suunto observer

Suunto Metron...

Tjaba!

Lite sent svar men bättre sent än...

I alla fall så har jag en Suunto Metron, har haft den i ett år tror jag. En ganska så roligt liten (dock MYCKET stor för att vara en klocka) pryl, för "pryl" det är det ;-)

Rent praktiskt, dvs ute i skogen eller på fjället så tycker jag att den är riktigt bra. I alla fall vissa av funktionerna såsom barometer, höjdmätare, flera alarm, höjdlarm osv.

I somras var jag o min flickvän nere i Alperna och vandrade/klättrade. På morgonen så kalibrerade man höjdmätaren på någon plats där man kände till höjden och sen fick den logga höjden under hela dagen, dvs spara absolut höjd, höjdförändring osv var 10:e minut. Ganska så intressant att kolla på senare när man kommer tillbaks till "basen".

Barometern är nog det som jag tycker är mest intressant. Det verkar som om man kan få en ganska så bra uppfattning om den vädertrend som pågår just nu, t.ex. om vädret förändras mycket osv.

Termometern är kass, alltså om man inte hänger upp klockan i tältet eller på ryggan (vilket det verkar som om flertalet gör)... Kompassen brukar jag faktisk använda lite då och då eftersom man är lat och inte orkar ta upp den riktigta kompassen vid varje tillfälle, dock kanske man inte ska lite helt på nogrannheten i klockans kompass?

Hemma i stan så vill jag dock inte använda den eftersom den är hiskeligt stor! Om man är riktigt grov om handlederna kanske det inte spelar någon roll men för oss "mindre" människor så ser den ut som ett stort (dock ganska snyggt) missfoster. :)

Tissot såg förresten intressant ut, något mer "civil" än Suuntos prylar :)

mvh

Marcus
 
Re: Suunto Metron...

marcushagg; sa:
Hemma i stan så vill jag dock inte använda den eftersom den är hiskeligt stor! Om man är riktigt grov om handlederna kanske det inte spelar någon roll men för oss "mindre" människor så ser den ut som ett stort (dock ganska snyggt) missfoster. :)
mvh

Marcus

Jag har också små spetor till handleder och då kan jag rekommendera Suunto Observer. Den är mycket mindre än deras övriga modeller och passade mig ganska bra. Dom har dock fått minska alarmhögtalaren för att få plats med allt, så alarmljudet är i svagaste laget. (har jag läst, har inte köpt klockan än)

...Johan...
 
Temperaturkompenserad?

Skall man ha någon nytta av en handledsplacerad höjdmätare så måste den vara temperaturkompenserad. Därför så behövs en temperaturmätare i klockan även om den inte kan användas som termometer som mätare av lufttemperaturen när den bärs på handleden.

Jag antar att Suuntos modeller är temperaturkompenserade. Tidigare Casiomodeller var inte det vilket minskade användbarheten av höjdmätarfunktionen.

Jag har en gammal Avocet Vertical från 1993. Fungerar bra men man kan inte byta batteri själv då detta kräver programmering i tryckkammare. Det blir dyrt och krångligt då klockan skall skickas till t ex Tyskland för detta.

Hur är det med batteribyte på Suuntos olika modeller? Kan en vanlig urmakare fixa detta?

Hur är det med vattentåligheten?

Thure
 
Re: Temperaturkompenserad?

thureb; sa:
Hur är det med batteribyte på Suuntos olika modeller? Kan en vanlig urmakare fixa detta?
Hur är det med vattentåligheten?
Thure
På Suunto Observer byter man batteri själv, tror man gör det på alla Suuntos klockor. Observer klarar 100m vattendjup men dom flesta ligger på 50 m.

...Johan...
 
tempen?

Hmmmm, intressant. Du har ju helt rätt i att man måste kompensera för tempraturen för att få ett bra värde på höjd men undrar just hur det funkar i praktiken eftersom temperaturen man ser i klockan är helt fel, alltså när man har den på sig. Jag har faktiskt inte testat att stå kvar på samma höjd och ha den på resp. av för att jämföra höjden...

Batteriet på Metron går att byta med ett mynt, det är en djup och bred skåra på baksidan där batteriet sitter.

/Marcus
 
Re: tempen?

marcushagg; sa:
Hmmmm, intressant. Du har ju helt rätt i att man måste kompensera för tempraturen för att få ett bra värde på höjd /Marcus
Vadå, använder klockan temperaturen för att räkna fram höjden?? Visst, temperaturen minskar ju med höjden men använder verkligen klockan detta för att bestämma höjden? Är det inte bara lufttrycket som används?

...Johan...
 
temp

Om jag inte missminner mig så har klockan en kurva över lufttryck och höjd. Denna förutsätter en viss temperatur på olika höjder. Om man inte vet om den aktuella höjden avviker från den som användes när man gjorde kurvan så blir det ett litet fel (ibland)

Det finns en tabell i manualen till metron-advizor som man kan ladda ner från Suunto. Kolla p sid 52.

/Marcus
 
Re: Re: tempen?

[/QUOTE]
Vadå, använder klockan temperaturen för att räkna fram höjden?? Visst, temperaturen minskar ju med höjden men använder verkligen klockan detta för att bestämma höjden? Är det inte bara lufttrycket som används?

...Johan... [/QUOTE]

Klockan mäter lufttrycket genom att via ett membran hålla koll på volymen/trycket av en instängd referensgasmängd i ett slutet utrymme. Volymen av referensgasen ändras med temperaturen. Minskar lufttrycket i omgivningen så buktar membranet utåt.
Stoppar du in klockan i en handske så ökar volymen av referensgasen utan att du ökar din höjd. Följaktligen måste datorn i klockan kompensera för ändrad temperatur annars hoppar höjdangivelsen en hel del när du rör dig klär på eller av dig på handleden går in i en kabinbana etc.

För övrigt har någon av er sett en vederhäftig test av höjdmätarklockor?

Utemagasinet hade en artikel för några år sedan som var intetsägande.

Thure
 
jämförelse...

Nix, jag har inte sett någon test på olika klockor. Tyvärr är det väl "bara" att jämföra dom modeller som finns... I mitt fall var det Polar eller Suunto som gällde eftersom jag ville ha pulsmätare också. Nu verkar det finnas en del andra att välja på, Suuntos nyare X6 (eller vad den heter) och sen finns ju tydligen en Tissot (utan puls). Det kanske finns en del Casio också?

/Marcus
 
batteribyte??

Hur ofta behöver man byta batteri på den här drömmen egentligen?? Antar att det beror på hur mycket man använder de olika funktionerna, men ett ungefärligt värde vore bra att veta.

/Magnus
 
Hmmm, vet inte riktigt... Men inte under det första året i alla fall. Kanske vartannat år om man inte använder den allt för mycket.

/Marcus
 
Re: batteribyte??

kungsleden; sa:
Hur ofta behöver man byta batteri på den här drömmen egentligen?? Antar att det beror på hur mycket man använder de olika funktionerna, men ett ungefärligt värde vore bra att veta.
/Magnus

Såg en siffra på 1,5 år i deras katalog. Tur att man kan byta själv med andra ord.

...Johan...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.