suunto observer

är det någon som har en suunto observer
funkar den bra? Är höjdmätaren bra? är mycket sugen på en sådan på mina vandringar. och tycker den är läcker även för civilt bruk.
 
Snygg klocka!

Hej!

Jag har en Suunto Observer. Den fungerar utmärkt tycker jag. Var i Klimpfjäll och cyklade för 2 veckor sedan och fick där tillfälle att testa höjdmätaren. Den fungerade utmärkt! Barometern fungerar också bra, men kompassen har jag inte hunnit testa så mycket än...

Jag tycker att det är en höjdarklocka :), men också den klart snyggaste "äventyrsklockan"!

Mitt råd: köp den om du är det minsta sugen!
 
suunto

min klocka heter suunto altimax; jag valde en
klocka med bra armband (inte nåt gummiskit som går av) och rätt få
funktioner. Priset var kring 2000 kronor. Klockan fortar
sig extremt lite; höjdmätaren är MYCKET snabbare
än de mekaniska som ju är rejält sega när man går utför.
Lättläst är den också. Termometerna är givetvis ett
spratt.


pH
 
Nån form av Casio

Jag har en sk. "äventyrsklocka" av märket Casio G-Shock, modellbeteckningen har jag ingen aning om, det är iaf. barometer med barograf, altimeter, termometer, men de måste ju kalibreras ganska ofta, hur tar jag reda på ex.vis rätt lufttryck? Hade stor nytta av höjdmätaren i vintras när jag gick på tur i fjällen då jag kunde ställa höjdmätaren efter kartan. Men lufttrycket?
 
"Inställning av lufttrycket"

Du ska normalt sett inte behöva ställa in lufttrycket. Funktionen bygger ju faktiskt på att klockan/whatever mäter det faktiska lufttrycket... :)
 
Kalibrera

Jo, det är klart, men altimetern grundar väl sina data på lufttrycket den oxå, och den stämmer ju nästan aldrig, om man inte nyligen ställt den.
Jag spekulerar vidare.../TG
 
Lufttrycket förändras ju!

Lufttrycket förändras ju över tiden även utan höjdförändringar. Det är ju bara när lufttrycket är konstant över tiden som du kan räkna med att få ett "korrekt" värde i höjd.
 
Kolla på de nya modellerna

jag går också och funderar på en sådan eller evetuellt den billigare alitmax. Båda verkar ok och jag tror inte kompassen kommer till användning speciellt ofta. Men visst är det så med höjdmätaren att den bara funkar vid konstant lufttryck. Det är alltså svårt att använda den utan att kunna kallibrera vid jämna mellanrum utifrån kartan.

Jag har dock börjat titta lite på de nyare modellerna som har ett mycket mer lättskött gränssnitt med menyer och grejjer, ungefär som GPS:erna. Det är framförallt loggarna som blivit mer användbara. Den är lite dyrare förståss men kanske gör sig bättre i längden. X6 heter modellen förresten.

/Björn
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.