769.jpg
    IMGP0769.jpg
    47.3 KB · Visningar: 1,954
  • VKV-stabilisator och vagn 001.jpg
    VKV-stabilisator och vagn 001.jpg
    39.2 KB · Visningar: 2,369
  • IMGP0701.jpg
    IMGP0701.jpg
    48 KB · Visningar: 2,248
Jag har 3st 70-90kg
Den ena ett riktigt lik som någon grovt kriminell person försökt att renovera med 40korns papper och bandputs och som jag för närvarande nyttjar själv då den inte kan bli mycket sämre i botten utan att falla i bitar.

Sedan har vi den i bakgrunden på bilden som är i fint skick förutom två mindre skador.

Den tredje har vi bara som skådebröd dvs den hänger i taket bara för att framkalla dräggel. Det var den sista fanerkajaken som vi byggde och vi har aldrig lagt den i vatten men kom gärna och kika den som vill.

Ingvar har dessutom en VKV 100 som prydnad i sin trädgård, så det är tydligen fler än jag som bryter mot första budet genom att dyrka avgudabilder ;-), men det är ju svårt att inte visa vördnad inför dessa vackra linjer.

Sedan har jag ju den lackerade på bilden 70-80kg som jag kan tänka mig att kanske avyttra.

Lite velig men någon av de två förstnämnda och den sista kan jag kanske avstå från om priset och köparen är rätt.
 
Tack för bilderna och ditt PM Kåre. Riktig fin kajak det där, dock är priset lite högre än jag hade hoppats på just nu.
 
Som sagt. Långben har rätt i att det finns gott om dessa kajaker som ligger på klubbar och dammar allt för mycket, så du kan säkert hitta ett ex som någon inte ser värdet i till skillnad från mig som ser ett högre värde i en kajak som är så vacker så att jag gråter och är så underbar att paddla så att jag vibrerar av lycka fortfarande efter 40-års användning och troligtvis mer än 40-års ytterligare användning.

Jag skiljer mig inte billigt från dessa rariteter då jag ser ett annat värde i dessa än många andra.

Att betala en piss-peng för en diamant är en kränkning. Som set står i skriften: Kasta inte pärlor för svin ;-)

Den som betalar mer för en plastkajak har inte många indianer i kanoten i mitt tycke, men jag får väl finna mig i att andra har andra psykiska diagnoser än mig.
 
Jag håller helt med att de är fina och ska kosta och ditt pris är rätt. Jag hade bara hoppats på ett lägre pris, men med det menar jag inte att ditt är högt. Bara att jag just nu inte vill betala så mycket pengar för en kayak som jag inte har så stort behov av för stunden.
Jag är dock än av de som kan gött tänka sig att betala mera för en riktig fin modern Kolfiberkajak. Kan bli helt till mig när jag ser t.ex Vajdas 520 maraton racer med under 7kg vikt och ett riktig fin utseende ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.